Simpel timräknare för mina fordon...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av SeniorLemuren »

Den modul jag länkade till för 10 spänn har ju batteribackup på kortet.
s-l1600.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av rvl »

En Tiny, som sparar i EEPROM hur långt den räknat när 12V spänningen försvinner, känns inte fel.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och lär säkert bli billigare än en mer diskret lösning.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av Bosen »

SeniorLemuren skrev:
Bosen skrev:Tack för din input seniormlemuren, men det blir för avancerat. Jag behöver inte en så exakt tid och jag behöver inte en stor "nano" för denna simpla funktionen... det är nog en atiny85 som jag har siktat in mig på, samt en 12v matning från någon cigg-uttag->USB produkt. Jag bara funderade på om det gick att göra ännu simplare.
Haha det blev vist felskrivet. Om du klickat på länken hade du sett att den går till MINI USB ATmega328P för 8 spänn. Den kanske är avancerad men för det priset blir det ju en billig lösning. :)

Edit. Förlåt, ~18 spänn.
Jo, billig, men fortfarande avancerat i mina ögon. jag vill ha det litet och enkelt.
soundbrigade skrev:Har du tid som accumuleras, dvs du kör bilen en viss tid, ställer ifrån dig den (stänger av den), fortsätter och det är den "aktiva" tiden som räknas?
Jag leker just nu med en enkel CMOS-timer men den liksom lägger av när spänningen försvinner, eller om spänningen inte försvinner, fortsätter att räkna.
Utgången blir ju en enkel LED, vilket är kanske helt i din stil.
Nu börjar det likna något. Det var något liknande jag tänkte mig! Man ger den spänning och då räknar den, när man inte ger den spänning så slutar den räkna utan för den delen nollställas! Perfekt! Förstod jag din förklaring rätt?
Kan den sätta en utgång hög (eller låg) när den gått en viss tid?

Magnus_K skrev:Kan man räkna med att du har cigg-uttag i varje fordon som ska ha räknare?
Nä det kan man kanske inte räkna med, men när jag satt och funderade på detta i efterhand så fick jag faktiskt tanken på att bygga in det i en cigguttag->USB. den har ju faktiskt oftast en led och jag behöver usb-uttaget. i de flesta bilar så går cigg-uttaget på tändningen, så då är ju saken biff :)
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av Bosen »

limpan4all skrev:Borde gå att klara enkelt med en 8 pinnars CPU som har inbyggt EE2PROM den räknar tid när den har spänning var tredje minut så uppdaterar den EE2PROMET i tre register när tidsackumulatorn har passerat 200 så sätts en utgång som tänder lysdioden och ytterligare ackumulering görs inte. Nollställs enbart när lysdioden är tänd och ett register i taget. Du kommer att som mest tappa 2 min 29 s om spänningen stängs av vid fel tillfälle men det är vanligen ett marginellt problem. Varför tre register? För att majoritetsbeslut krävs om vad som är rätt värde. Ansätt helt enkelt att de två som är lika är korrekta och justera det som inte är det så att det blir samma som de andra, då löser man problemet med att dom kan komma i osynk vid spänningsfrånslag.
Hårdvaran är enkel att göra, och mjukvaran torde vara rätt simpel men någon måste ändå göra jobbet...
Smart det där med 3 register, men jag hänger inte riktigt med ändå...

När spänningen går på så kollar jag mina 3 register. De två som är lika är det som blir vilket värde jag har nu. När det gått 3 minuter så adderar jag 1 på värdet och skriver det i 3 register?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bosen skrev:
soundbrigade skrev:Har du tid som accumuleras, dvs du kör bilen en viss tid, ställer ifrån dig den (stänger av den), fortsätter och det är den "aktiva" tiden som räknas?
Jag leker just nu med en enkel CMOS-timer men den liksom lägger av när spänningen försvinner, eller om spänningen inte försvinner, fortsätter att räkna.
Utgången blir ju en enkel LED, vilket är kanske helt i din stil.
Nu börjar det likna något. Det var något liknande jag tänkte mig! Man ger den spänning och då räknar den, när man inte ger den spänning så slutar den räkna utan för den delen nollställas! Perfekt! Förstod jag din förklaring rätt?
Kan den sätta en utgång hög (eller låg) när den gått en viss tid?
Det är väl där en liten ATtiny kan funka, så som någon tipsade om ovan. Det kan inte vara för svårt att ta min nyss upptäckta superkrets, CD4541, ställa upp den på tio timmar, mata från batteri men koppla ihop den med någon signal i bilen, t ex batterispänning som kommer på när tändningsnyckeln vrids om och försvinner när nyckeln tas ur. Man kan säkert inhibera klockan (oscillatorn) när ingen "bilspänning" finns.
Dock tror jag man kommer enklare fram till lösningen med Lemurens krets. Fast vill du labba, lek med en CMOS-timer som CD4541 eller CD4060.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av Mr Andersson »

