CPAP "Snarkmaskin" i husvagn!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
seberi01
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 september 2011, 22:16:05

CPAP "Snarkmaskin" i husvagn!

Inlägg av seberi01 »

Hej jag har lite funderingar och skulle behöva lite hjälp.
Mitt liv har berikats med en CPAP, en apparat som gör att man inte får andningsuppehåll på nätterna!
Den har verkligen gett mig ett nytt liv!

Nu stundar ju dock lite semester och husvagnsliv.

Jag skulle vilja ha med mig min CPAP och det vore väl frid och fröjd så länge man stod på en camping med 230V osv osv.

Nu råkar det vara så att vi skulle behöva klara 8 dygn utan 230V

Jag har kommit fram till med följande dokument http://www.resmed.com/us/dam/documents/ ... lo_eng.pdf min apparat drar cirka 3 till 4 ampere med en DC/DC konverter 12/24V
Jag har en Airsense 10 Autoset + ClimateLine Air tubing och humidifier.
Så 3-4A ca 8h sömn och lite marginal ger ju cirka 40Ah som jag skulle behöva i batteriet inför varje natt.
Detta är länken till DC/DC konvertern https://mysleep.resmed.com/SE/sv/S%C3%B ... 10/p/37297
Som ni ser är den slut i lager också, jag har redan mailat dem å frågat om de får hem fler snart, men här borde jag väl kunna hitta någon annan DC/DC konverter?
I min lilla enkla värld borde ju denna fungera precis lika fint!? https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... 0-w-p44725

Jag hade en tanke på en inverter DC/AC också då det ju inte varit fel att ha möjligheten att få ut lite 230V även när man inte står på camping. Men i PDFen ovan avråder de ju från att köra på inverter men andra än de som listats där, varför det undrar jag om man kör med en inverter med ren sinus skall det väl inte vara något problem?

Nåja, min stora fundering här är går det att lösa mitt energibehov med Solceller? Hur sjutton skall man räkna ut hur många watt paneler man behöver? Jag har idag ett ordinärt fritidsbatteri i vagnen och funderar på om jag borde komplettera med ett extra?
Familjen gillar ju att ladda telefoner, blåtandshögtalare paddor mm mm.

Tacksam för all hjälp!?
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: CPAP "Snarkmaskin" i husvagn!

Inlägg av E Kafeman »

Kjells pryls skulle nog fungera men det är på gränsen. Erfarenhetsmässigt vill man ha goda marginaler på kapaciteten samt god ventilation om man ska köra kontinuerligt på vad som troligen är en Kina-pryl.
Kontrar med förslag på annan Kina-pryl.
Nackdel är att det tar några veckor att få den levererad.

Ett ordinärt bilbatteri blir i stort urladdat på en natt.
Därmed måste batteriet laddas varje dag.
Att ladda ett batteri mha solceller kräver att solen lyser vilket den inte gör varje dag vid svensk normal-sommar.
Om solen lyser behövs solceller för flera 1000-lappar samt kontroll-elektronik som räknar strömmen in och ut från batteriet och lösningen är ändå otillräcklig åtminstone varannan dag.

I mitt tycke bättre alternativ är ett bensin-drivet mycket tyst el-aggregat, för laddning av batteriet dagtid.
Detta aggregat kan lämna både 220V/10A och 12V/8A och om reklamen stämmer är den extremt tyst.
En fördel med denna generator är att den kan ladda och driva diverse andra prylar, både 220 och 12 Volt, och kan i värsta fall även köras på natten om batteriet inte är laddat.
Dess modelnamn "Sinemaster" antyder att den levererar snygg 50Hz sinus-signal för 220Volten så det ska gå driva även känsligare apparater.

Kan bli knepigt kanske om man bor på tätpackad camping om man kör laddning hela dagen, med tanke på ljud och avgaser.
Åk till någon verktygsshop och be att få den demonstrerad så får du en uppfattning om hur mycket den stör.

Ett sådant aggregat har den fördelen att man kan ha nytta av den året runt. Blir det strömavbrott hemma så finns backup och man kan köra med 220Volts verktyg även där det inte finns något fast el-nät.

Det kan tänkas att dess 12-Volt inte lämpar sej för batteriladdning så då tillkommer en 220 Volts batteriladdare, av helst automatiskt reglerande typ och så kraftfull att den laddar batteriet på några timmar. Förslag: http://www.clasohlson.com/se/Batterilad ... -A/36-4022
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: CPAP "Snarkmaskin" i husvagn!

Inlägg av mrfrenzy »

Håller med om att elverk är enda rimliga chansen att ladda tillräckligt under en dag.
Jag skulle haft 2 eller fler batterier och en laddare på ca 50-100A.
Då räcker det med att köra elverket en timme på morgonen och sen kan man ha en liten solcell som toppladdar batterierna under dagen.
ConnyK
Inlägg: 185
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: CPAP "Snarkmaskin" i husvagn!

