Sniffa och logga LCD display och lysdioder

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Sniffa och logga LCD display och lysdioder

Inlägg av ankan »

Har en äldre värmepump som inte har någon buss man kan ansluta till utan allt styrs av en lite pic.

Vet inte om en raspberry direkt eller en blue pill som är kopplad till en raspberry är mest lämplig.
Men jag skulle vilja logga alla värden genom att ansluta till knappen som byter "bild" på 2x16 LCD displayen, dioderna som sitter på panelen samt pinnarna på LCD-displayen.

På så sätt kan jag bläddra igenom bilderna och sniffa av datat som skickas till displayen så jag kan få in värdena som står. Dioderna vill jag ha in för att få in även statusen. Man skulle till och med kunna fjärrstyra hela pumpen på det här sättet.

Hur som helst funderar jag på om en raspberry skulle kunna hänga med det som skickas till displayen eller om det krävs en uC som tex stm32?

Värdena vill jag sedan logga med tex Domoticz eller om ni har förslag på något annat trevligt program som kan snurra på en raspberry.
Om jag behöver använda ett blue pill kortet så är frågan hur jag ansluter till raspberryn och om det redan finns något färdigt protokoll jag kan använda för att skicka värdena. Skulle tex kunna se ut som en virtuell com-port via USB-porten, men det kanske är lättare att ansluta via UART pinnarna direkt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Sniffa och logga LCD display och lysdioder

Inlägg av Icecap »

Jag känner mig ganska säker på att en Raspberry inte klarar att hänga med, inte pga. långsam hårdvara men pga. operativsystemet.

Med ett FIFO-steg mellan kan det däremot definitivt gå, det blir dock lite pilligt.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Sniffa och logga LCD display och lysdioder

Inlägg av ankan »

Det var lite det jag misstänkte att den inte skulle hinna med varför jag funderar på att sätta en uC emellan.

Känns lite overkill men det kanske är lättast trots allt. Vad föreslår ni att jag ska logga värdena med för program?

Även fast flera av pinnarna på stm32 tål 5v så kanske det är bra att sätta optokopplare emellan, eller funkar det lika bra utan?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Sniffa och logga LCD display och lysdioder

Inlägg av Icecap »

Jag inser att du kanske inte ens vet hur displayen fungerar. Kolla upp på detta först, i grunden ska du göra en (ganska primitiv) data-capturer av de parallelldata som går till displayen.

Du ska alltså sampla med en LSA (Logic State Analyzer) och tolka de data som kommer till displayen. Det är oftast ASCII-data som gäller så textkonverteringen är inget större problem men det ska tolkas de koder som skickas som kommandon också.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Sniffa och logga LCD display och lysdioder

Inlägg av Pen »

Du har inte funderat på att stoppa in PIC'en (eller separat EPROM) i en läsare och se om du kan begripa koden och sedan lägga till de funktioner du behöver för att logga ut värdena någonstans? Sitter den fastlödd kanske man inte vill riskera något men om den är i hållare (som den är i min VP) så är risken liten att kvadda något. I sämsta fall har tillverkaren dock bränt bort läsmöjligheten och då går det förstås inte. Och så måste några pinnar på PIC'en vara oanvända så att du kan ansluta din whatever datakanal där.

Kan ju eventuellt vara ett enklare alternativ till att bak-enginera display mm - fast sedan är det förstås en ren smaksak vad man tycker är enklast eller intressantast i slutänden.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Sniffa och logga LCD display och lysdioder

Inlägg av ankan »

Hade varit lite coolt att editera koden och ta ut det jag vill ha. Men jag känner att det kräver nog bra mycket mer än att bara använda det interfacet som finns och fjärrstyra det. Särskilt med tanke på att det jag får ut antagligen inte går att konvertera till C-kod vilket jag föredrar. Att den är fästlödd borde inte vara några problem om de har programmerat den efter montering. Då borde jag kunna läsa ur den på samma sätt.

