12V övervakning båt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

12V övervakning båt

Inlägg av cetex »

Under semestern har vi haft lite problem med batterispänningen i båten så jag slängde ihop en volt/amperemätare av 2st ACS712-20A och en Arduino Micro jag hade liggandes i elektroniklådan, kompletterade med labbkort och stiftlister på kjell o co.

Kort ihopbyggt.
2st ACS712-20A, 1st Arduino Micro, en spänningsdelare (960Kohm + 96Kohm, jag hade inga andra motstånd tillgängliga just då..)
DSC_2025.JPG
Rejäla lödbanor på baksidan av kortet, 2x2.5mm² Kablar fastlödda och fastskruvat i batterilådan, ihopkopplat i serie med pluskabeln till batterierna.
DSC_2026.JPG
DSC_2028.JPG
Jag ska dra om elen helt här så småningom, huvudsäkringar ska dit direkt på batteripolerna, plintar ska upp på väggarna och huvudkablarna / "sytrådarna" ska bytas ut mot bättre grejor.

Knackade sen ihop ett program som om jag nu räknat rätt triggar ett interrupt c:a var 10e millisekund, i interruptet tar jag en analogread av båda ACS712-20A (dom sitter på var sin analog ingång) och beräknar sedan medelvärde per sekund, minut samt timme.
Även spänning samplas var 10e ms, jag tar dock inget medelvärde där.
Varje hel sekund så adderas 1/3600 av senaste sekundens värde till Ah räknaren som då räknar upp eller ner beroende på om batteriet laddas upp eller laddas ur.

Programmet, inte världens snyggaste kod men den skriver i alla fall ut nuvarande status.
BatMan.txt
Jag har redan kommit fram till vad problemen med elen på båten är. Dels är det den gamla elinstallationen som måste byggas om, det är helt enkelt för klent. Men även en för liten solcell (24 Watt, ska bli 120) och i princip slut batteribank (vid c:a -20Ah så har spänningen på de 2x70Ah batterierna sjunkit från c:a 12.9V till c:a 11.5V)

Output från Arduino'n:

Kod: Markera allt

-----------------------------------------------------
Amp0 Raw Value = 473	 mV = 2309.570	 Amps = -1.944
Amp1 Raw Value = 547	 mV = 2670.898	 Amps = 1.629
Volt Raw Value = 230	 mV = 1123,047	 Volts = 12,353
Amp Sum Raw Val = -56	 Amps = -2.8897	 Ah = -2.3999	 AH (min) = -2.3999
Ampere Avg / Second = -3.3965	 Min = -3.4355	 Hour = -1.5196
Så vad är min idé nu då?
När vi bygger om behöver vi bland annat byta ut säkringspanelen i båten och jag hade planer på att köpa en sånhär:
BlueSea säkringspanel L - 725kr

Men sen kom jag på att det vore lite kul att bygga en egen liknande säkringspanel med 12 utgångar men med en hall-effekt sensor (ACS712-30A t.ex) på varje utgång, sen en AVR + extern AD för att sampla de 12 sensorerna.
För att visa status på detta tänker jag mig en Raspberry PI eller liknande på annat ställe och t.ex MCP2515 samt MCP2551 för att kommunicera med säkringspanelen via canbus, helt ska protokollet jag kör vara något sånär kompatibelt (bör i alla fall inte krocka med) nmea 2000 om samma trådar nu skulle användas för instrumentdata på båten.

Det skulle ge mig möjlighet att hålla koll på förbrukningen på kylskåpet, värmare, belysning, nav-instrument o.s.v separat, grafa varje utgång över tid o.s.v

Ett sidomål här skulle kunna vara att även styra utgångarna på panelen. Att kunna PWM'a / vindrutetorkarna eller belysningen hade varit trevligt, men jag vet inte riktigt hur en sådan koppling skulle se ut.
Styrning på +12V sidan bör det bli i alla fall, så jag antar att det blir high-side switching?, hur bygger man en sån på ett bra sätt för att kunna hantera t.ex 12st mosfet'ar separat?

Finns det några spontana idéer, problem eller intressanta lösningar här på forumet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 12V övervakning båt

Inlägg av Retroperra »

Jag skulle nog konstruera en generell modul/block med
dimmer, bus-styrning på dimmern och mätning sen relä och säkring. I2C eller CANbus skulle nog passa bra men jag kan inget om Nmea.
Sen bygger du så många moduler du behöver samt ett par extra när nån sen ger upp.
Du behöver ju inte PWM-dimma alla matningar så på flera enheter kan dimmerdelen byglas bort.

Det borde nästan finnas nåt sånt redan.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4093
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: 12V övervakning båt

Inlägg av adent »

Inte riktigt samma, men lite åt samma håll iaf. Mäter spänning och ström, men loggar inte (än).

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 3%A4nspump
Skriv svar