Raspberry PI2 till surfplatta?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Raspberry PI2 till surfplatta?

Inlägg av Gimbal »

Jag håller emellanåt på med ett stjärnföljarprojekt för astrofoto, och en del i detta består av en Raspberry pi2. Hemma på golvet är den kopplad med kabel in i hemmaroutern och jag kan då via surfplatta och wifi spegla raspberryns skärm, vilket är ett måste för att göra vissa inställningar osv.

Flyttar man sen ut i skogen så behöver jag köra wifi direkt från Pajjen till plattan, men vad jag förstår så är det inte fullt så enkelt som att sätta i en USBwifi dongle vilken som helst i pajjen, eller?
Det måste väl vara en accesspunkt eller något sådant, tror jag. :humm:

Jag är rätt kass på Linux dessutom så det får inte vara alltför knöligt att installera.

Eller kan man köra kabel mellan PI och platta?

Ideer och tips uppskattas.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Raspberry PI2 till surfplatta?

Inlägg av johano »

Kan inte surfplattan agera accesspunkt istället? Brukar kallas "tethering" och brukar gå att slå på/av i telefoner/plattor.

/j
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Raspberry PI2 till surfplatta?

Inlägg av Gimbal »

Oh, den tänkte jag inte på. Det får vi kolla upp.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Raspberry PI2 till surfplatta?

Inlägg av adent »

Du kan sätta en usb-to-go-adapter i telefon/surfplatta och sedan en usb-till-ethernet-adapter och sen en korsad kabel mellan enheterna (brukar funka med rak också), sen får man sätta två olika IP-adresser i samma nät på bägge sidor. Men det bör funka att köra wlan i ad-hoc-mode om det nu finns kvar.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Raspberry PI2 till surfplatta?

Inlägg av Nerre »

Det beror ju lite på vad pajen kör för operativ, men det borde inte vara några problem att konfigurera den som accesspunkt om USB-dongeln har stöd för att agera accesspunkt (jag är lite osäker på om alla wifi-donglar har det).

Googlade lite snabbt:

https://www.raspberrypi.org/documentati ... s-point.md

https://learn.adafruit.com/setting-up-a ... t/overview
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Raspberry PI2 till surfplatta?

Inlägg av Gimbal »

Tackar, det blir lite att gräva i. Den där usb-otg visste jag inte ens att det fanns. Kul grej.

Jag kikade lite hos kjell och classe och de hade några usb-wifin men det är endast de allra billigaste som kommer i fråga och jag hittade ingen info om de funkade som accesspoint, för det gör tydligen inte alla. Går man upp i pris till tre-fyra hundra så verkar det slugare att köpa en raspberry pi 3 istället med inbyggd wifi.

Kanske lika bra att gå den vägen direkt... :humm:
AlfaBeO
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 november 2017, 08:20:43

Re: Raspberry PI2 till surfplatta?

Inlägg av AlfaBeO »

Hej!

Bör direkt nämna att jag inte är någon RPi-expert, men har börjat pilla lite med dom de senaste månaderna.

Kan rekommendera att skaffa en RPi3 direkt, då vet du att guider som t ex de som länkats ovan fungerar direkt. Eller det billigare alternativet, en RPi Zero W om prestandan i den räcker för dina behov. Tänk dock på att det är begränsat med portar på den lilla rackaren. Har för mig att USB-porten på RPi0 och RPi0W skiljer sig från de större modellerna, det är nog bara den som har riktigt OTG-stöd.

Accesspoint vet jag fungerar bra, jag kör själv en mediaspelare med Volumio (https://volumio.org/) som OS, och den har ett AP-läge för att kunna kontrollera den från t ex en surfplatta utan att ha något WiFi tillgängligt.

Kan även tipsa om att ta en titt på WD Labs hemsida, dom har rejäla rabatter på många RPi-tillbehör då dom tydligen lägger ner sin Labsverksamhet för RPi.
https://www.wdc.com/en-ie/products/wdlabs.html

Vissa av deras enclosures får man många bra kablar i paketet, till ett bra pris. Väldigt bra om du går på RPi0-spåret. Även deras strömadaptrar är bra, 5V 3A från deras kraftigaste modell. Dom är ju framtagna för att kunna driva en RPi 3 med WDs hårddisk inkopplad.

Lycka till :)

/Mvh BeO
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Raspberry PI2 till surfplatta?

Inlägg av Gimbal »

Ja det lutar väl åt en RPI3, fast å andra sidan så var ju Pi zero w en intressant apparat. :humm:
Den hade jag inte sett innan så den tackar vi för.
Skriv svar