Bygga metalldetektor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Bygga metalldetektor

Inlägg av Jugge »

För att lugna alla som sitter med hjärtat i halsgropen kan jag berätta att jag först sökte efter tillstånd. När jag fått det började jag titta på hur man bygger en detektor :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga metalldetektor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Detta är ett elektronikforum och inte en filial till bevakande myndigheter.
Det är bra formulerat Tekniker. Dock kan jag ju tycka att det kan (en gång räcker) utfärdas varningar om folk ska göra något som är rent farligt, illegalt eller bara sno ihop något som inte fungerar.
Metalldetektorer faller väl under någon lagparagraf. vilket inte hindrar att råd ges för hur en sådan byggs på bästa sätt. Värre är väl när folk ska slakta en gammal mikrovågsugn och köra magnetronen i fria luften eller en 10o0W förstärkare som går på ett 3V-batteri.

Nu är väl bygget på G, men i gamla amerikanska tidningar, Radio Electronics och Popular Electronics fanns det med jämna mellanrum beskrivningar av sådana här byggen.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Bygga metalldetektor

Inlägg av Platis »

Japp har även förekommit ett antal i AoE(allt om elektronik)/Elektor! :tumupp:
http://www.kennethshem.se/aoereg/AoeMaetinstr.htm
https://www.elektor.com/
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygga metalldetektor

Inlägg av Teknikern »

Magnetron i fria luften faller väl under samma kriterier som egenhändigt tillverkade pyrotekniska produkter i ungdomen. Det KAN ju gå bra om inte Darwin och Murphy samarbetar. :mrgreen:

Poppa ballonger och leka med laser från en DVD utan skydd är ju ungefär lika "intelligent" då även annat än speglar kan få oanade effekter på ögonen. 8)

Jag vet en som byggde en "Jacobs ladder" på sitt pojkrum, hans far var inte så glad efteråt då det mesta som fanns i kontoret vägg i vägg och som låg på elektronisk media raderades. :oops:
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Bygga metalldetektor

Inlägg av Platis »

Hehe :D , svårförklarat!
brand468
Inlägg: 76
Blev medlem: 2 mars 2009, 08:40:23
Ort: Stenhamra (Stockholm)

Re: Bygga metalldetektor

Inlägg av brand468 »

Jugge skrev:För att lugna alla som sitter med hjärtat i halsgropen kan jag berätta att jag först sökte efter tillstånd. När jag fått det började jag titta på hur man bygger en detektor :wink:
Kul, jag har byggt flera metalldetektorer i mitten på 80-talet det är fantastiskt spännande att vara ute och söka. :D
Hoppas du hittar några fina grejor när den är klar :-)
brand468
Inlägg: 76
Blev medlem: 2 mars 2009, 08:40:23
Ort: Stenhamra (Stockholm)

Re: Bygga metalldetektor

Inlägg av brand468 »

Teknikern skrev:Detta är ett elektronikforum och inte en filial till bevakande myndigheter.
Det verkar inte riktigt så när man läser dina inlägg, det handlar inte så mycket om elektronik kan jag tycka, tillför ingen ny kunskap till trådskaparen.
brand468
Inlägg: 76
Blev medlem: 2 mars 2009, 08:40:23
Ort: Stenhamra (Stockholm)

Re: Bygga metalldetektor

Inlägg av brand468 »

Kan tipsa om en mer avancerad metalldetektorbyggsats om någon har intresse.
Byggde den själv men använde den aldrig eftersom jag köpte en färdigbyggd.
http://home.global.co.za/~trh/
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Bygga metalldetektor

Inlägg av rvl »

Privat- eller riktiga poliser. Hursomhelst jäkla trist att det finns folk som inte bryr sig om reglerna: https://svenska.yle.fi/artikel/2017/12/ ... stankt-men

Men metalldetektorer... det där med puls har jag sett litet närmare på nån gång, men inte så nära att det blivit nåt bygge. Kunde bli intressant projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga metalldetektor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

(min bror ser ofta tyska bilar parkerade på konstiga ställen på Öland ....).

Hur svårt skulle det vara att bygga en markradar om man skulel ta till mesta och värsta?
Skriv svar