Bosen skrev:När spänningen går på så kollar jag mina 3 register. De två som är lika är det som blir vilket värde jag har nu.
När du läser tillbaka tiden efter spänningssättning kan du ha 1, 2 eller 3 olika värden beroende på när spänningen försvann.

Om processorn dör utanför uppdateringscykeln så är alla register lika.
Om processorn dör under skrivning av register 1 eller 3 (numrerade efter ordningen de skrivs) så har du två med värde x och ett med värde y.
Om processorn dör under skrivning av register 2 så har du tre olika värden. r1 har den uppdaterade tiden, r2 har ett korrupt värde och r3 har föregående tid.

För att veta vilket tidsvärde du ska välja vid uppstart använd följande logik:
Om r2 och r3 är lika välj r2, annars välj r1.
Bosen skrev:När det gått 3 minuter så adderar jag 1 på värdet och skriver det i 3 register?
Du kan antingen addera 1 eller 3. Om du använder x+1 så ryms det 3ggr så lång tid per byte men då måste du komma ihåg att multiplicera med 3 när du laddar tiden och dividera med 3 när du skriver tiden.

Det är också viktigt att de tre registren inte ligger i samma eeprom-block så att alla tre raderas när du skriver till ett av dem. För t.ex. attiny är page size 4 bytes så se till att det är minst 4 byte mellanrum mellan adresserna.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av rvl »

Jag tänkte mer på en lösning där man på 5V spänningen (eller vad nu uCn drivs med) har en kondensator, med tillräcklig kapacitetans för att säkert hinna skriva eeprom innan brown out. Detta efter att 12 V konstaterats försvinna, så lösningen kräver tillgång till rå inspänning också.

Vid uppstart läses eeprom så man vet var man ska fortsätta räkna. Sen kan räknaren bo i volatilt minne eller register till nästa spänningsbortfall, eller signal att räknaren nått målet.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av Mr Andersson »

Jo det var också min första tanke. Har för mig att jag läst om någon här på forumet som gjorde så. Mot att ha lite extra extra hårdvara (kondensatorn) så ökar man livslängden på eeprommet avsevärt. Uppdatering var 3:e minut och minnet har nått 100000-skrivningsgränsen efter 5000 timmar.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av Bosen »

I detta läget är 5000 timmar väldigt länge :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av grym »

hm, om man tar en liten 12v motor med ordentlig nerväxling, en mekanisk räknare, sätter dit en magnet på lämpligt hjul i räkneverket och ett tungelementrelä som tänder lysdiod när man kommit upp i rätt antal timmar
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av Bosen »

Haha... en riktigt kul konstruktion grym, men jag föredrar en mindre mekanisk lösning :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av grym »

:)
tänkte det behövdes en motvikt till dom som tycker att 50 timmars programering inte tar tid och energi :vissla: :wink:

men kolla på en cmos räknare med batteribackup, det funkar, har annvänt det själv, där jag haft lysdioder på alla utgångar och kollat antal händelser istället
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av limpan4all »

Kom just på en enklare lösning.
En supercap en diod och ett motstånd till tändningen för ackumuleringen. Sedan en komparativ och en spänningsdelare samt en lysdiod för att indikera när tiden är uppnådd. En strömbrytare och ett motstånd för att tömma kondensatorn medan oljan byts. Sedan startar man om allt.
Supercapen har såpass låg självurladdning att den kan försummas om man väljer rätt seriediod.
Enkelt, och helt utan programing.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av grym »

:tumupp: :tumupp:
och analog visning av tiden efter indikering med, om man gör rätt , ju längre tid ju mer lyser lysdioden
Skriv svar