Blueprint till vindkraftverks generator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Blueprint till vindkraftverks generator

Inlägg av Andy »

Enligt TSFS:

"Markering av vindkraftverk
12 § Ett vindkraftverk som inklusive rotorn i sitt högsta läge har en höjd
av 45–150 meter över mark- eller vattenytan ska markeras med vit färg
enligt 19 § och vara försett med medelintensivt rött blinkande ljus under
skymning, gryning och mörker. "

Det finns ju mer än 380'is i luften. :-)
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Blueprint till vindkraftverks generator

Inlägg av Nerre »

Så håller man högsta höjden under 45 meter slipper man alltså det?

Men då faller det väl på det här med att höjden inte får vara högre än avståndet till tomtgräns? Så ska man ha 20 m högt så måste man ha en tomt på minst 40x40 meter typ?
Stöveln
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 november 2016, 01:08:06

Re: Blueprint till vindkraftverks generator

Inlägg av Stöveln »

Vart mycket bra info om bygglovet och effekt.

Har beställt 12 magneter till generatorn från ebay N52 50x25x10 för cirka 440 så bara vänta några veckor innan det kommer från Hongkong.
Som jag fattar det spelar det inte så stor roll vilket mått de är på magneterna utan det är linblandningarna och diametern på koppar tråden som bestämmer hur mycket effekt man kan ta ut.

Skulle ha haft cirka 4 meter i diameter på turbinen, har googlat och sökt på ebay men hittar bara blad som är 2 diameter.
Skulle ha gjort egna men de verkar svårare än att bygga hela konstruktionen.

Positionen blir nog på en läggda bakanför huset, har fackverk som jag ska sätta snurran på.

Sen blir det att lista ut hur man bygger bygeln som viker sig när det blir för hårda vindar men det har jag för mig att det finns på youtube.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Blueprint till vindkraftverks generator

Inlägg av TomasL »

Hoppas du inte förväntar dig att spara några pengar på det hela, utan ser det som ett kul, men meningslöst projekt, typ. :wink:


Lite beräkningshjälp från tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0&start=90 8e inlägget på sidan.

Följande samband råder P=0.5*Cp*p*A*v^3*n
Där:
P=Effekt i W
Cp=Effektkoefficient, MAX 0,593 för ett friströmsturbin
Enligt Newtons andra lag och Bernoullis tredja lag är Cp 16/27 = 0,593
p=luftens densitet, ungefär 1,25 kg/m^3
A=Turbinens svepta area
v=Vindhastigheten
n=totala verkningsgraden för turbin+växellåda+motor

Nu är det så här, gällande just Cp:
De stora kommersiell verken, där allt testas i vindtunnel kommer upp till cp=0,5 om de har tur, i optimal vind osv.
Kommersiella småkraftverk kommer upp i runt Cp= 0,3 om allt är perfekt.
Hemmasnickrade verk, där får man nog vara glad om man kommer upp i Cp=0,15-0,2, dessutom är masterna i regel för korta så man har alltid extremt turbulent vind.

Det är bara att börja räkna, så får du se hur mycket (eller snarare lite) effekt man faktisk kan plocka ut.
Dock är det kul att bygga saker, och alltid lär man sig något.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14770
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Blueprint till vindkraftverks generator

Inlägg av rikkitikkitavi »

Problemet med små verk är inte verkningsgraden på själva vingarna, cp koefficienten utan att de är små och därför inte vindhastigheten är så hög i medeltal. Det betyder att energiuttaget är lågt.
Vinden blir turbulent mot marken helt enkelt och bromsas upp.

Du måste helt enkelt upp i luften, med allt vad det innebär i gjutet fundament, bygglov, underhåll osv osv. Och då drar det iväg kostnadsmässigt.

Det finns mera ekonomiska sätt att producera egen el, ex solpaneler. Utom på vintern och på natten :)

För storskalig energiproduktion är det snarare tvärtom där vind än så länge och ganska länge till medför fördelar jmfrt med solel.

Men som hobbyprojekt är det nog utmärkt speciellt om man bygger sin egen generator just for the fun of it.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Blueprint till vindkraftverks generator

Inlägg av SeniorLemuren »

Stöveln skrev: Skulle ha haft cirka 4 meter i diameter på turbinen, har googlat och sökt på ebay men hittar bara blad som är 2 diameter.

Sen blir det att lista ut hur man bygger bygeln som viker sig när det blir för hårda vindar men det har jag för mig att det finns på youtube.
Här är en länk till "vikmekanismen" och generatorn. Tänk på att 4 meter som du letade efter kräver bygglov och det kanske är dumt att bygga 4 meter innan du vet att du kan få bygglov.
techmate35
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 november 2010, 16:57:04

Re: Blueprint till vindkraftverks generator

Inlägg av techmate35 »

Hej Stöveln
Beträffande din fråga:"Finns det någon sida där det är beskrivet vilka magneter man ska använda och lindningar osv?"
Jag föreslår att du läser avsnittet "Build our 10 foot diameter wind turbine!" ( Diameter ca 3 m) på följande länk http://www.otherpower.com/turbineplans.html

Det finns flera storlekar att studera, men det är nog enklast att ta en av de första storlekarna de byggde. Det är väldigt detaljerad instruktion. Man kan också åka dit och delta i en kurs att sätta upp den rent praktiskt. Att köpa en instruktion är också möjligt.

Här finns ganska detaljerade anvisningar och praktiska tips. De är också hjälpsamma så det är bara att fråga.
Observera också att det behövs ingen växellåda när man använder en pannkaks generator. man får upp den relativa hastigheten mellan magnetspole och de permanenta magneterna genom den större radien.

Det här ger dock ingen hjälp för att följa, eller runda den lokala lagstiftningen. Tala med de som satt upp små vindkraftverk i Sverige. Tala även med Johan Ehrenberg eller någon annan på Etc
Länk https://www.etc.se/debatt/logner-och-va ... -vindkraft

Besök Etc's solpark. Där har de flera små vindkraftverk. De kan säkert allt om lagstiftningen.
https://www.etcel.se/stora-anlaggningar ... tc-solpark

Jag tycker mig se en viss oklarhet om bladlängd och turbindiameter. 4 m diameter på turbinen blir 2 - navdiameter/2 m beroende på hur man mäter. Det är bättre att hålla sig till turbindiameter då är det kristallklart vad man menar.

Lycka till :)
TechMate35
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Blueprint till vindkraftverks generator

Inlägg av Gizmo »

Får man fråga om orsaken till att du vill bygga ett vindkraftverk? Är det av nyfikenhet/intresse eller för att du behöver energin som kommer från det? Om det är det förstnämnda, kör på! Om det är av orsak två, fundera på om du inte ska skaffa solpaneler istället?

Och allt detta säger jag inte för att vara motvalls eller grusa några roliga projekt, utan för att det är väldigt svårt att få bra verkningsgrad eller ens lönsamhet i små vindkraftverk, man måste upp i stor skala (90 meter hög mast eller mer, och stora rotorer/blad) för att det ska vara riktigt lönsamt. Förutom att jag själv byggt vindkraftverk så har jag sett lite för många ledsna människor som investerat 50 000 kronor eller ännu mer i en vindkraftsanläggning och nästan inte får ut nån energi, för samma summa på solpaneler får man så mycket mer energi och effektivitet även i norra Sverige.
Skriv svar