Aktiv probe till frekvensräknare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Aktiv probe till frekvensräknare

Inlägg av Oskar »

I min tråd om rep av en Rank Arena receiver beskriver jag hur lokaloscillatorn är feltrimmad så att skalan på FM området stämmer dåligt. Började tänka att det vore bra att kunna sniffa oscillatorsignalen med en frekvensräknare utan att lasta ner eller påverka frekvensen hos oscillatorn.

Funderingarna och sökningarna på nätet gav mig följande design som jag ritat upp. En JFET + PNP buffer och efterföljande ERA-5SM+ MMIC förstärkare. Min tanke var att på ingången av denna pryl bara använda en kabelstump som man kan hålla i närheten av det man vill undersöka frekvensen på. Sedan skall det drivas med 9V batteri och monteras i en liten metallåda. Tror ni det kommer att fungera? Är väl JFET + PNP steget jag är lite osäker på. Snott det utan att tänka så mycket och det är ju lite riskabelt....
received_1453854688060334.png
received_1453854688060334.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Aktiv probe till frekvensräknare

Inlägg av YD1150 »

Hur blir det med ett passande motstånd mellan source och kollektorn, ser ut som det blir mycket motkoppling som det är nu.
Gjort någon simulering med Spice? Kanske ger några ledtrådar om förstärkningen.

En "prescaler" som delar med 64 som har mycket god känslighet utan extra förstärkare är en SAB6456 från Philips.
Fast delningen behöver du inte just nu men för "engångsmätning" så kan det vara ett alternativ.
Bara att multiplicera avläst frekvens med 64 eller förlänga gate-tiden med 64 gånger.

Provat induktiv koppling "RF-sniffer" till oscillatorn, en spole på 1-3 varv till frekvensräknarens koax.

Ett alternativ är en annan radio så att du kan lyssna på lokaloscillatorn, Rx på 87,5MHz ger LO-signal på 98,2MHz.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Aktiv probe till frekvensräknare

Inlägg av Oskar »

JFET + PNP är tänkt vara unity-gain enbart. Har kikat i nationals AN32, sidan 9.
http://www.ti.com/lit/an/snoa620/snoa620.pdf

Nix, har inte provat mäta direkt med frekvensräknaren + kopplingsslinga. Det hela rör sig om ett fall av "möjlig applikation som fick projekthjärnan att gå i spin".
Måste få hit frekvensräknaren, sedan kan jag prova. Den står i huset i Gargnäs, tar med den nästa resa.

Inte har jag simulerat heller. Åratal sedan jag hade Pspice eller liknande installerat. Något bra tips på bra (gratis) verktyg?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Aktiv probe till frekvensräknare

Inlägg av YD1150 »

Förutom LTspice så finns det

http://www.spectrum-soft.com/demoform.shtm

Fungerar fint för små kretsar, går att klippa och klistra in egna Spice-modeller från tillverkarna för urvalet är lite begränsat i demoversionen.

Har kollat på buffertförstärkaren, annars går det att bygga upp den direkt utan simulering med Manhattan-style
för det var ju inte så många delar i den.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Aktiv probe till frekvensräknare

Inlägg av Oskar »

Tack!
Det verkar ju finnas många varianter. Tänkte nog att LTspice är det som gäller. Har börjat tanka ner LTspice. Just nu är jag lite rädd för inlärningskurvan för att komma igång, skaffa modeller för komponenterna mm.
En prototyp på en bit laminat är nog inte så dum idé. Hade det inte varit för att jag saknar en passande JFET så kunde jag ha testat lite snabbt. Nu måste nog en sådan beställas :(
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Aktiv probe till frekvensräknare

Inlägg av Oskar »

Efter lite bråkande med LTspice fick jag fram detta:
active_probe_5.png
Det var bra att sätta in motståndet mellan source och kollektor som du tipsade om YD1156. Gör att man kan styra förstärkningen. Utan detta fick jag hela tiden en bra bit under gain < 1. Ser också att lasten styr hur mycket man kan kräma ut och storleken på R2, R3, R7 påverkar drivförmågan. Frågan är om det går att förutsäga hur mycket ERA5an kommer lasta (i stället för "R5")

Har provat lite olika trissor, men det påverkar inte resultatet så mycket.

Det var kanske inte så dumt det här med att simulera :)

Frågan kvarstår om den tänkta proben kan vara användbar ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar