Jag funderade på att köra en styrande enhet i form av en Rasp. PI och sedan ha olika noder som är kopplade till denna trådlöst.
Som interface till detta har jag tittat på att använda mig av Node-RED som verkra vara enkelt och det har lyckats få att rulla på min PI.
Som display och kontrollpanel tänkte jag köra en gammal surfplatta som helt enkelt bara visar Node-RED via browser.
Frågan är vilken teknik är lämpligast att använda sig av för att kommunicera mellan noderna och min PI? Wifi, RF, bluetooth?
Jag har läst lite om MQTT som verkar vara ett väldigt flexibelt system. Kan detta vara nått som är lämpligt att implementera för att behandla datan? Det ska ju lira fint med Node-RED.
Jag har testat köra lite Arduino för att läsa sensorer och styra relä men det känns som om det är onödigt dyrt med en arduino i varje nod. Tips på ett bättre sätt att bygga dessa är välkommet.
Min kunskaps nivå är inom elektronik är tyvärr inte vad den borde, men ambitionsnivån är desto högre

Jag tar gärna emot lite tips på bra tutorials och liknande som kan vara till hjälp.
Är jag på rätt spår?