Inlägg av ConnyK »

Har du kollat med CPAP sjuksköterskan om de har några DC/DC konverterar hemma på sjukhuset?

Har inte tänkt på det innan att de drog så mycket ström, använder samma modell själv.
seberi01
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 september 2011, 22:16:05

Re: CPAP "Snarkmaskin" i husvagn!

Inlägg av seberi01 »

Tack för svaren
Problemet är väl lite att elverk inte riktigt är ett alternativ, tanken är att vi skall åka på O-ringen (Orienteringstävling) och där står man packade som sillar.

Batteriproblematiken ligger ju kvar även om jag har ett elverk som kan ladda så behöver jag en ganska skaplig batteribank.

ConnyK jo just den modellen drar ju hiskeligt mycke, men det är väl för den uppvärmda slangen och "vattenkokaren" de går ju iof att stänga av å på så sätt få det hela lite mera lättdrivet
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: CPAP "Snarkmaskin" i husvagn!

Inlägg av Nerre »

Det finns CPAP som går på batteri (men flera dygn tror jag inte de klarar).

Titta t.ex. på Breas produkter.
seberi01
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 september 2011, 22:16:05

Re: CPAP "Snarkmaskin" i husvagn!

Inlägg av seberi01 »

Japp finns batteri till den jag har också, men det är inte billigt å problemet kvarstår med att batteriet bara räcker någon natt
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: CPAP "Snarkmaskin" i husvagn!

Inlägg av mrfrenzy »

Yamaha har en generator med ljudnivå på 47dB. Det borde dina grannar kunna stå ut med.
Den låter ju inte mer än vanliga hushållsapparater.

https://www.electricgeneratorsdirect.co ... p6226.html

Om det inte är ett alternativ så är det väl bara att fylla taket med solpaneler och ha tillräckligt många batterier för att klara mulna dagar. Det finns ju några här som är duktiga på solpaneler som borde kunna den uträkningen.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2315
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: CPAP "Snarkmaskin" i husvagn!

Inlägg av nifelheim »

för att ta ut 40Ah måste du nog ladda med 60
60Ah * 13 volt avrundat är 800 Wh

ungefärlig dygnsproduktion i Wh per installerad W
dålig sommardag 1
medelsommardag 4,5
bra sommardag 8

Ska du klara dig dåliga dagar behöver du 800W paneler,
och ett batteri som kan ta emot laddningen.

Grovt uppskattat :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: CPAP "Snarkmaskin" i husvagn!

Inlägg av mrfrenzy »

Jag hittade just denna:

100W Water Cooled Thermoelectric Generator
Det blir nog inte billigt att driva den på gasol, men helt tyst. Framförallt vore det häftigt att använda på vintern i kombination med uppvärmning.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: CPAP "Snarkmaskin" i husvagn!

Inlägg av Meduza »

Jag skulle föreslå ett Yamaha EU10i om du tycker det är värt pengarna så är det riktigt tyst för att vara ett elverk: http://www.swedol.se/honda-eu10i-elverk.html, och typ ett 100Ah batteri.

Annars så skulle jag föreslå Kipors näst minsta (och tystaste) elverk IG1000: https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=3833, det går sedan att få ytterligare tystare om du hänger på en extra ljuddämpare på avgasröret.
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: CPAP "Snarkmaskin" i husvagn!

Inlägg av MiaM »

Om det är åtta dygn det gäller så kan det väl faktiskt vara värt att fundera på att ladda genom att ha en bil stå på tomgång. Oekonomiskt men bilen finns antagligen redan på plats. Laddningen behöver ju inte ske medan alla ska sova.

Kolla också med arrangörerna om det finns möjlighet att släpa batteriet till lämplig plats och ladda det där.

Eller fuska och ta in på hotell :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16970
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CPAP "Snarkmaskin" i husvagn!

Inlägg av AndLi »

Har du inga klubbkompisar som står på el plats eller hyrt hus ? Två fritidsbatterier, ett du använder och ett som står på laddning och så byter ni varje dag?
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Re: CPAP "Snarkmaskin" i husvagn!

Inlägg av ristomemo »

Vore märkligt om arrangörerna inte skulle kunna ordna en laddplats till dig om du förklarar det medicinska behovet.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16970
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CPAP "Snarkmaskin" i husvagn!

Inlägg av AndLi »

ristomemo skrev:Vore märkligt om arrangörerna inte skulle kunna ordna en laddplats till dig om du förklarar det medicinska behovet.
De brukar ha ett tält för laddning av mobiler osv, de kanske kan acceptera ett bilbatteri med...
Nästa år får väl TS vara lite förutseende och boka plats med EL direkt...
Skriv svar