Bostadslarm med tryckgivare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
essgh
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 augusti 2017, 21:21:09

Bostadslarm med tryckgivare

Inlägg av essgh »

Hej!
Efter att tittat runt på olika hemlarm fastnade jag för Larma-gruppens(http://larma.se/) larm som bygger på en tryckgivare. Med en enda enhet detekterar man öppnandet av fönster eller dörr genom att känna av tryckförändringar. Smart!

Tyvärr har deras larm endast en anslutning, GSM. Vilket inte är så svårt att störa ut. Jag hade gärna sett att den hade Ethernetanslutning också.

Det kan inte vara så svårt att bygga ett eget larm t.ex. runt en mikrokontroller eller en Raspberry Pi.
Någon som har erfarenheter kring mätning av lufttryck? Enligt SMHI ligger lufttryck utomhus på runt 1000 hPa = 100kPa = 0,1 MPa = 1 bar ~ 14,5psi. På grund av ventilation skiljer sig säkert lufftrycket inomhus, men hur mycket?

Denna givare har jag tittat på: Elfa

All input är välkommen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bostadslarm med tryckgivare

Inlägg av TomasL »

Undertrycket inomhus varierar nog väldigt mycket, tyvärr.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14770
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bostadslarm med tryckgivare

Inlägg av rikkitikkitavi »

Du kan räkna med låga tryckdifferentialer <30 Pa inne/ute, ofta <10Pa


Med 30Pa tryckdifferens krävs ca 3 kg dragkraft för att öppna en ytterdörr.

Systemet blir väldigt känsligt för variationer och placeringem av sensorn påverkas av påliggande vind tex.

Edit räknade fel på öppningskraft.
Gimbal
Inlägg: 7853
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bostadslarm med tryckgivare

Inlägg av Gimbal »

Tror inte på den typen av larm.
Ett känsligt sådant larm löser ut om det blåser så att vindrutorna pumpar. Ett okänsligt larm löser inte ut om en tjuv öppnar en dörr/fönster lite försiktigt.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2315
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Bostadslarm med tryckgivare

Inlägg av nifelheim »

Vet att någon öppnade dörren 11.13 typ :)
graph_tryck300.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
essgh
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 augusti 2017, 21:21:09

Re: Bostadslarm med tryckgivare

Inlägg av essgh »

Jag tänkte mäta absolut tryck och inte difftryck inne-ute. Att trycket varierar bör väl inta vara några problem. Det är plötsliga förändringar är intressanta. Jag får fixa en givare och se hur trycket påverkas av olika faktorer som vind, ventilation m.m.

nifelheim: Intressant! Vad är det för givare? Hur ofta samplar du?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bostadslarm med tryckgivare

Inlägg av TomasL »

Du behöver nog mäta difftrycket, eftersom det är det som eventuellt ändrar sig.
Dock är det så att den typen av givare är rätt dyra, närmare en tusenlapp, om den skall ha någon form av noggrannhet och tillförlitlighet.
essgh
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 augusti 2017, 21:21:09

Re: Bostadslarm med tryckgivare

Inlägg av essgh »

dP = ute - inne

Utetrycket påverkas lyckligtvis inte av att jag öppnar dörren. Om dP ändras innebär det att inne ändras. Alltså går det bra att mäta det absoluta trycket inomhus?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2315
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Bostadslarm med tryckgivare

Inlägg av nifelheim »

Givaren är en Bosch BMP280 Jag loggar bara en gång per minut,
jag har ett litet undertyck inne (ska det vara så?) med både till och från fläkt.
Syns tydligt om dörren står öppen lite längre, inte så tydligt om den bara är öppen några sekunder (eftersom jag inte loggar så ofta)
I mitt fall har jag konfat "långsammaste" filtret på på sensorn, jag hade inte någon tanke på att leta öppen dörr,
men jag tro det är bättre att göra filtreringen på egen hand om man ska bygga larm.

https://cdn-shop.adafruit.com/datasheet ... 001-11.pdf

10 spänn på ebay
http://www.ebay.com/itm/BMP280-3-3V-Pre ... 1988583888?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bostadslarm med tryckgivare

Inlägg av TomasL »

Du skall detektera skillnader på några få Pa, det går inte med en normal lufttrycksgivare.
En normal lufttrycksgivare har en upplösning på någon eller några hPa typ, dvs minst 100 gånger högre än den tryckdifferens du vill mäta.
Eftersom lufttrycket varierar med tiden, och kan falla/stiga rätt fort så kan du inte förlita dig på att enbart mäta trycket inne, utan du måste diff-mäta.
Och ja man skall alltid ha ett litet undertryck inomhus.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26319
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bostadslarm med tryckgivare

Inlägg av danei »

Tomas har fel.

Det är ju transiterna och hur de ser ut man måste titta på. Kraftigt väder kommer ju inte plötsligt, så känsligheten kan vara dynamisk. En diffgivare behövs inte. Trycket ute förändras inte så snabbt at det är något man behöver ta hänsyn till. Men visst har tekniken sina brister. Men det är ju smidigt att kunna övervaka ett helt hus från en punkt.
Att mäta med en upplösning på 0,1Pa ä helt klart rimligt.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2315
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Bostadslarm med tryckgivare

Inlägg av nifelheim »

graph_tryck300.png
kl 14.07 och 14.22, två "längre" dörröppningar >60sek, syns tydligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7853
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bostadslarm med tryckgivare

Inlägg av Gimbal »

Jag har själv provat ett sådant larm och givetvis har den bara en givare och mäter snabba tryckändringar, som när man sliter upp en dörr. Själva dörren pumpar in/suger ut en hel del luft om den manövreras hastigt, men smyger man upp dörren som vore man en tjuv, då händer inget.

Kanske fungerar det bättre om man har aktiv ventilation som ser till att det blir en tryckändring vid punktering av huset?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bostadslarm med tryckgivare

Inlägg av grym »

att medvetet ha tryckdiff i byggnad ger många gånger grava fuktproblem inne i bygnaden, eller andra bekymmer

så njeee

man skulle kunna göra diffproben av ett lutande urör med färgad vätska och ha optisk koll på om den ändrar sig
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26319
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bostadslarm med tryckgivare

Inlägg av danei »

Nej, byggnader kräver i princip en tryckdiff för att man ska vara säker på att inte få fuktskador.
Skriv svar