Här är en bild på styrkortet minus displayen som jag ska undersöka närmare på vad det är för modell.
Bild
Öppna här


Som ni ser är nog alla pinnar upptagna på processorn eftersom de både har en latchkrets och 3st muxar.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Sniffa och logga LCD display och lysdioder

Inlägg av ankan »

Lcd displayen hade en lite klisterlapp på baksidan där det stod: SC1602H1ULB-SO-GB-K01

Har inte hunnit googla på den, men nu är det bara att hitta datablad.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Sniffa och logga LCD display och lysdioder

Inlägg av lillahuset »

Vanlig databus.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Sniffa och logga LCD display och lysdioder

Inlägg av ankan »

lillahuset skrev:Vanlig databus.
Tack, då ska jag bara hitta en vettig manual till ks0066 som verkar vara kontrollern så är jag igång.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Sniffa och logga LCD display och lysdioder

Inlägg av ankan »

Hittat datablad för kontrollern.

Bara jobbet kvar.. :shock:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ankan 28 september 2017, 09:12:37, redigerad totalt 1 gång.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Sniffa och logga LCD display och lysdioder

Inlägg av ankan »

Vad tror ni att ansluta pinnarna direkt till blue pill kortet? Får se till att använda de pinnar som tål 5v.

Styrkortet verkar köra 5v rakt igenom så jag kanske kan plocka matningen där också. Sedan är frågan när jag vill koppla vidare till bärbar dator eller Raspberry om jag borde sätta skydd någonstans.

Vet inte om Styrkortet orkar driva en vanlig Raspberry. Men om jag kopplar till en Raspberry Pi zero w så kanske det räcker och sedan blir det wifi.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Sniffa och logga LCD display och lysdioder

Inlägg av Micke_s »

Jag hade stoppat in en arduino nano v3, de klarar 5v utan problem.

Koppa in Enable från Displayen till INT0/INT1 på arduinon.

Sedan kan du enkelt köra USB till raspberry pi zero w.

Edit: om blue pill är en stm32 så är många pinnar 5v toleranta, dock inte alla...
Edit2: Annars så kan du sätta två motstånd och spänningdela från 5v till 3.3v.
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Sniffa och logga LCD display och lysdioder

Inlägg av ToPNoTCH »

Interupt på klockpinnen bara, sen lästa av states på datapinnarna.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Sniffa och logga LCD display och lysdioder

Inlägg av ankan »

ToPNoTCH skrev:Interupt på klockpinnen bara, sen lästa av states på datapinnarna.
Har fått ihop något som ger mig massa data men jag gissar att min metod inte är tillräckligt snabb. Eftersom jag inte ser ett sammanhang eller kan få ut några ascii tecken.

Nu tar jag tillståndet på dataporten och lägger i en kö vid interrupt på lcd_enable pinnen.
Kör freertos så en tråd med låg prio spottar sedan ut datat på en virtuell COM - port.

Displayen verkar uppdateras 1 eller 2 ggr/se, så det kommer rätt mycket data.

ToPNoTCH: Du nämnde interrupt på klockpinne. Tänkte du att man skulle använda Dma som klockas av lcd_enable pinnen?
Hur åstadkommer man det i så fall? Har aldrig använt dma.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Sniffa och logga LCD display och lysdioder

Inlägg av adent »

Jag påbörjade ett liknande projekt men med en batteriladdare. Den har fyra knappar och en vanlig 16x2-LCD.

Jag lödde in mitt kort mellan laddaren och LCD:n och mellan knapparna och laddarens moderkort.

Laddarens menysystem bestod av ett antal sidor som man bläddrade mellan med knapparna. Jag gjorde så att
när man tryckte höger efter den sista sidan så tog mitt kort över LCD och knappar och lade till två egna sidor.

Tanken var då att jag skulle kunna ha batteriminnen i mitt kort och att mitt kort då kunde visa mina menyer men i det "fördolda" gå in och ställa in laddaren rätt genom att den har tillgång till knappar och kan se vad LCD:n skickar.

Projektet gled sakta ut i glömska dock. En stor anledning var att LCD:n använde 4-bitarsinterface:t, inte 8-bitars. Det finns ingen signal som indikerar om det är hög eller låg nibble som laddarens moderkort skickar till LCD:n. LCD:n uppdaterades dessutom kontinuerligt hela tiden oavsett förändring på den eller inte, så min processor var tvungen att hinna läsa all data till LCD:n hela tiden för att inte hamna ur synk. Det hade nog gått att lösa, men behövet och orken tog lite slut där. Så jag hoppas att inte 4-bitars-interface:t används på din.

Dock har jag en bergvärmepump med 16x2-LCD så får du till något så är jag kanske intresserad av grunderna igen :)

MVH: Mikael
Skriv svar