Induktiv laddning av Wii handkontroller

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Induktiv laddning av Wii handkontroller

Inlägg av Icecap »

Har en Wii som jag och min sambo roar oss en del med. Det finns ju batterier i handkontrollerna och även om de håller ett bra tag ska de ju bytas lite då och då.

Att byta dom är ju inget större problem - men på något tidpunkt tar batterierna slut o man ska köpa nya osv. Sedan tar de jo per definition slut under ett pågående spel vilket jag tycker är ganska irriterande.

Den "rätta" lösningen är såklart att ha laddningsbara extrabatterier i en dedikerat laddare och sedan bara byta - men det är ju för enkelt!
Jag HAR redan laddningsbara bakstycken med hållare - men de är dels skadade efter en tids icke-laddning och dels glappar anslutningspunktarna.

Så jag kom fram till att induktiv laddning borde vara det rätta sätt att göra det högteknologisk nog, säkra mot glappkontakt och vara enkelt att använda.

Min tanke är att göra en spole av relativ tunn tråd som sedan passas in i batteriluckan, nog vid att ha den i ett lager.
Trådändorna går till en liten diodbrygga och det får vara det. Det rör sig om MH-batterier så de tål att underhållsladdas i låååååång tid men jag kanske kommer att bygga en timer-funktion som gör att sändaren kör "hårt" ett tag efter att en enhet är ställd på plats för att sedan minska styrkan lite lagom.

Avkänning i sändaren av om den har "kund" eller inte vill jag helst ha till att ske med spolen, alltså en belastningsmätning. Detta är dock en bit ute i framtiden. Alternativet är en mekanisk brytare i et ställ.