Hjälp med metodval för hemautomatisering

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
knugge
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 augusti 2012, 14:44:29

Hjälp med metodval för hemautomatisering

Inlägg av knugge »

Har inlett ett projekt hemma där jag planerar att köra lite hemautomatisering. Tanken är att jag skall styra lite brytare och annat. även kunna läsa av sensorer.

Jag funderade på att köra en styrande enhet i form av en Rasp. PI och sedan ha olika noder som är kopplade till denna trådlöst.
Som interface till detta har jag tittat på att använda mig av Node-RED som verkra vara enkelt och det har lyckats få att rulla på min PI.
Som display och kontrollpanel tänkte jag köra en gammal surfplatta som helt enkelt bara visar Node-RED via browser.

Frågan är vilken teknik är lämpligast att använda sig av för att kommunicera mellan noderna och min PI? Wifi, RF, bluetooth?
Jag har läst lite om MQTT som verkar vara ett väldigt flexibelt system. Kan detta vara nått som är lämpligt att implementera för att behandla datan? Det ska ju lira fint med Node-RED.
Jag har testat köra lite Arduino för att läsa sensorer och styra relä men det känns som om det är onödigt dyrt med en arduino i varje nod. Tips på ett bättre sätt att bygga dessa är välkommet.

Min kunskaps nivå är inom elektronik är tyvärr inte vad den borde, men ambitionsnivån är desto högre :)

Jag tar gärna emot lite tips på bra tutorials och liknande som kan vara till hjälp.

Är jag på rätt spår?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hjälp med metodval för hemautomatisering

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om det gäller belysning kan du väl titta på IKEA Trådfri!
Att Arduino skulle vara dyrt kan jag inte hålla med om. Du pratar om små enheter men Esp8266 eller ESP32 är väl inte fel väg. Det finns många exempel med MQTT. Så botaniser och skissa på en plan vad du vill ha in för uppgifter och vad du vill styra. Gör det innan du väljer hårdvara!
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Hjälp med metodval för hemautomatisering

Inlägg av Berrabongo »

Om du inte vill bygga något själv tycker jag du ska satsa på Telldus Z-net v2 som klarar både 433Mhz (billigt) och Z-wave 868Mhz (dyrt). Om du vill pula själv kan jag rekommendera ESP8266 för sensorer och digitalt i/o, finns även Sonoff moduler för 230v styrning. Ska du bara styra belysning är det som Lasp rekommenderade ( Ikea Trådfri) både billigt och bra. Sen går det att integrera i tex. OpenHab, Homeassistant, Domoticz eller liknande
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Hjälp med metodval för hemautomatisering

Inlägg av Borre »

Kolla på www.mysensors.org
Går lätt att integrera med de flesta hemautomationslösningar.
Arduino pro mini köper du för ~15kr.
danielr112
Inlägg: 8041
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Hjälp med metodval för hemautomatisering

Inlägg av danielr112 »

zwave och eller esp8266/esp32 om du nu vill tillverka själv. går bra att köra på diverse protokoll mot node-red. Sonoff kan man köpa billigt från nätet t ex
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hjälp med metodval för hemautomatisering

Inlägg av maDa »

Jag har inte så mycket med automation, men jag har en del sensorer hemma.

- 2st sensorer med ESP8266 [DS18B20, BMP085] som rapporterar direkt via MQTT
- 4st batteridrivna sensorer med ArduinoMiniPro(8Mhz) med ASK-sändare [DS18B20, DHT22, Fuktsensor]
- Gateway med ASK-mottagare (Arduino + Ethernet W5500) som rapporterar till MQTT

Men jag funderar lite på gå över till RF69, har byggt mig en mottagare & nod nu.
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Hjälp med metodval för hemautomatisering

Inlägg av ToPNoTCH »

Har kladdat lite inom området sista två veckorna.

Jag har fastnat för Home Assistant.
Lite högt insteg, men när man får grepp om det jäkligt flexibelt och bra.

Jag är lite på "proof of concept" stadiet ännu.

Har dock framgångsrikt testat med:
- Volumio för de två RPi baserade musikpelarna jag använder.
- KODI för film tittande.
- Egna ESP8266 sensorer (MQTT)
- MySensors med ESP8266 som gateway
- Owntracks för presence (begränsat till eget LAN) och laddnivå på plattor/telefoner (får man på köpet).

Kommer att testa i närtid:
- IKEA Trådfri
- Samsung TV
- Amazon Echo Dot (börjar dock överväga Google Home nu på slutet)

För mig känns röst styrningen vital och jag kommer lägga mest krut på att få den funktionen att integrera fullt ut.

Den egna sensorn är lite ball i sig.
Kretskortet kan inta lite olika "roller".
(PIR sensor, Dörr/Fönster sensor eller temp/fuktighet)

Den kan drivas på två CR123 batterier och drar ~25-~30uA när den inte skickar.
I "temp läget" så kan man ställa intervallen mellan 70min - 1sek beroende på hur ofta man vill byta batteri.
I "magnetbrytar läget" kommer batteritiden bero på hur ofta man öppnar/stänger.
En finess i koden är att den har "captive portal". Om man strömsätter med en knapp intryckt så blir den WIFI AP.
Då kan man ställa in allt i WEB gränssnit (vilket WIFI den skall kopplas till,nyckel, MQTT Server/port, sändningsintervall och publish path etc.
Sensorn skickar även batteri status till egen publish path.

Som tempsensor funkar antingen DHT22/11/23 eller DS18B20. Koden listar själv ut vad man anslutit.

Jag kommer producera ett antal sådana sensorer, men inte förens början av November då jag får flytta tillbaks till mitt hus efter en villa brand.
Om fler är intresserade så kanske jag kan göra några extra.
Skriv svar