elektronisk längdmätar hjul

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
nalle_8009
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 september 2017, 21:17:25

elektronisk längdmätar hjul

Inlägg av nalle_8009 »

Hej på er alla genier!

Jag håller på att forska i att bygga ett elektronisk mät hjul som ska skicka upp infon på en lagom stor display.
Är inte så begåvad inom ämnet, så jag är i behov av upp lysning.
Har läst lite om rotationsgivare/pulsgivare.
Vad behöver jag för att lyckas med detta.

Tänker mig att jag har ett hjul som har en omkrets på 25cm å när detta snurrat ett varv vill jag att displayen ska visa 1 som i 1 meter.

mvh.
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: elektronisk längdmätar hjul

Inlägg av jako »

Omkrets 0,25 meter x 1 varv = 0,25 meter
Det finns färdiga räknare som fixar detta, hur det kan lösas beror på dina förkunskaper. Utveckla gärna lite mer i hur du har tänkt hittills. Google is your friend...
nalle_8009
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 september 2017, 21:17:25

Re: elektronisk längdmätar hjul

Inlägg av nalle_8009 »

googlar för fullt, men knepigt när man inte är kunnig.

vill ha ett hjul med 25cm i omkrets som ska skicka signaler till en display/räknare, på displayen så ska det visas i meter.
detta ska sedan byggas in i en liten uppfinning jag håller på med.

tänker mig att de som behövs är batteri/ nån givare / display.

även tips på nått företag/person som kan hjälpa mig bygga detta mottages gärna.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: elektronisk längdmätar hjul

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vill du ha precision så räcker det inte med varvräknare. Ta en ESP och koppla givare sänd signalen till valfri app i mobiltelefon. Klart!
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2130
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: elektronisk längdmätar hjul

Inlägg av LeCanard »

jako skrev:Omkrets 0,25 meter x 1 varv = 0,25 meter
Det finns färdiga räknare som fixar detta, hur det kan lösas beror på dina förkunskaper. Utveckla gärna lite mer i hur du har tänkt hittills. Google is your friend...
Har man 4 st sådana hjul på t.ex. en vagn, så blir det ju en meter :D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: elektronisk längdmätar hjul

Inlägg av Icecap »

nalle_8009: För att mäta behöver du någon form av pulsgivare på hjulet - som du redan vet.

Med rätt pulsgivare och räknare kan den räkna upp och ner som man vill, detta kan vara praktisk om man ska mäta upp en viss sträcka.

Det finns färdiga räknare som kan ställas till att skala ner ett visst antal pulser.

Jag anser att du har låst dig in på något fel vis i att du insisterar att hjulet ska ha en given diameter. Om diametern beror på andra faktorer är det OK men annars är det bara löjligt.

Så frågan är: vill du köpa färdiga enheter eller bygga själv?

Jag byggde för ett bra tag sedan en trippmätare till min bil. Den var helt utan µC, bara baserat på CMOS-logik.

Den hade en mätupplösning på 1/10mm och visning i hela meter - så man kan om man vill. Nu för tiden är dock en µC den enda rätta väg att gå i detta.

Men var jag vill med detta är att pulserna från hjulet hade den medellängd de hade, hjulet var ju som det var. Jag var bara i behov av en miniräknare och en sträcka med känd längd för att ställa in det hela.
nalle_8009
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 september 2017, 21:17:25

Re: elektronisk längdmätar hjul

Inlägg av nalle_8009 »

De ska bli ett rullhjul man lägger an mot en kabel trumma å sedan ska man kunna se hur mycket man rullar ut.
Denna skall vara batteri driven 9-12v
Vart nyfiken hur man löser det så man kan se det i en app på luren?

Men annars så tänkte jag mig en lite större display som är placerad vid trumman.

länka gärna till produkter som kan tänkas vara lämpliga...

tack för visat intresse.

mvh
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: elektronisk längdmätar hjul

Inlägg av Icecap »

Jag så ett sådan hjul med mekanisk räkneverk ligga i skrothögen hos ett firma i Södertälje. Lekte lite med det och det fungerade ypperligt. Så väldigt nytt och oanvänd ut.

De finns på ställen där man säljer ledning (Ahlsell m.fl.), tyger, rep och andra saker som säljs i metermått.

Ett display + batteridrift brukar vara en oxymoron - om det inte är LCD utan bakgrundsbelysning som gäller.

Så du ska nog specificera vilken typ av display osv.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: elektronisk längdmätar hjul

Inlägg av Magnus_K »

Hej nalle_8009,
och välkommen till forumet!

