Tidsstyrda lysdioder: (96st)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tidsstyrda dioder: (96st)

Inlägg av hawkan »

Det kommer att gå alldeles utmärkt med en Uno, rtc och ws2812-slinga. Och en knapp då.

En ds3231 som kostar mindre än en tia har en precision på 2 ppm vilket gör att den max drar sej 1.2 sekunder per vecka eller 2 minuter på två år. Jag undersökte det lite ovetenskapligt http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1&start=30 och den drog sej 1 sekund på en månad i det testet. Och om du sätter på ett uppladdningsbart knappcellsbatteri klarar den hålla tiden i typ tre månader trots den är avstängd. Med det sagt så kan du skippa knappen för det blir inga kvartar som är fel. Och enklast att göra ett mini-program som enbart sätter tiden i rtc-en en gång för alla och sedan det egentliga programmet som visar LED och det.

Det finns många projekt med ds3231, bara att googla. Det är det tråkiga egentligen, för det är knappt någon idé att beskriva hur man gör för det är enklare att hänvisa till att googla upp en av alla projekt som finns på intrawebben. Inget illa menat eller pik för att man ska googla.
Granisthn
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 december 2014, 16:34:46

Re: Tidsstyrda dioder: (96st)

Inlägg av Granisthn »

Tack allihopa!

Jag har gjort ett första utkast till en programkod nu tillsammans med en Uno, en rtc och en ws2812-slinga.
Koden är väldigt basic och till stor del baserad på "if"-satser, men den verkar göra jobbet när jag testar den här hemma. :D

23:59:55 är det ytterligare en if-sats som släcker hela slingan så den kan börja om på ny kula nästa dygn.

Nästa tankenöt att knäcka:
1. Hur kompenserar jag för sommar/vintertid? Jag ut går från att RTC:n inte har detta inbyggt?
2. Kan jag med hjälp av knapp eller liknande justera tiden "rätt" ifall knappcellsbatteriet byts ut någon gång i framtiden? (jag vill alltså inte behöva koppla in den till datorn igen)

En lösning för detta som jag klurar på är att ledslingan hela tiden visar tiden "rtc.hour + x".
x = 0 vid programmering men om en brytare sluts in blir x = x+1.
Vad tror ni om den simpla lösningen? :)
larky
Inlägg: 1094
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tidsstyrda dioder: (96st)

Inlägg av larky »

En vippbrytare för sommar/vinter funkar, jag har inget bättre förslag.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tidsstyrda dioder: (96st)

Inlägg av rvl »

Försök få EU att sluta med sommartid. :D
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/06/ ... artid-till
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Tidsstyrda dioder: (96st)

Inlägg av E Kafeman »

Nej inte ska vi sluta med sommartid, det är vintertid som ska slopas.

Sommar eller vintertid är en regel-fråga, läsa av datum och veckodag i RTC så vet man om det är sommar eller vintertid.
IF (X>sista söndagen i mars && X< sista söndagen i oktober) then sommartid
Om det fortfarande verkar krångligt är det lätt att manuellt göra en datum-tabell som täcker närmsta 10 åren.
Granisthn
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 december 2014, 16:34:46

Re: Tidsstyrda dioder: (96st)

Inlägg av Granisthn »

Hej igen allihopa :)

Projektet har sovit ett tag då nytt jobb, resor och annat strunt kommit emellan.

Kom att tänka på en annan lösning här i veckan som gör att projektet växer lite ytterligare.
Vad tror ni om en arduino med wifi shield som ger möjlighet att via en hemsida manuellt justera rtc:n under 10 minuter varje gång klockan aktiveras (alltså när väggkontakten ansluts)? På så sätt kan klockan även användas vid resor över tidszoner.

Jag vet att vi diskuterat Wifi tidigare i tråden men det kan ha varit jag som fattat fel då. Jag trodde wifi behövdes hela tiden för att ha koll på tiden. :roll:

Vad tror ni om det förslaget? Mer jobb helt klart, men samtidigt mer "heltäckande" vid längre resor, döda batterier osv.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tidsstyrda dioder: (96st)

Inlägg av säter »

Det vore ju bra om du förtydligade rubriken från "dioder" till "lysdioder".
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tidsstyrda dioder: (96st)

Inlägg av Gizmo »

Om jag skulle göra ett ur som går hela tiden så skulle jag synkronisera med radio mot DCF77 då får man en exakt tid plus slipper ställa tiden själv plus behöver ingen internetuppkoppling eller funktioner i klockan för att ställa tiden, det sköter sig självt.
DCF77 är ett atomur i Bern som skickar ut tidssignaler över radio som man kan ta emot. Det finns färdig elektronik respektive kod för Arduino för att ta emot det.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tidsstyrda dioder: (96st)

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har en väggklocka med DCF77. Här i Jönköping så fungerar den på ytterväggar men inte på innerväggar. Signalen är för svag.
Nästa gång blir det ESP8266 och synca via wifi+ntp istället.

