Brainstorming: Flera lasrar i maskin.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Brainstorming: Flera lasrar i maskin.

Inlägg av Terho »

Undra hur man ska göra ett billigt experiment med fler lasrar. Finn 0.2W gravyr laser moduler för 100 kr st, fyra sådana och försöka få ihop till en.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Brainstorming: Flera lasrar i maskin.

Inlägg av Terho »

Nerre skrev:
Terho skrev: Okej undra hur man ska gå till väga då, känns som man behöver en laseråterkopping för att det ska kunna fungera :mrgreen:
En laserstråle är alltid koherent, det är en av laserljusets egenskaper. Det svåra blir att synka ihop två laservågor så de kommer i fas med varandra.

I alla fall om man ska para ihop dem till en stråle. Om man däremot kan lägga dem bredvid varandra är det enklare (men då får man ju en bredare stråle).

Som sagt var, det finns en massa artiklar att läsa om detta.
Tack för infot ska läsa på lite :)
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Brainstorming: Flera lasrar i maskin.

Inlägg av Terho »

Varför är co2 laser linserna gula och fiber lasern linserna klara? Är en stor pris skillnad :vissla:
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Brainstorming: Flera lasrar i maskin.

Inlägg av ahlsten »

De gula är väl zinkselenidglas, för att det har bättre genomsläpplighet för infraröd? Det är väl inte lika vanligt och dyrare därför kanske? Och sen är väl allt med selen i giftigt, så det kanske är svårare att slipa och jobba med?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Brainstorming: Flera lasrar i maskin.

Inlägg av Nerre »

Ja, när man pysslar med IR-laser så är det mycket som är "konstigt".

Ett material som vi kan tycka är transparent (för vi ser rakt igenom det) kan helt blockera IR. Och en yta som vi tycker är matt kan vara som en spegel för IR.

Jag skulle en gång prova en produkt på jobbet som innehöll en 20 W CO2-laser, och på grund av svårigheterna med IR så sa säkerhetsreglerna att provning bara fick ske i ett låst rum utan fönster, med tydlig skyltning att det krävdes skyddsglasögon (anpassade för rätt våglängd) för att öht få gå in i rummet (eftersom man inte kan se om det var laserstrålning eller inte på grund av att den är IR).

IR-laser är nästan lika läskigt som radioaktiv strålning att hålla på med tycker jag. Osynligt men kan ge allvarliga skador.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Brainstorming: Flera lasrar i maskin.

Inlägg av Terho »

Gula till co2 kostar typ 100 kr och klara 1000 kr. Ska rota lite mer....
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Brainstorming: Flera lasrar i maskin.

Inlägg av Terho »

Nerre skrev:Ja, när man pysslar med IR-laser så är det mycket som är "konstigt".

Ett material som vi kan tycka är transparent (för vi ser rakt igenom det) kan helt blockera IR. Och en yta som vi tycker är matt kan vara som en spegel för IR.

Jag skulle en gång prova en produkt på jobbet som innehöll en 20 W CO2-laser, och på grund av svårigheterna med IR så sa säkerhetsreglerna att provning bara fick ske i ett låst rum utan fönster, med tydlig skyltning att det krävdes skyddsglasögon (anpassade för rätt våglängd) för att öht få gå in i rummet (eftersom man inte kan se om det var laserstrålning eller inte på grund av att den är IR).

IR-laser är nästan lika läskigt som radioaktiv strålning att hålla på med tycker jag. Osynligt men kan ge allvarliga skador.
Oj vad läskigt! Det är läskigt med co2 laser måste vara krångligt att fokusera en IR laser utan att kunna se. Det känns väldigt behagligt att min är blå, lätt att focusera och att man kan se den.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Brainstorming: Flera lasrar i maskin.

Inlägg av hawkan »

En CO2-laser stoppas av hornhinnan som iofs bränns men det går att rädda synen. UV/450nm går igenom ögat och bränner bort syncellerna. Så på med skyddsglasögonen.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Brainstorming: Flera lasrar i maskin.

Inlägg av Terho »

hawkan skrev:En CO2-laser stoppas av hornhinnan som iofs bränns men det går att rädda synen. UV/450nm går igenom ögat och bränner bort syncellerna. Så på med skyddsglasögonen.
Det lät inge vidare.... De är på hela tiden :) Dock inte när jag fokuserar, då kör jag på start effekt.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Brainstorming: Flera lasrar i maskin.

