Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 05.33 2018-07-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 12.38 2017-12-25 

Blev medlem: 13.45 2008-03-12
Inlägg: 123
Var på hemväg igår e julaftonfirandet, 70km (i mörker och på viltfarlig väg, älg, vildsvin..)
Mötte ett antal bilar, alltifrån bländande suddiga xenonljus till (pga underspänning) gullysande svaga halogenstrålkastare ..
Min bil har alltid halvljus "on", vid "helljus" adderas bara dessa extra lyktor (Alla H7 55W, halogen, ingen CAN-bus))
Funderade på, kan man kanske istället ha 24V lampor som matas med en DC/DC (för varje lampa) i direkt närhet (max 2dm kabel)
Alltså 12V ± nånting"IN" och "UT" stabbad 26.4V för 24V halogen.
Viss effektförlust uppkommer förstås.
I min värld borde man få ständigt bra ljus pga alltid ha stabil nominell inspänning till lamporna..
Iofs skulle nog funka även med 12V och 13.2V (12v+10%) ut men det är lite knepigare med DC/DC:n när inspänningen varierar runt utspänningen.

Kommentarer såhär i juletid..???
Eller ska man strunta i allt och köra pirat Xenon eftermonterad och byta tillbaka vid besiktning?

-------------------
(Mer projekt för husbilen på gång (dubbelbatteri och solceller och önskemål om alltid fulladdade bobatterier..)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.51 2017-12-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 13056
Ort: Säter
Varför skulle lyset bli bättre med 24V?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.55 2017-12-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.17 2004-02-11
Inlägg: 8505
Ort: Knivsta
Vad är åldern på din bil?

Vad anser du vara anledningen till att du inte håller 13.2V konstant vid dina lampor idag?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.00 2017-12-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.22 2003-11-16
Inlägg: 12798
Ort: i det mörka småland
:tumupp:
den lösningen köper jag rakt av att prova med, har en bil med trött belysning som skall fixas, det där var en enkel sak att prova med


eBay item number:
232602276382

en sådan för varje lampa bör fungera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.07 2017-12-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2003-06-06
Inlägg: 4480
Ort: Stockholm
Läge att se över sin laddregulator om man har dålig spänning.
Spar även på batteriet ifall de laddas korrekt.
Sen kan man alltid byta till lite tjockare elkablar om det är högt spänningsfall fram till lampan.
Rena och hela reflektorer och lyktglas är även det viktigt.

Du får göra precis vad du vill med dina extraljus men ge fan i halvljusen, tänk på oss andra trafikanter.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.07 2017-12-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 29630
Ort: Borås
Bättre och enklare att sätta reläer och kraftig kabel från batteriet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.08 2017-12-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10.52 2009-09-23
Inlägg: 2754
Ort: Hyssna
Eller vara legal och montera en LED-ramp på bilen. Diskretare än andra extraljus och bättre ljusutbud.

Sedan är 12v lampor mer vibrationståliga än 24v lampor pga tjockare fillament. På svenska tåg var alla belysningspunkterna 12v glödlampor innan man gick över till LED, pga vibrationståligheten.

/// Marcus


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.30 2017-12-25 

Blev medlem: 14.59 2006-02-27
Inlägg: 3974
Ort: Tranås (Jönköping)
Ibland är kablagen till lamporna på bilarna rätt klena och kan absolut ha en del spännningsfall.
Mitt tips, köp eller bygg en sån här sats:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Belysning-ovrigt/Kabelsats-for-stralkastare-2000033888/
I princip som tomas sa, relä och grövre kabel.

Och sen köp riktiga H4, typ osram nightbreaker eller liknande.
Skillnaden blir större än man tror.

Men som också är sagt, aja baja mer watt eller annat hittepå i halvljusen. Det är snart lagligt med avrättning på plats för sånt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.33 2017-12-25 

Blev medlem: 13.45 2008-03-12
Inlägg: 123
Quote:

Varför skulle lyset bli bättre med 24V?

Då har jag matningsspänninge ALLTID på nominell spänning. Alla spänningsfall rationaliseras bort..
------------------
Vad är åldern på din bil?

Ej CAN-bus = gammal en 02:a
---------------------------
Vad anser du vara anledningen till att du inte håller 13.2V konstant vid dina lampor idag?
Löjligt tunna ledningar til glödlamporna + okontrollerade spänningsfall gen/batt till lampor.
------------------------------
Läge att se över sin laddregulator om man har dålig spänning.
Spar även på batteriet ifall de laddas korrekt.
Sen kan man alltid byta till lite tjockare elkablar om det är högt spänningsfall fram till lampan.
Rena och hela reflektorer och lyktglas är även det viktigt.