Kör arduinokod på ESPn och använd strömsparlägena så WiFi är avstängt för det mesta. Då behövs ingen separat processor för klockan.

Det finns gott om exempel att hitta:

https://www.hackster.io/thearduinoguy/e ... ock-a9cc74
http://www.instructables.com/id/ESP8266 ... rduino-ID/
http://learn.acrobotic.com/tutorials/po ... th-esp8266
Granisthn
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 december 2014, 16:34:46

Re: Tidsstyrda dioder: (96st)

Inlägg av Granisthn »

säter skrev:Det vore ju bra om du förtydligade rubriken från "dioder" till "lysdioder".
Done! :P
Granisthn
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 december 2014, 16:34:46

Re: Tidsstyrda dioder: (96st)

Inlägg av Granisthn »

Gizmo skrev:Om jag skulle göra ett ur som går hela tiden så skulle jag synkronisera med radio mot DCF77 då får man en exakt tid plus slipper ställa tiden själv plus behöver ingen internetuppkoppling eller funktioner i klockan för att ställa tiden, det sköter sig självt.
DCF77 är ett atomur i Bern som skickar ut tidssignaler över radio som man kan ta emot. Det finns färdig elektronik respektive kod för Arduino för att ta emot det.
Tack för tipset! Ska läsa på mer om detta. :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tidsstyrda dioder: (96st)

Inlägg av rvl »

mrfrenzy skrev:Jag har en väggklocka med DCF77. Här i Jönköping så fungerar den på ytterväggar men inte på innerväggar. Signalen är för svag.
Kanske mer relaterat till väggens riktning, eftersom den bestämmer antennens orientering inne i klockan?
Svagt här också. Inte alla nätter den lilla Clasklockan får kontakt och dagtid är det väl mer eller mindre omöjligt. En repeater eller egen DCF77generator kan vara en intressant lösning. EF:are väljer ju inte alltid det som är enklast och billigast 8)
Senast redigerad av rvl 4 januari 2018, 19:06:31, redigerad totalt 1 gång.
Granisthn
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 december 2014, 16:34:46

Re: Tidsstyrda dioder: (96st)

Inlägg av Granisthn »

mrfrenzy skrev:Jag har en väggklocka med DCF77. Här i Jönköping så fungerar den på ytterväggar men inte på innerväggar. Signalen är för svag.
Nästa gång blir det ESP8266 och synca via wifi+ntp istället.

Kör arduinokod på ESPn och använd strömsparlägena så WiFi är avstängt för det mesta. Då behövs ingen separat processor för klockan.

Det finns gott om exempel att hitta:

https://www.hackster.io/thearduinoguy/e ... ock-a9cc74
http://www.instructables.com/id/ESP8266 ... rduino-ID/
http://learn.acrobotic.com/tutorials/po ... th-esp8266

Tack!
Hur fungerar detta vid vinter-/sommartid eller om man tar med sig klockan utomlands? Jag gissar att den inte synkar automatiskt utan att man behöver justera manuellt då via programmering?

I en senare version är det tänkt att produkten skall användas av personer utan teknikkunskap eller teknikintresse, därav funderar jag på möjligheten att programmera om tiden via hemsida och wifi. Exempelvis att man på sidan har valmöjligheter som "Centraleuropa" eller "GMT" och att det sedan i bakgrunden väljs förhållandet till NTP som sedan skickas tillbaks till arduinon :)
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tidsstyrda lysdioder: (96st)

Inlägg av Gizmo »

DCF77 går ju på tysk sommartid, som är samma som svensk dito så ja, den justerar om sig.
Om det funkar eller inte utomlands beror ju på var du är och om den får radiokontakt eller inte.
Den funkar inte i sydamerika, men väl i Tyskland och Frankrike så att säga...
Skriv svar