Vad jag kan komma ihåg, mina enda högskole-poäng i programmmering var nog 10p i ADA-programmering. Dom poängen gjorde inte så mycket till eller ifrån på mina programmeringsfärdigheter.
Tror mera på att finns intresset lär man sej det som behövs.
Arduino-miljön är väldigt avskalad. Dåligt debug-stöd och inte särskilt konfigurerbar editor. Är mest som Notepad med inbyggd FTP.
Men just därför är instegs-tröskeln låg och någonstans ska man börja, varför jag rekommenderar den som nybörjar-insteg.
Arduino nybörjar-instruktionerna brukar första exemplet vara att blinka en lysdiod. Därmed så är 1/96:e del av lysdiod-slingan redan klar.
Det är långt ifrån att gräva på djupet mha assembler men duger som start.
Återigen en snabb sökning och detta verkar vara en bra nybörjar-start:
http://www.whatimade.today/esp8266-easi ... am-so-far/Rekommenderad hårdvara är en ESP-12. den pluggas direkt i datorn och man bör klara att köra sin första kod på denna efter en timme även som nybörjare.
Mängden med färdiga programexempel gör att man sällan behöver börja från grunden utan det mesta kan klippa och klistras.
Efter lite mindre justeringar av det som man klipper in och allt är klart.
ESP-12 är väldigt enkel att ge användarinterface som kan styras via en mobiltelefon, och är fart-raket jämfört med konventionella Arduino/Atmel-kretsar.
ESP-12 har mer minne än en del andra varianter där man lättare blir begränsad samt att det utökade minnet ger möjlighet till fjärruppdatering av hela programvaran. Behändigt, i synnerhet när man är i debug-stadiet.
Nackdelarna är högre strömförbrukning och mer begränsat antal GPIO. I detta fallet så drar lysdioderna förmodligen mest ström så det spelar ingen roll och det är få projekt som kräver stort antal GPIO men skulle det behövas så går det lösa.
På den mer avancerade sidan är cpu med interna kringkretsar dåligt dokumenterade även om det finns en del pdf:er, på kinesiska. Existerande utvecklingsverktyg för assembler är inte att jämföra med 8051 och liknande som är kända i minsta detalj och där programmerings-verktyg finns från flera olika tillverkare.