Generator är ok. Regulatorn är inbyggd, inget att göra. Allt funkar och i gott skick (bytt) , batteriet hålls laddat även vid kyla.
-----------------------------------
Du får göra precis vad du vill med dina extraljus men ge fan i halvljusen, tänk på oss andra trafikanter.
"Extraljus" var det inte frågan om, men fyra originalstråkastare separat hel/halv.. Antar att du syftar på "piratbyte" av lampor? Halogen mot Xenon. Kommer inte på fråga..
Jag VET att många monterar xenonljus i vanliga ljus, ej avsedda för sånt. SBP gillar det inte, inte jag heller.
(Vad trodde du fö jag avsåg med ingressens "suddiga xenon"
----------------------------------
Bättre och enklare att sätta reläer och kraftig kabel från batteriet.
Mycket kopplande, dessutom missas finessen, ALLTID full spänning till lamporna ober av inspänning
------------------------------------
Eller vara legal och montera en LED-ramp på bilen. Diskretare än andra extraljus och bättre ljusutbud.
Min lösning är legal..
Sedan är 12v lampor mer vibrationståliga än 24v lampor pga tjockare fillament. På svenska tåg var alla belysningspunkterna 12v glödlampor innan man gick över till LED, pga vibrationståligheten.

Korrekt, men håller de på lastbilar lär de hålla på min bil också..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.43 2017-12-25 

Blev medlem: 13.45 2008-03-12
Inlägg: 123
FormerMazda skrev:
Ibland är kablagen till lamporna på bilarna rätt klena och kan absolut ha en del spännningsfall.
Mitt tips, köp eller bygg en sån här sats:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Belysning-ovrigt/Kabelsats-for-stralkastare-2000033888/
I princip som tomas sa, relä och grövre kabel.

Och sen köp riktiga H4, typ osram nightbreaker eller liknande.
Skillnaden blir större än man tror.

Men som också är sagt, aja baja mer watt eller annat hittepå i halvljusen. Det är snart lagligt med avrättning på plats för sånt.

Det ÄR nu löjligt tunna kablar.. Osram NB är väl bara vanliga lampor med lite lägre nomninell spänning?
Vanliga med lite överspänning ger samma resultat. Men min metod kan man dessutom justera matn spänningen till lamporna..

Kopplingsarbetet inskränker sig till att koppla in DC/DC-boxen på befintl kablage...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.58 2017-12-25 

Blev medlem: 16.01 2016-02-28
Inlägg: 214
Jag skulle nog med hjälp av en Voltmeter försöka klura ut var felet finns.
Dvs var det finns ett spänningsfall som gör att det lyser klent.

Ibland används bilens chassi som återledare, ofta installerades extraljus med jord som minusledare.
det får delar av bilen att rosta och ge dålig kontakt till bilens minuspol.
Dvs minus kan vara dålige ledare och orsaka spänningsfall.
Bilens chassi är fota en mycket dålig ledare.

Men voltmeten mäter du mellan glödlampornas minusanslutning och till batteriets minuspol, får du 1 eller 2 Volt den vägen är en kabeln som återledare ett enklast möjliga lösning.

ser vi på HID ljuskällor, (xeneon). så har de ett drivdon, en spänningsomvandlare som ger hög startspänning och sedan håller konstant ström över ljusbågen. Dessa rivdon brukar fungera över 8-9 Volt och upp till 30 V. Dvs kompensera som du beskriver spänningen så att de alltid lyser ordentligt. de dra även mindre ström så ev spänningsfall blir mindre.

Det var många år sedan jag lärde mig att ALDRIG använda bilens chassi om strömåterledare, drar allt båda kabalr till eleketriska saker i bilen.

Roy


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.20 2017-12-25 

Blev medlem: 13.45 2008-03-12
Inlägg: 123
"Hitta spänningsfall" det kan jag, efter +50 år i elektronikbranschen, som lärare, pysslat m datacom, mobilradio, fordonselektronik (fd företag inom det sista) mm..
Jag ville bara ha lite åsikter i frågan, (en del svävade ut ordentligt OT.)
När det blir lite varmare ute ska jag nog prova, på en sida, och jämföra, se vad som händer, kan ju bara ta nån timme att koppla in en DC/DC och prova.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.44 2017-12-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.22 2003-11-16
Inlägg: 12798
Ort: i det mörka småland
ska gå att köra på 12v lampor
en sådan switchmodul har en förlust på en halv volt eller så

kan prova , tror jag har någon av dom liggandes i bra att ha låddan

dåp skulle man kunna ha 14v över lampan :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.00 2017-12-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.24 2004-09-26
Inlägg: 5756
Ort: Södern
FormerMazda skrev:
Ibland är kablagen till lamporna på bilarna rätt klena och kan absolut ha en del spännningsfall.
Mitt tips, köp eller bygg en sån här sats:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Belysning-ovrigt/Kabelsats-for-stralkastare-2000033888/
I princip som tomas sa, relä och grövre kabel.

Och sen köp riktiga H4, typ osram nightbreaker eller liknande.
Skillnaden blir större än man tror.

Men som också är sagt, aja baja mer watt eller annat hittepå i halvljusen. Det är snart lagligt med avrättning på plats för sånt.


Det gäller tydligen inte nyare Passat, Mercedes, BMW och Audisar som kör omkring med 4 halvljus numera?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.24 2017-12-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 13056
Ort: Säter
StigH skrev:
Då har jag matningsspänninge ALLTID på nominell spänning. Alla spänningsfall rationaliseras bort..
Det tvivlar jag starkt på.
I sådana fall kan du lika väl sätta dit en DC/DC konverter för 12V.
Men jag tror inte att det gör någon nytta.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010