Rtk-nätverk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Rtk-nätverk

Inlägg av Micke_71 »

Sitter och funderar på en sak. Autonoma robotar av alla varianter är ju i heltluften. Multikoptrar, rovers till och med robotklippare.

Positioneringen är ju lite sådär och alla drömmer om absolut cm precision.

Då är ju lösningen RTK.... eller en av dom. Det börjar komma vettiga priser på gps mottagare som går att köra med typ rtklib.

Skulle det vara möjligt att på hobbynivå gå ihop och bygga ett nätverk dit användare kan streama sin rtk-base data till en server som är öppen för antingen allmänheten eller till dom som bidrar?

Tänker att en gps-mottagare med raw-data och en raspberry pi zero w skulle räcka som rtk base och skicka data över wifi till en server.

15000kr per år till swepos är ju inte direkt för hemmabruk...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16965
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Rtk-nätverk

Inlägg av AndLi »

Hur stor är skillnaden på prestandan mot deras DGNSS (DGPS?) som numera är gratis?
pinch
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 december 2014, 19:42:10
Ort: Stockholm

Re: Rtk-nätverk

Inlägg av pinch »

Meterprecision på DGNSS och 20-30mm på nätverks-RTK.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Rtk-nätverk

Inlägg av Meduza »

Det vore ju onekligen lite intressant om man kunde göra det superenkelt att komma igång, typ "köp ett kort, plugga in i en paj, kör in en färdig image", tror det behövs för att få bra spridning på det hela.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Rtk-nätverk

Inlägg av Micke_71 »

Jo det är ju lite så jag funderar. Men jag blir inte riktigt klok på de olika teknikerna.

Ntrip-caster som numera är gratis via Swepos sänder korrigeringsdata från 5 olika geografiska områden i Sverige. En DGPS med dessa data ska klara under 1m. typ några dm noggrannhet.

Men om jag har en RTK base station och kör RTK så hamnar jag på ett par cm noggranhet. Har sett tester som haft +-5mm. Men datan från min RTK base kan väl sändas som NTRIP till min rover som sedan använder den i RTK mode?

NTRIP är väl bara tekniken för att streama data över internet istället för på annat sätt?

Så varför skulle inte RTKLIB kunna processa NTRIP datan i en RTK mode bara jag har en gps med raw data?

Tanken är i alla fall en stationär GPS med raw data, en Raspberry Pi Zero w som kör RTKLIB och streamar sin data. En färdig image som är enkel att sätta igång som sänder data till en server.

Roverns gps skall ha samma setup fast den ska ta emot datan från servern, köra genom RTKLIB och sedan skicka NMEA data med cm precision över seriell, USB eller på annat sätt.

Men det finns ett problem med tanken. Om Nisse sätter upp sin basstation och leker med koordinaterna så kommer felaktiga data att streama från servern och någons drönare flyga fel eller någon hemmabyggda robotklippare köra över grannens rosor.... All data måste verifieras mot andra stationer och blockeras ifall det finns för stor avvikelse. Samt att basstationerna ska vid boot kunna finna sin korrekta position och inte kunna manipuleras hur som helst.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Rtk-nätverk

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Skillnaden är väl att du måste ha samma satellitkonfiguration i RTK caset!
Så nog borde man kunna bygga ett eget nät för detta. Då blir det ju ett helt annat härad på möjligheter!
Inget lull lull och irrande utan raka klara körvägar.
tgr
Inlägg: 725
Blev medlem: 10 maj 2006, 09:17:07
Ort: Mölndal

Re: Rtk-nätverk

Inlägg av tgr »

Jag är på! Har två http://navspark.mybigcommerce.com/ns-hp ... -receiver/ liggande där en ät tänkt som basstation i Mölndal och en för experiment.
Tänkte mig göra rawdata åtkomlig över internet på något vis. Vore ju bra om fler gör så på ett standardvis.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Rtk-nätverk

Inlägg av Micke_71 »

Jo, man måste ha en bra standard och på något sätt kunna kvalitetssäkra korrigeringsdatan. Men vilken grej det skulle kunna bli! :)

Glöm allt med att gräva ner kabel för robotklipparen. Rita upp tomten och lägg upp den i ett cad/cam program. Kör en cnc kod till klipparen. :mrgreen:

Man skulle lätt kunna mäta ut plint till staketet runt tomten med typ 1cm noggrannhet.

