Sida 1 av 3

Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 25 december 2017, 12:38:00
av StigH
Var på hemväg igår e julaftonfirandet, 70km (i mörker och på viltfarlig väg, älg, vildsvin..)
Mötte ett antal bilar, alltifrån bländande suddiga xenonljus till (pga underspänning) gullysande svaga halogenstrålkastare ..
Min bil har alltid halvljus "on", vid "helljus" adderas bara dessa extra lyktor (Alla H7 55W, halogen, ingen CAN-bus))
Funderade på, kan man kanske istället ha 24V lampor som matas med en DC/DC (för varje lampa) i direkt närhet (max 2dm kabel)
Alltså 12V ± nånting"IN" och "UT" stabbad 26.4V för 24V halogen.
Viss effektförlust uppkommer förstås.
I min värld borde man få ständigt bra ljus pga alltid ha stabil nominell inspänning till lamporna..
Iofs skulle nog funka även med 12V och 13.2V (12v+10%) ut men det är lite knepigare med DC/DC:n när inspänningen varierar runt utspänningen.

Kommentarer såhär i juletid..???
Eller ska man strunta i allt och köra pirat Xenon eftermonterad och byta tillbaka vid besiktning?

-------------------
(Mer projekt för husbilen på gång (dubbelbatteri och solceller och önskemål om alltid fulladdade bobatterier..)

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 25 december 2017, 12:51:16
av säter
Varför skulle lyset bli bättre med 24V?

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 25 december 2017, 12:55:05
av AndLi
Vad är åldern på din bil?

Vad anser du vara anledningen till att du inte håller 13.2V konstant vid dina lampor idag?

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 25 december 2017, 13:00:36
av grym
:tumupp:
den lösningen köper jag rakt av att prova med, har en bil med trött belysning som skall fixas, det där var en enkel sak att prova med


eBay item number:
232602276382

en sådan för varje lampa bör fungera

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 25 december 2017, 13:07:24
av gOry
Läge att se över sin laddregulator om man har dålig spänning.
Spar även på batteriet ifall de laddas korrekt.
Sen kan man alltid byta till lite tjockare elkablar om det är högt spänningsfall fram till lampan.
Rena och hela reflektorer och lyktglas är även det viktigt.

Du får göra precis vad du vill med dina extraljus men ge fan i halvljusen, tänk på oss andra trafikanter.

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 25 december 2017, 13:07:52
av TomasL
Bättre och enklare att sätta reläer och kraftig kabel från batteriet.

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 25 december 2017, 13:08:48
av lond
Eller vara legal och montera en LED-ramp på bilen. Diskretare än andra extraljus och bättre ljusutbud.

Sedan är 12v lampor mer vibrationståliga än 24v lampor pga tjockare fillament. På svenska tåg var alla belysningspunkterna 12v glödlampor innan man gick över till LED, pga vibrationståligheten.

/// Marcus

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 25 december 2017, 15:30:56
av FormerMazda
Ibland är kablagen till lamporna på bilarna rätt klena och kan absolut ha en del spännningsfall.
Mitt tips, köp eller bygg en sån här sats:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000033888/
I princip som tomas sa, relä och grövre kabel.

Och sen köp riktiga H4, typ osram nightbreaker eller liknande.
Skillnaden blir större än man tror.

Men som också är sagt, aja baja mer watt eller annat hittepå i halvljusen. Det är snart lagligt med avrättning på plats för sånt.

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 25 december 2017, 15:33:52
av StigH
Quote:

Varför skulle lyset bli bättre med 24V?

Då har jag matningsspänninge ALLTID på nominell spänning. Alla spänningsfall rationaliseras bort..
------------------
Vad är åldern på din bil?

Ej CAN-bus = gammal en 02:a
---------------------------
Vad anser du vara anledningen till att du inte håller 13.2V konstant vid dina lampor idag?
Löjligt tunna ledningar til glödlamporna + okontrollerade spänningsfall gen/batt till lampor.
------------------------------
Läge att se över sin laddregulator om man har dålig spänning.
Spar även på batteriet ifall de laddas korrekt.
Sen kan man alltid byta till lite tjockare elkablar om det är högt spänningsfall fram till lampan.
Rena och hela reflektorer och lyktglas är även det viktigt.

