trådlös överföring ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1317
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

trådlös överföring ?

Inlägg av persika »

Har en telefonväxel där jag skulle vilja förlänga en anknytning till ett annat hus 300 m bort. Det enklaste hade varit att bara lägga ett trådpar dit, men det går inte.Så därför får det bli nåt trådlöst, men jag vet inte hur, nån som har förslag på hur vad man ska ha för grejer ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: trådlös överföring ?

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för typ av växel? Vilka telefoner?

Enklast och billigast är iptelefoni då man kan använda tex 2st nanostation loco.

Är det analoga linjer kan du då använda en omvandlare på växelsidan och valfri iptelefon på mottagarsidan.

Vill man inte köra ip så finns repeaters för dect men det är dyrt och krångligt.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1317
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: trådlös överföring ?

Inlägg av persika »

Telia Symfoni, tror jag den heter.
Till anknytningarna kan man ha antingen pulsval eller tonvalstelefoner.

Det går inte att sätta upp något mellan, eftersom där finns gator och bebyggelse .

Ska vara för privat bruk, vill inte ha några månadskostnader för förbindelsen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: trådlös överföring ?

Inlägg av mrfrenzy »

En spa3102 på ena sidan och en pap2 på andra sidan. Går att köra via internet om ni har det annars är det bara sätta upp valfri wlanlänk.

Båda finns på ebay.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1317
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: trådlös överföring ?

Inlägg av persika »

Funderar på om det finns färdiga radiomoduler för analogt ljud.
Skulle kunna tänka mig en mera hemmagjord lösning, eftersom detta är på hobbynivå, inte för företag och ska inte säljas, dock vill jag hålla det lagligt.
alexanderson
Inlägg: 762
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: trådlös överföring ?

Inlägg av alexanderson »

Walkie-talkie har funnits i 60 år.
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: trådlös överföring ?

Inlägg av Nerre »

DECT med en repeater borde väl kunna fungera?

Du behöver alltså en lur och en basstation (dessa säljs oftast tillsammans, men då du vill ha luren på ett annat ställe än basstationen så rekommenderar jag att köpa en separat lur med laddstation och en separat basstation) och så en repeater.

Placera basstationen så den helst har "fri sikt" mot stället dit du vill nå med telefonen, anslut telefonlinjen till basstationen.

Placera repeatern på den "mottagande" byggnaden, så borde den ge tillräckligt med täckning.

DECT verkar kunna klara upp till 300 m utomhus (men det gäller fri sikt då, är det byggnader i vägen är det värre).
Skriv svar