Det finns väldigt många olika sätt att lösa det här på, men för att kunna ge ett bra svar så måste det till mer information.
Tänkte lista lite punkter som du kan klura lite på.
  • - Batteridrift 9-12V
    • Det är inga egentliga problem, men det är otroligt stor skillnad i kapacitet mellan ett 9V-batteri (~0,55Ah) och ett 12V bilbatteri (~100Ah).
      Det är en kompromiss mellan fysisk storlek + tyngd, spänning, kapacitet och säkerhet.
    - Mätning
    • - Med vilken upplösning vill du mäta?
      • Du skriver att visningen ska vara i meter men låt säga att man snålar in lite och sätter endast 1puls/varv.
        Beroende på vart du startar så innebär ju det att efter 1 puls så kan du egentligen lindat upp mellan 0,999 och 0,001 varv
        Det kanske räcker om du planerar att linda upp 100m i taget, och det slår på 1m hit eller dit spelar ingen roll.
      - Kommer det "duga" med att bara räkna antal varv på trumman, och så ignorerar men helt att den upplindade spolen minskar i diameter under upplindningen?
      • Även om trumman bara är 25cm i omkrets så innebär det här att första varvet kommer ge dig 25cm tråd, men sista varvet ~1cm tråd, givetvis beroende på navdiameter.
        Antingen löser man det genom att "mäthjulet/pulsgeneratorn" vilar på tråden och man får lägga på ytterligare en givare/potentiometer som kompenserar för minskande diameter.
        Kommer tråden perfekt upplindad och i exakt samma utförande så kanske man kan strunta i den andra givaren och kompensera för det här i mjukvaran.
      - Med vilken hastighet ska trumman roteras?
      • Det är stor skillnad på om du ska fis-rulla ut kabeln med 1mm/min eller 100m/s (aningens överdrivet kanske).
        Beroende på hastighet så kan man nog finlira lite med vilken sorts pulsmetod man väljer.
    - Visning
    • Här har du redan fått bra input.
      Att använda en display och köra batteridrivet är lite som att både äta kakan och ha det kvar.
      Det är absolut inga problem att driva en litet snål e-ink display från ett bilbatteri lääääääänge, men att driva en 1m2 LED-skylt från ett 9V-batteri blir tufft.
      Det är inte meningen att låta spydig med det jag skriver men jag försöker bara visa dig "båda ändar" för att få dig att inse att lösningen för det här problemet har många sidor.

Lasp tipsade tex om en ESP med visning genom en app. En otroligt "modern" lösning och kommer mest troligt fungera helt perfekt.
Som komponenter så skulle jag kunna förslå tex Arduino Nano, ESP8266 (eller en ESPDuino) och en rotary encoder. För visning kanske man kan köra med Blynk?
Det här går kanske på kring 50:- och det finns väääääldigt mycket programmeringstips på nätet, men har du inga som helst tidigare erfarenheter av det så kanske det blir mastigt som första projekt.

Du har också fått tips av Icecap att göra det rent mekaniskt lösning. Det kanske räcker med en sån här för 75:-? -> eBay-länk
Nu skriver du ju att du vill ha ett elektroniskt mäthjul så då kanske denna enkla lösning inte är aktuell.

Säger det igen så är det sagt. Vänligen ta det här rätt sätt. Det är ingen "uppläxning", utan vi ber om mer information för att kunna hjälpa dig med en bra lösning.
Du får hemskt gärna berätta lite vad du själv har för förkunskaper också (som jako skriver).
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: elektronisk längdmätar hjul

Inlägg av Nerre »

Vad jag förstått ska det vara ett mäthjul, inte trummans axel. Ändring av diametern blir alltså en icke-fråga, däremot kanske slirning är en fråga (men det påverkar ju bara valet av hjulets yta och eventuell "tryckrulle" egentligen).

Men upplösningen och hastigheten är väl de frågor man bör lösa först. Upplösningen styr ju hur många pulser per varv man behöver, och hastigheten styr hur korta pulser och hög frekvens som räknaren måste klara.


Det jag inte förstår här är ju som fler nämnt, om hjulet har en omkrets på 25 cm så borde ju 1 varv betyda 0,25 m och inte 1 m?

Fyra varv däremot blir en meter, så om det kan diffa med +/- 25 cm så räcker en puls per varv då. Ska det mätas med centimeternoggrannhet så behövs alltså 25 pulser per varv (eller egentligen 50, med 25 pulser per varv får du +/- 1 cm, med 50 pulser per varv blir det +/- 5 mm).
Skriv svar