Möjligheterna vore näst intill oändliga.
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE
Inlägg: 269
Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
Ort: Södermanland

Re: Rtk-nätverk

Inlägg av PatrickOhlson »

Kör Lantmäteriets rtklösning med en pott a 5000kr/år

Räcker långt o för längre rtk uppmätningar så mäter jag upp baspunkt som sedan skickar ut till rovern

/p
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rtk-nätverk

Inlägg av Nerre »

Micke_71 skrev: Skulle det vara möjligt att på hobbynivå gå ihop och bygga ett nätverk dit användare kan streama sin rtk-base data till en server som är öppen för antingen allmänheten eller till dom som bidrar?
Problemet är ju alltid det här med förtroende. Hur kan du lita på att de data som kommer in är korrekta och inte avsedda att sabotera?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Rtk-nätverk

Inlägg av Micke_71 »

Jo, det är ju det som kan bli ett problem. Mjukvaran som kör upp datan mot servern bör ju vara "låst" och skyddad. Sedan bör den med hjälp av data från andra basstationer regelbundet verifiera sin egen position och stänga av data ifall den upptäcker att den flyttar på sig. Likaså så måste den själv verififiera sin position innan den börjar sända data vid uppstart.

Det måste sannolikt till en "låst" programvara som sänder krypterad data. dvs Non-tamper.

Servern måste ju i sin tur jämföra data mot andra närliggande basstationer och godkänna dessa inom en begränsad felmarginal.

Men en tanke som slår mig i hela det här med RTK, NTRIP med raw data och rklib mm. RTKLIB tar väl rawdata lägger på kompensation och gör sedan beräkningar precis som en vanlig GPS mottagare?

I såfall så tänker jag att om man vill ha sin egen tomt basstation enkelt. Man har en stationär basstation som vet sin plats. Sedan har man en identisk rörlig gps mottagare som går på tomten. De bör ju rimligtvis ta emot samma sateliter. Om den stationära får ett felvärde på x och y i sin mottagning i ett visst antal cm. Borde man inte kunna använda den datan på den andra mottagarens longitud och latitud direkt?

Eller finns det mer bakom som gör RTK mer exakt?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16965
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Rtk-nätverk

Inlägg av AndLi »

Det du beskriver är väl så DGPS funkar?
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Rtk-nätverk

Inlägg av Henke_83 »

Intressant att ni skriver om det här. Då är min fråga varför inte sätta upp sin egen basstation istället? Då har du själv full kontroll och kan modifiera och manipulera bäst du vill.

Jag har haft snigelfart på mitt "gräsklipparprojekt" med just detta, men ska i veckan sätta upp min basstation. Har testat att få in GPS-koordinater i en timme och precisionen är oerhört noggrann efter redan 1h. Säg vad 24h mätdata kan göra och sedan korrigera denna mot en Rover som det kallas. Dock trodde jag att det behövdes mer kräm än vad en Pi Zero ger för Rover-delen där precisionen ska vara noggrann och snabb.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Rtk-nätverk

Inlägg av Micke_71 »

Jo, en egen basstation fungerar ju.

Men tanken vore för de som inte har kunskapen eller kanske för de som behöver noggrann GPS på andra platser än hemma.

Ex om man vill flyga drönare med RTK gps längre ifrån hemmet. Datan kan ju streamas över 3/4G nätet.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Rtk-nätverk

Inlägg av Henke_83 »

Jo, sant. Men har man inte kunskapen om att sätta upp en egen basstation tror jag det blir svårt för de som ska använda sig av RTKlib åtminstone. Om det är det man tänkt, för det är ju inte heller direkt plug-and-play.

Och har du en egen basstation kan du ju även sända den över 3G/4G nätet om du vill ha full kontroll över din egen utrustning. Så hade jag nog gjort.
Skriv svar