Hehe, så mycket dumheter/farligheter i den här tråden så jag kommer tillbaka från min EF-pensionering!

Ok, så här är det, ska du skära eller gravera så vill du ha så mycket av energin från laserin i en så liten punkt som möjligt, har du 0.01W på en nanometer är det som en ljussabel i Starwars!

Om du kombinerar flera lasrar med optik som vi vanliga dödiga har råd med så blir det optik för lasershower där det inte egenteligen spelar någon roll hur strålbilden ser ut rent effektmässigt bara det ser fint ut för ögat men det kommer att ge ett fult snitt. Det blir en stråle som divergerar ganska fort och har flera effektcenter, det blir svårt att skära snyggt igenom saker och snittet blir ojämt i djupled.
Det funkar ju ok för grövre grejer med _en_ synlig blå "brute force" 445nm laserdiod, (som är tillverkad för videoprojektorer) men de har en konstig strålbild och måste justeras med optik och kan inte fokuseras ner så bra.
Ska du ha en riktigt fin punkt så är bästa ekonomi-lösningen nog en 405nm laser, från DVD-brännare, de har en extremt koncentrerad stråle och för att gravera bilder i organiska material blir det ibland bättre än en 445 på flera watt.
Annars så kan jag rekommendera tt hålla utkik efter beggade Synrad och Coherent RF-pumpade CO2-lasrar, industrigrejer som ibland slumpas bort och som är enkla att klämma fast på en CNC och ofta har mycket liv kvar för hobbybruk.