Kontrollera 12v utgångar och kortslutningar.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
rambohenke
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:55:08

Kontrollera 12v utgångar och kortslutningar.

Inlägg av rambohenke »

Tjena!

Köpte en Husaberg FE501(motorcykel) förra året som käkade glödlampor.
Efter en massa felsökning insåg jag att hade inte förra ägaren monterat en led baklampa så hade nog det mesta brunnit istället för att bara ta stryk när han kortslöt AC och DC stammarna för att "få jämnare ljus".

Så under vintern/våren har jag köpt in det mesta nytt med likriktare, regulator, led lampor och blinkers, bortsett från generatorn och tändsystemet för att bygga om hela elsystemet till DC.

Så började jag fundera på att det vore najs att kunna styra alla funktioner med mosfet eller halvledare för att kunna få en massa nya funktioner med en tillhörande mcu.

Jag kan tillräckligt med el för att komma igång men inte tillräckligt för att komma vidare. Att driva en mosfet och koda mcu kan jag.

Men jag vill ha ett sätt att kunna detektera kortslutningar och på så sätt stänga av utgången istället för att behöva en massa extra säkringar(kan tillägga att innan fanns det bara en säkring för allt).

Tanken är i slutändan att öka funktionaliteten för att kunna styra och kontrollera minst 15 utgångar(vill ha en till varje sak(t.ex. en utgång för varje lampa). Stänga av utgångar för att skydda kretsen i händelse av kortslutning. Samt ta in alla ingångar från de befintliga strömbrytarna plus andra moduler så som i2c rfid taggläsare

Någon som har tips/erfarenhet?
//Henke
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4686
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Kontrollera 12v utgångar och kortslutningar.

Inlägg av Swech »

finns kretsar från bl.a infineon som är mosfet och kortslutningsskydd i en och samma

Sök på smart hi side switch
exempel BTS5215 BTS660

Swech
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4093
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Kontrollera 12v utgångar och kortslutningar.

Inlägg av adent »

Vill du lyxa riktigt kan du mäta strömmen och mjukvarumässigt godkänna ett visst interval.

Jag har använt den här IC:en, men uppenbarligen är den gammal. "Not for new design" men funkar gör den.
Fast en IC med digital bus vore kanske lämpligare om du ska ha många.

https://www.sparkfun.com/datasheets/Bre ... s/0712.pdf

MVH: Mikael
Skriv svar