Generator är ok. Regulatorn är inbyggd, inget att göra. Allt funkar och i gott skick (bytt) , batteriet hålls laddat även vid kyla.
-----------------------------------
Du får göra precis vad du vill med dina extraljus men ge fan i halvljusen, tänk på oss andra trafikanter.
"Extraljus" var det inte frågan om, men fyra originalstråkastare separat hel/halv.. Antar att du syftar på "piratbyte" av lampor? Halogen mot Xenon. Kommer inte på fråga..
Jag VET att många monterar xenonljus i vanliga ljus, ej avsedda för sånt. SBP gillar det inte, inte jag heller.
(Vad trodde du fö jag avsåg med ingressens "suddiga xenon"
----------------------------------
Bättre och enklare att sätta reläer och kraftig kabel från batteriet.
Mycket kopplande, dessutom missas finessen, ALLTID full spänning till lamporna ober av inspänning
------------------------------------
Eller vara legal och montera en LED-ramp på bilen. Diskretare än andra extraljus och bättre ljusutbud.
Min lösning är legal..
Sedan är 12v lampor mer vibrationståliga än 24v lampor pga tjockare fillament. På svenska tåg var alla belysningspunkterna 12v glödlampor innan man gick över till LED, pga vibrationståligheten.

Korrekt, men håller de på lastbilar lär de hålla på min bil också..

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 25 december 2017, 15:43:02
av StigH
FormerMazda skrev:Ibland är kablagen till lamporna på bilarna rätt klena och kan absolut ha en del spännningsfall.
Mitt tips, köp eller bygg en sån här sats:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000033888/
I princip som tomas sa, relä och grövre kabel.

Och sen köp riktiga H4, typ osram nightbreaker eller liknande.
Skillnaden blir större än man tror.

Men som också är sagt, aja baja mer watt eller annat hittepå i halvljusen. Det är snart lagligt med avrättning på plats för sånt.
Det ÄR nu löjligt tunna kablar.. Osram NB är väl bara vanliga lampor med lite lägre nomninell spänning?
Vanliga med lite överspänning ger samma resultat. Men min metod kan man dessutom justera matn spänningen till lamporna..

Kopplingsarbetet inskränker sig till att koppla in DC/DC-boxen på befintl kablage...

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 25 december 2017, 18:58:03
av Bjaellerud
Jag skulle nog med hjälp av en Voltmeter försöka klura ut var felet finns.
Dvs var det finns ett spänningsfall som gör att det lyser klent.

Ibland används bilens chassi som återledare, ofta installerades extraljus med jord som minusledare.
det får delar av bilen att rosta och ge dålig kontakt till bilens minuspol.
Dvs minus kan vara dålige ledare och orsaka spänningsfall.
Bilens chassi är fota en mycket dålig ledare.

Men voltmeten mäter du mellan glödlampornas minusanslutning och till batteriets minuspol, får du 1 eller 2 Volt den vägen är en kabeln som återledare ett enklast möjliga lösning.

ser vi på HID ljuskällor, (xeneon). så har de ett drivdon, en spänningsomvandlare som ger hög startspänning och sedan håller konstant ström över ljusbågen. Dessa rivdon brukar fungera över 8-9 Volt och upp till 30 V. Dvs kompensera som du beskriver spänningen så att de alltid lyser ordentligt. de dra även mindre ström så ev spänningsfall blir mindre.

Det var många år sedan jag lärde mig att ALDRIG använda bilens chassi om strömåterledare, drar allt båda kabalr till eleketriska saker i bilen.

Roy

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 25 december 2017, 19:20:18
av StigH
"Hitta spänningsfall" det kan jag, efter +50 år i elektronikbranschen, som lärare, pysslat m datacom, mobilradio, fordonselektronik (fd företag inom det sista) mm..
Jag ville bara ha lite åsikter i frågan, (en del svävade ut ordentligt OT.)
När det blir lite varmare ute ska jag nog prova, på en sida, och jämföra, se vad som händer, kan ju bara ta nån timme att koppla in en DC/DC och prova.

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 25 december 2017, 19:44:51
av grym
ska gå att köra på 12v lampor
en sådan switchmodul har en förlust på en halv volt eller så

kan prova , tror jag har någon av dom liggandes i bra att ha låddan

dåp skulle man kunna ha 14v över lampan :)

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 27 december 2017, 21:00:18
av Andy
FormerMazda skrev:Ibland är kablagen till lamporna på bilarna rätt klena och kan absolut ha en del spännningsfall.
Mitt tips, köp eller bygg en sån här sats:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000033888/
I princip som tomas sa, relä och grövre kabel.

Och sen köp riktiga H4, typ osram nightbreaker eller liknande.
Skillnaden blir större än man tror.

Men som också är sagt, aja baja mer watt eller annat hittepå i halvljusen. Det är snart lagligt med avrättning på plats för sånt.
Det gäller tydligen inte nyare Passat, Mercedes, BMW och Audisar som kör omkring med 4 halvljus numera?

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 27 december 2017, 21:24:31
av säter
StigH skrev:Då har jag matningsspänninge ALLTID på nominell spänning. Alla spänningsfall rationaliseras bort..
Det tvivlar jag starkt på.
I sådana fall kan du lika väl sätta dit en DC/DC konverter för 12V.
Men jag tror inte att det gör någon nytta.