VEE till LCD

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

VEE till LCD

Inlägg av Icecap »

Håller på med en liten display med seriell kommunikation, baserat på ett 122*32 LCD.

Det är ganska enkelt, en PIC18F45K40, en MAX485, en MAX202 samt en 5V regulator. Platsen är trång men full möjlig.

Men nu kommer det den negativa spänningen till LCD'n drivning... Den skapas på displayen medelst en ICM7660 - men då måste jag ha ett trimpotentiometer eller ett par fasta motstånd och det vill jag gärna undvika.

Så jag kom på att om man kunde göra en negativ generator med ett par dioder och kondensatorer och driva dom med en PWM-utgång kan man ställa spänningen via programmet.

MEN - det går inte så bra ändå. Varje PWM-puls överför en viss energimängd så spänningen kan "bara" justeras med PWM frekvensen.

Tänkte till en aning och kom på att om jag lägger ett motstånd mellan första kondensator och andra kondensator blir det en strömbegränsat uppladdning av kondensator #2 - vilket i teorin bör ge att jag kan styra spänningen via PWM pulsbredd.

Ska löda ihop grejerna och testa.

Ledningsdragningen blir enkel på kretskortet, den valda PIC har PPS som kan omdirigera "alla" digitala in- och utgångar till (nästan) vilken pinne jag vill, jag drar alltså ledningarna dit jag vill och ställer kretsen till detta layout. Riktigt smidigt.

Då jag inte använder analoga funktioner eller andra specialgrejer (i²C osv.) är det nästan fritt fram.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: VEE till LCD

Inlägg av AndersG »

Funkade det.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: VEE till LCD

Inlägg av Icecap »

Inet än

Väl påbörjat med ihoplödd hårdvara fick jag veta att kunden skulle ha display med en del fler möjligheter pga. senare utnyggnader.

Så det blev Raspberry Pi med skärm, RS485 interface och någon programmering i något flödesprogrammering.

Hårdvarar till det lilla display finns dock kvar o ska utvecklas så svar kommer med tiden.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: VEE till LCD

Inlägg av AndersG »

Orsaken jag frågar är att jag stötte på samma problem. Att skapa en negativ spänning för AGC, men fick det aldrig att fungera, så jag fixade en fast negativ som jag balanserade ut med en positiv.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: VEE till LCD

Inlägg av Icecap »

Jag började med ett potentiometer (finns ju inbyggd VEE-generator) men har inte hunnit längre.
Skriv svar