Bygga om tvättmaskin till ultraljudstvätt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Bygga om tvättmaskin till ultraljudstvätt?

Inlägg av EPG »

Idag när vi rensade ut lite gammalt bös på jobbet så hittade vi bland annat en gammal ultraljudstvätt. Eftersom att ingen ville ha den så sa jag "Den tar jag!". Sen när jag kollade lite närmare på apparaten så visade det sig att det är ingen ultraljudstvätt och istället någon enklare variant med enbart en värmare och en tempgivare i botten på den rostfria baljan.

Dock ser den fortfarande ut som en ultraljudstvätt (liknande de som Verktygsboden säljer) där bassängen är upphöjd för att avtappningen ska få plats under.
Detta medför ju även att det finns gott om plats inunder för att kunna sätta dit det som behövs för att få den att bli en riktig ultraljudstvätt.

Jag har försökt att googla lite för att försöka ta reda på hur en ultraljudstvätt fungerar och fått reda på att delarna blir rena med hjälp av kavitation. Man framkallar alltså avsiktligt samma fenomen som uppkommer på skovelbladen på pumpar när pumpen i fråga körs felaktigt. Och i tid och längd kan få katastrofala följder på pumpen.

Frågan är ju bara hur man fixar detta rent konkret?
Att fixa elektronik som skickar ut ett pulståg med en frekvens en bit över vad örat kan uppfatta och sen en MOSFET för att kunna få ut tillräckligt med amplitud är ju enkelt att fixa men vad är det egentligen som den ska driva?

Det är ju inte en spole eftersom att det inte är induktiv kraft jag behöver, det är inte en motor eftersom att det inte heller är frågan om mekanisk kraft. Det är snarare någon typ av högtalare i så fall men hur ska denna se ut?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Bygga om tvättmaskin till ultraljudstvätt?

Inlägg av lond »



/// Marcus
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygga om tvättmaskin till ultraljudstvätt?

Inlägg av Gizmo »

När jag läste nyheten om bostadsområdet som har en tvättstuga där man tvättar utan tvättmedel så tog jag först för givet att de tvättar nog med ultraljudstvätt, men det visar sig att de tvättar i avjoniesrat (typ destillerat fast med annan teknkik) vatten.
Men den perfekta tvätten borde väl vara en kombination av avjonserat vatten och ultraljudstvätt? Framför allt så behöver man inte värma upp vattnet då.
Vet att det var ett crowdfundingprojekt för en portabel ultraljudsklädtvätt för ett tag sedan men vet inte hur bra den tvättar, den är dock tänkt för att ha med sig på resan.

Tror du måste upp ganska hyggligt i effekt om du ska köra ultraljudstvätt, misstänker att lite större sådana element kan kosta en slant, men vet inte riktigt var man hittar det till ok pris. Eller, ett alternativ är väl att kanske köra ett mindre ultraljudselement och sedan flytta runt det i baljan för att få det någorlunda jämnt tvättat?

Det här är en intressant tanke, skulle mycket väl kunna bli en kommersiell produkt. Jag menar, vem vill inte ha en tvättmaskin som inte kräver något tvättmedel och som gör tvätten ultraren?
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Bygga om tvättmaskin till ultraljudstvätt?

Inlägg av EPG »

Gizmo skrev:När jag läste nyheten om bostadsområdet som har en tvättstuga där man tvättar utan tvättmedel så tog jag först för givet att de tvättar nog med ultraljudstvätt, men det visar sig att de tvättar i avjoniesrat (typ destillerat fast med annan teknkik) vatten.
Men den perfekta tvätten borde väl vara en kombination av avjonserat vatten och ultraljudstvätt? Framför allt så behöver man inte värma upp vattnet då.
Vet att det var ett crowdfundingprojekt för en portabel ultraljudsklädtvätt för ett tag sedan men vet inte hur bra den tvättar, den är dock tänkt för att ha med sig på resan.

Tror du måste upp ganska hyggligt i effekt om du ska köra ultraljudstvätt, misstänker att lite större sådana element kan kosta en slant, men vet inte riktigt var man hittar det till ok pris. Eller, ett alternativ är väl att kanske köra ett mindre ultraljudselement och sedan flytta runt det i baljan för att få det någorlunda jämnt tvättat?

