Rörelse känslig microbrytare på/ av exempelvis 1-3 volt led

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
fortuna
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 augusti 2012, 18:30:08

Rörelse känslig microbrytare på/ av exempelvis 1-3 volt led

Inlägg av fortuna »

Hej,
Jag är helt novis här och vill gärna ställa en fråga. :o :humm:
Finns det någon som kan ge tips på var man hittar rörelse/vibrationskänslig mikrobrytare , den borde vara liten till formatet, max 10 mmx10mm x5 mm , eller nära nog det måttet, denna microbrytare bör kunna driva 1-3 led på 1-3 volt ..

Tänket är då,
enkel led strips ( likt dessa som man klipper 3 o 3 med sax o löder på egna sladdar) på ledstripsen sätter man denna mickrobrytare samt ett knappbatteri, vid rörelse tänds led och vid stilla rörelse slocknar led efter några sekunder...

Ungefär likt vår katts leksaksboll, katten knuffar till bollen och det blicka men slocknar efter några sekunder ..
användningsområde, kanske pedaler på cykeln, :tumupp:
Mvh Micke
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Rörelse känslig microbrytare på/ av exempelvis 1-3 volt

Inlägg av grym »

finns vibrationsdetektorer, ca 5mm i diamter och 15mm långa, sedan behöver du ha lite aktiv elektronik för fördröjningen

kolla med vilken spänning du kan annvända, dom där slingorna brukar vara 12v
fortuna
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 augusti 2012, 18:30:08

Re: Rörelse känslig microbrytare på/ av exempelvis 1-3 volt

Inlägg av fortuna »

Tack för svaret, , kan du mer precisera vad dessa vibrationdetektorerna heter och var man hittar?.. tyvärr är allt over 3 volt inte bra, vill ha en vanlig knappbatteri som strömkälla.. Mvh
grym skrev:finns vibrationsdetektorer, ca 5mm i diamter och 15mm långa, sedan behöver du ha lite aktiv elektronik för fördröjningen

kolla med vilken spänning du kan annvända, dom där slingorna brukar vara 12v
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Rörelse känslig microbrytare på/ av exempelvis 1-3 volt

Inlägg av Pen »

Köp en färdig stepup från 3V till 12V så slipper du fundera på spänningen. Kanske kan du hitta en med "enable" ingång så kan du fixa fördröjningen enkelt också. Eller så räcker filterkondingen på utgången för att få den fördröjning du vill ha. Med cykeltrampor som användning så antar jag att LED ska kunna lysa i timmar och då kan de inte dra så mycket ström om ett knappbatteri ska räcka.
fortuna
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 augusti 2012, 18:30:08

Re: Rörelse känslig microbrytare på/ av exempelvis 1-3 volt

Inlägg av fortuna »

Tack för svaret, dock vill jag ligga på 3 volt , inte över..
Hittade något som skulle passa dock i dyraste laget då jag behöver 21 styck :-)
den är här på denna länken
http://www.train-tech.com/index.php/lig ... h-lighting
Vad tror ni, går det att lokalisera komponenter och bygga själv, vid rätt kunskap vill säga..
fortuna skrev:Tack för svaret, , kan du mer precisera vad dessa vibrationdetektorerna heter och var man hittar?.. tyvärr är allt over 3 volt inte bra, vill ha en vanlig knappbatteri som strömkälla.. Mvh
grym skrev:finns vibrationsdetektorer, ca 5mm i diamter och 15mm långa, sedan behöver du ha lite aktiv elektronik för fördröjningen

kolla med vilken spänning du kan annvända, dom där slingorna brukar vara 12v
fortuna
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 augusti 2012, 18:30:08

Re: Rörelse känslig microbrytare på/ av exempelvis 1-3 volt

Inlägg av fortuna »

Tack för svaret, dock vill jag ligga på 3 volt , inte över..
Hittade något som skulle passa dock i dyraste laget då jag behöver 21 styck :-)
den är här på denna länken
http://www.train-tech.com/index.php/lig ... h-lighting
Vad tror ni, går det att lokalisera komponenter och bygga själv, vid rätt kunskap vill säga..
Pen skrev:Köp en färdig stepup från 3V till 12V så slipper du fundera på spänningen. Kanske kan du hitta en med "enable" ingång så kan du fixa fördröjningen enkelt också. Eller så räcker filterkondingen på utgången för att få den fördröjning du vill ha. Med cykeltrampor som användning så antar jag att LED ska kunna lysa i timmar och då kan de inte dra så mycket ström om ett knappbatteri ska räcka.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Rörelse känslig microbrytare på/ av exempelvis 1-3 volt

Inlägg av grym »

ex

eBay item number:
182899719163
fortuna
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 augusti 2012, 18:30:08

Re: Rörelse känslig microbrytare på/ av exempelvis 1-3 volt

Inlägg av fortuna »

Tack för din förslag om Ebay item 182899719163, nu börjar det närma sig min tanke. ..
grym skrev:finns vibrationsdetektorer, ca 5mm i diamter och 15mm långa, sedan behöver du ha lite aktiv elektronik för fördröjningen

kolla med vilken spänning du kan annvända, dom där slingorna brukar vara 12v
Skriv svar