BlybatteriLaddare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18284
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

BlybatteriLaddare

Inlägg av 4kTRB »

På ett mindre blybatteri typ på 4.5Ah finns text om att laddningsströmmen
max får vara strax över 2A.
Jag skulle vilja ladda ett sådant i bilen genom att koppla det direkt på bilbatteriet.
Den här enkla kretsen begränsar strömmen till runt 2A.
Spänningen stiger ganska snabbt så det behövs ingen stor kylare på transistorn
skulle jag tro.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: BlybatteriLaddare

Inlägg av tecno »

Är det inte en konstantspännings laddare du ska ha för blyack?
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: BlybatteriLaddare

Inlägg av Borre »

Jo men för det ska man inte ladda med hur hög ström som helst. Det blir ju i princip konstantspänning när strömbegränsaren inte begränsar längre och bilens laddning ger den spänning den ger.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: BlybatteriLaddare

Inlägg av limpan4all »

Man kan också göra det hela ännu enklare. Ett enda motstånd.
Dimensionering antag att batteriet aldrig är under 10,5V och att max spänning är 14,4V då blir resistansen (14,4-10,5)/2=1,95 Ohm minimum och minimum 10W specad förlusteffekt.
Eller för att göra det enklare två st 5W 1 Ohms motstånd i serie så är det klart.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: BlybatteriLaddare

Inlägg av xxargs »

Nu är inte inledande kopplingsströmmen som är avgörande för hållbarhet - sådan batteri kan ge > 300 Ampere utan problem, utan det är medelströmmen under laddningen man vill ha kontroll på, av den enkla anledningen att batteriet inte skall värma sig för mycket.

hittillsvarande förslagna lösningar innebär att man tappar för mycket spänning så att laddningen blir för långsam eller att resistans så stor att det också blir laddad med för liten ström.

---

i det flesta fallet är detta ett ickeproblem - strömrusningen pga. resistansen i typisk cigarettuttags-installation i bil är relativt måttlig och strömmen går ned fort och balanserar sig på måttlig nivå (enstaka Ampere) inom enstaka minuter efter en anslutning då det är batterikemins tröghet som gör att polspänningen stiger och inte tar emot mer ström än vad batterikemin orka skaffa undan.

prova det först innan med en DC-mätande tångamperemeter om ena sladdtampen och se vilka nivåer det handlar om - både avstängd och med motorn igång.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: BlybatteriLaddare

Inlägg av Bjaellerud »

Strömbegränsaren kommer att utgöra ett spänningsfall så att du aldrig uppnår full laddning om du matar med ett bilbatteri.
Bilbatteriet laddas med dess generator och spänningen varierar melon bilar generator och bilbatterits kondition.
Försöker du ladda ditt lilla batteri med avstängd motor kommer du heller aldrig upp i den spännings som krävs för fulladdat.
Minst 13,8V och gärna 14,5 V och sen avbryt ner till 13,8 V.

Motståndet är nog det bästa av alternativen, då begränsas den första strömmen och allteftersom laddningströmmen sjunker minskar spänningsfallet i motståndet och bilbatteri och ditt lilla batteri blir alltmer lika i spänning.

Det lilla batteriet har ett för typen relativt högt inre motstånd så någon högre överström blir det knappast.
Och absolut inga hundratals A som, bilbatteriet kan ge.

4,7 Ohm skulle jag prova med.... Medan kontroll av ström och spänning görs.

De tidiga mobiltelefoner som bestod av en kommuniktionsradio i väska med gel bly syra batteri hade sådan laddare, dvs med ett motstånd för anslutning till bilens cig uttag.

Roy
Skriv svar