Det här är en intressant tanke, skulle mycket väl kunna bli en kommersiell produkt. Jag menar, vem vill inte ha en tvättmaskin som inte kräver något tvättmedel och som gör tvätten ultraren?
Det låter som ett intressant projekt men en sådan sak lär nog kräva att du har dubbla reningssystem. Ett med ett rejält filter (som ibland backspolas ner i avloppet för att inte sätta igen sig) för att rena tvätten från fasta partiklar som sjunker till botten. Och ett som tar bort olja och fett som kommer att flyta på ytan. Eftersom att du inte har något tvättmedel som binder smutspartiklarna så tror jag det blir svårt annars.

Dock är jag inte ute efter att rädda världen just nu även att jag kan få tag i princip obegränsat med totalavsaltat vatten från jobbet (733-vatten som vi kallar det), men tack för svaret i alla fall! :)
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Bygga om tvättmaskin till ultraljudstvätt?

Inlägg av EPG »

Tack för tipset!

Och inte var de jättedyra heller. Nu gäller det bara att ta reda på vilken frekvens man ska lägga sig på. Får kolla upp vad egenfrekvensen hamnar på med vatten i baljan helt enkelt.
Användarvisningsbild
Gråskägg
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 mars 2018, 10:00:24
Ort: Eslöv

Re: Bygga om tvättmaskin till ultraljudstvätt?

Inlägg av Gråskägg »

Vill inte vara glädjedödare, men...jag tror inte det är helt ofarligt att leka med ultraljud i de effekter som kommer att krävas.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga om tvättmaskin till ultraljudstvätt?

Inlägg av Nerre »

Det låter ju som om det du fick tag på är ett vanligt simpelt vattenbad med temperaturreglering?

Jag tror inte det är helt trivialt att bygga om ett sådant till ultraljudstvätt. Dels är det kanske inte "akustiskt" anpassat (du vet väl hur svårt det är att bygga bra högtalarlådor? det kan bli stående vågor och konstiga resonanser), sen vet du ju inte om badet verkligen tål vibrationerna. Det kommer kanske att vibrera sönder, bildas sprickor etc.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bygga om tvättmaskin till ultraljudstvätt?

Inlägg av hcb »

Jag har ett svagt minne av att infästningen/limmet mellan piezoelementet och baljan är en kritisk och svag punkt. Det är inte säkert att vanligt lim håller.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Bygga om tvättmaskin till ultraljudstvätt?

Inlägg av limpan4all »

Jag har jobbat lite med detta. Fast inte för tvätt utan för mätning.
Upp till ca 3W kan du mata ut per element utan att ha dom förspända, sedan dessintegrerar dom (permanent skada). Sedan så skall man upp i några hundra volt (speciallindad transformator) och mellan 40 och 150kHz beroende på hur man vill att det skall jobba.
För mycket jobb, köp en färdig tvätt istället....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygga om tvättmaskin till ultraljudstvätt?

Inlägg av grym »

börja göra sous vide, långsamt uppvärmt kött i vattenbad istället :)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Bygga om tvättmaskin till ultraljudstvätt?

Inlägg av limpan4all »

grym: Fast risken är att man måste konstruera om elektroniken så att regleringen blir MYCKET bättre delta temperaturer på under 0,5 grader C är att rekommendera helst nedåt 0,1 grad.

Här är lite länkar.
https://www.bjultrasonic.com/ultrasonic ... ransducer/
http://www.mpi-ultrasonics.com/content/ ... transducer

https://www.americanpiezo.com/piezo-the ... ducer.html

https://www.google.se/search?q=piezoelectric+transducer
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Bygga om tvättmaskin till ultraljudstvätt?

Inlägg av EPG »

Tack för svaren!

Det visade sig att det var en riktig ultraljudstvätt trots allt och den står i min källare nu!
Ett gammalt as, troligtvis från 80-90-talet med en extern låda med elektroniken som driver "högtalarna" och med en "högeffekts" koaxialkabel mellan drivelektroniken och själva badet.
Det sitter 6 st "högtalare" under baljan och när man kör med tvätten så får man gå ut ur rummet för det låter som att man har fått tinnitus rakt över badet annars.

Men jag har tvättat ett gäng Saab 9000-kolvar och vevstakar nu och det verkar funka hyffsat.

Jag kan tänka mig att det kan bli bekymmer om man tänker sig att bygga en egen tvätt iofs.
Att bygga om ett gammalt badkar så man kan tvätta hela topplock, växellådor med mera vore ju annars rätt fränt.
Men jag kan tänka mig att om man hamnar på baljans egenfrekvens (eller multiplar av denna) så kan säkert saker och ting börja gå sönder och då har man ju bara slängt pengarna i sjön sen.
Skriv svar