Har en idé men går det att förverkliga?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Har en idé men går det att förverkliga?

Inlägg av teljemo »

Behöver er input.

Jag lider av en dubbelseende från och till pga en neurologisk bugg.
Musklerna som styr ögonen blir försvagade och ena ögat orkar inte kolla på samma sak som det andra typ.

Inga konstigheter. Jag lever ett fullt normalt liv det begränsar mig ingenting.. Förutom när man ska sitta och pilla med nåt... Pilligt..

Då till min tanke.
Ett par glasögon med skärmar (och eventuellt linser för skärpa) framför ögonen som visar live från kameror riktade framåt..
Så precis som att se som vanligt framåt fast genom kameror.
Men nu till det lilla lustiga.
Sensorer som löser av ögonens position och med den datan flyttar bilden som visas på skärmarna för att dom ska vara på samma ställe i förhållande till hur ögat skelar.

Någon som förstår vad jag menar.?

Eftersom man sätter en kamera för var varje sida kanske man även får djupseende genom skärmarna?

Kanske borde skissa upp hur jag menar?? Får kika på det imorn. Ville bara slänga ur mig idén här means jag kom ihåg hur jag tänkte.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Har en idé men går det att förverkliga?

Inlägg av danei »

Risken är ju att man lurar skallen så att problemet blir värre.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Har en idé men går det att förverkliga?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Delar av det här du beskriver har man ju implementerat. Kameror som läser av vad ögonen fokuserar på osv.

Låter som ett större, eller tom mycket större projekt. Men go ahead, kan ju vara roligt att se hur långt du kommer. Börja med en rejäl projektbeskrivning bara.
Findecanor
Inlägg: 980
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Har en idé men går det att förverkliga?

Inlägg av Findecanor »

Bl.a. japanska FOVE och svenska Tobii har sysslat med VR-headset med ögon-tracking, men det kanske är för tidigt för dem att släppa ett API.
Men även om den har ett API så måste API:t stödja tracking av varje öga separat - det ena ögat som referens för vad man tittar på och det andra ögat för var bilden för det ögat ska hamna.

Du vill nog också ha ett vidare synfält i kameran/kamerorna än på skärmarna för att inte få så mycket artefakter i skärmkanterna för det skelande ögat.

Men.. hmm.. Jag tror ändå inte att det räcker med enbart ögonstyrning. Med två kameror så är bilderna inte likadana.
För att vara säker på vad referensögat tittar på - ur det andra ögats synvinkel, så måste även bilderrna analyseras och synpunkten i referensögats bild matchas i skelögats bild.
Det blir mätning av referensöga -> punkt referensbild -> punkt i skelbild -> mätning av skelöga, och varje fel och brus i varje steg blir signifikant för slutresultatet så det gäller att det finns precision i varje steg.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Har en idé men går det att förverkliga?

Inlägg av teljemo »

Jag har också tänkt på att det lurar hjärnan och kan bli värre men det kan man höra med min läkare vad han tror om det.

Men vad jag förstår av era kommentarer så är detta nåt som knappt är gjort än och då troligtvis extremt komplicerat och kostsamt?

En sak jag tänkte på är samsung mobiler har länge haft sensor på fronten som läser av ögonen för att scrolla..

Hursom är detta inget jag skulle ens komma nära att klara av att lösa på egen hand utan skulle behöva fråga om hjälp på ungefär allt :P Men det hade varit en rolig pryl att ha om det fungerar.. :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Har en idé men går det att förverkliga?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ögat, och dess kopplingar till hjärnbarken, är ännu inte helt utforskat.
Det finns, som sagts, chans att förvärra tillståndet.
Bästa praxis. Öva och Öva. I väldigt piggt tillstånd.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Har en idé men går det att förverkliga?

Inlägg av Jolles »

Jag föreställer mig att det vore smidigare/enklare isf att ha kanske en kamera som sedan kan visa sin bild på en (stor) skärm framför dig istället, det blir förstås inbte särskillt mobilt isf, men lösningen finns väl redan iaf :)

Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11277
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Har en idé men går det att förverkliga?

Inlägg av Klas-Kenny »

En betydligt mindre teknisk lösning kunde ju vara en lapp över ena ögat medan du gör det pilliga. :P

Tappar ju djupseendet, men jag misstänker att man lär sig hantera det ganska snabbt (de som blir av med synen på ett öga lär sig ju snabbt, lite svårare att lära sig när det bara är ibland men, gissar att det går förhållandevis snabbt).
Borde vara enklare att göra pilliga saker utan riktigt djupseende än med dubbelseende i alla fall. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Har en idé men går det att förverkliga?

Inlägg av TomasL »

Vissa typer av dubbelseende korrigeras med specialglasögon, dock vet ju vi inte om det är så i TS fall.
JJ
Inlägg: 366
Blev medlem: 16 maj 2005, 21:33:02

Re: Har en idé men går det att förverkliga?

Inlägg av JJ »

En helt annan lösning på problemet "muskler som inte gör som man vill": http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/liten- ... -1.4614241

Kan man göra en sådan fast för ögonen..typ :) :?: :? :| :)
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Har en idé men går det att förverkliga?

Inlägg av teljemo »

Jag jobbar enögt när det är nåt pilligt.
Det jobbigaste är när man ska löda faktiskt.. när det är lite precition i det hela...

Så hela tanken med den här makapären är ju om man tillfälligt kan använda det för att få djupseende för små pilliga saker.

Jag kan inte korrigiera med glasögon med prismor. Det fungera om man har en skelning.

Om någon är nyfiken så heter min bugg "Myasthenia gravis" dock har jag väldigt lindrigt och endast på ögonen :)
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Har en idé men går det att förverkliga?

Inlägg av überfuzz »

Är det inte enklare att jobba med speglar?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2315
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Har en idé men går det att förverkliga?

Inlägg av nifelheim »

Har du provat prismaglasögon, om det inte räcker kolla med en ögonläkare om det inte går att fixa med ett litet snitt.

Du verkar ju stämma in på "Operation kan också vara aktuellt när skelningen ger dubbelseende och andra besvär."
Skelningsoperation

Skelningsoperationer sker till exempel när patientens skelning är för stor för att behandla med prismaglas,
eller när skelningen är socialt besvärlig och patienten därför vill opereras.
Operation kan också vara aktuellt när skelningen ger dubbelseende och andra besvär.

Varje öga har sex yttre muskler som fäster på själva ögongloben. Varje muskel ska röra ögat på ett visst sätt.

För att få ett skelande öga rakare förstärker vi vissa ögonmuskler och försvagar andra.
Vilket öga som ska opereras bestämmer vi vid förundersökningen.
I de flesta fall opererar vi det skelande ögat, men det finns undantag.

Operationen sker för det mesta under narkos, men i enstaka fall i lokalbedövning.
Vanligtvis kan patienten åka hem samma dag.
http://www.sankterik.se/sv/sjukdomar-oc ... /skelning/
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Har en idé men går det att förverkliga?

Inlägg av teljemo »

1.Speglar/prismor fungerar om man har en fast skelning.
2.Övning fungerar kanske om man har en svaghet i själv muskeln.

1.Jag har inte fast skelning utan det rör sig.
2.Jag har inte en svag muskel bokstavligt talat utan det är signalen från hjärnan till muskeln som blockeras.

Jag kan använda ett öga såklart men det är djupseendet som blir sämre. Även om jag efter alla år lärt mig använda 1 öga då och då så fungerar det dåligt vid just små pilliga arbeten som när man löder på kretskort..

Kanske en sådan skärm skulle vara ett hjälpmedel!!.. :)
Skriv svar