Inlägg av dar303 »

Hehe, så mycket dumheter/farligheter i den här tråden så jag kommer tillbaka från min EF-pensionering! :)

Ok, så här är det, ska du skära eller gravera så vill du ha så mycket av energin från laserin i en så liten punkt som möjligt, har du 0.01W på en nanometer är det som en ljussabel i Starwars! :)
Om du kombinerar flera lasrar med optik som vi vanliga dödiga har råd med så blir det optik för lasershower där det inte egenteligen spelar någon roll hur strålbilden ser ut rent effektmässigt bara det ser fint ut för ögat men det kommer att ge ett fult snitt. Det blir en stråle som divergerar ganska fort och har flera effektcenter, det blir svårt att skära snyggt igenom saker och snittet blir ojämt i djupled.
Det funkar ju ok för grövre grejer med _en_ synlig blå "brute force" 445nm laserdiod, (som är tillverkad för videoprojektorer) men de har en konstig strålbild och måste justeras med optik och kan inte fokuseras ner så bra.
Ska du ha en riktigt fin punkt så är bästa ekonomi-lösningen nog en 405nm laser, från DVD-brännare, de har en extremt koncentrerad stråle och för att gravera bilder i organiska material blir det ibland bättre än en 445 på flera watt.

Annars så kan jag rekommendera tt hålla utkik efter beggade Synrad och Coherent RF-pumpade CO2-lasrar, industrigrejer som ibland slumpas bort och som är enkla att klämma fast på en CNC och ofta har mycket liv kvar för hobbybruk.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Brainstorming: Flera lasrar i maskin.

Inlägg av Terho »

dar303 skrev:Hehe, så mycket dumheter/farligheter i den här tråden så jag kommer tillbaka från min EF-pensionering! :)

Ok, så här är det, ska du skära eller gravera så vill du ha så mycket av energin från laserin i en så liten punkt som möjligt, har du 0.01W på en nanometer är det som en ljussabel i Starwars! :)
Om du kombinerar flera lasrar med optik som vi vanliga dödiga har råd med så blir det optik för lasershower där det inte egenteligen spelar någon roll hur strålbilden ser ut rent effektmässigt bara det ser fint ut för ögat men det kommer att ge ett fult snitt. Det blir en stråle som divergerar ganska fort och har flera effektcenter, det blir svårt att skära snyggt igenom saker och snittet blir ojämt i djupled.
Det funkar ju ok för grövre grejer med _en_ synlig blå "brute force" 445nm laserdiod, (som är tillverkad för videoprojektorer) men de har en konstig strålbild och måste justeras med optik och kan inte fokuseras ner så bra.
Ska du ha en riktigt fin punkt så är bästa ekonomi-lösningen nog en 405nm laser, från DVD-brännare, de har en extremt koncentrerad stråle och för att gravera bilder i organiska material blir det ibland bättre än en 445 på flera watt.

Annars så kan jag rekommendera tt hålla utkik efter beggade Synrad och Coherent RF-pumpade CO2-lasrar, industrigrejer som ibland slumpas bort och som är enkla att klämma fast på en CNC och ofta har mycket liv kvar för hobbybruk.
Tack för informationen dar303 :) Men varför är 405 nm lasrarna bättre tro? Är det pågrund av laser diodens uppbyggnad? Eller eller för att det är lägre nm än 450? Eller är det optiken?

Hittat på 1200mw 405nm hitatchi laser som starkast och billig var den inte.... Hittade en bunt kinesiska 1000mw 405 nm men det är nog inga riktiga 1000mw.... Tänkte köpa en lös diod, hus, kylning och skrivare så jag vet vad jag typ får för att kunna experimentera.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Brainstorming: Flera lasrar i maskin.

Inlägg av dar303 »

405 har en mindre emitter, de är gjorda för att göra mikroskopiska hål i DVD-skivor, 445nm av hög effekt är oftast tillverkade för att sitta i en array och lysa upp fosforhjulet i en videoprojektor, där är det en anna typ av stråle som behövs.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Brainstorming: Flera lasrar i maskin.

Inlägg av Terho »

Då är jag med :tumupp: Ska söka efter en bra och billig 405 nm diod och experimentera med för att få bättre praktiska kunskaper.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Brainstorming: Flera lasrar i maskin.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ahaa Så bra info.
Jag köpte nyligt denna
https://www.aliexpress.com/item/Free-sh ... 0.0.FsAxXq
Så får vi se vad den kan göra ;-)
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Brainstorming: Flera lasrar i maskin.

Inlägg av Terho »

Lasp skrev:Ahaa Så bra info.
Jag köpte nyligt denna
https://www.aliexpress.com/item/Free-sh ... 0.0.FsAxXq
Så får vi se vad den kan göra ;-)
Ja det ska bli intressant :mrgreen:

Mät upp din sen när du har tid hur många A den drar, min drog 1.2A enligt labbagget, ska pröva en mätare sen för att vara säker.
Skriv svar