Funderingar kring kommande rörslutstegsombyggnad.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Funderingar kring kommande rörslutstegsombyggnad.

Inlägg av Hedliden »

Då jag inte är kunnig om rörprylar, så funderar jag lite kring komponentval när jag hittar nån jag känner att jag vill byta.
Håller som bäst på att löda om större komponenter på undersidan av kortet.

Bild

T ex: Är det onödigt att byta dioderna 1N4007 till UF ?
Är det bättre att behålla 100pf styroler om de mäter bra ? (Än att byta till Mica t ex)
Och om jag måste byta, skulle t ex 91fp funka ? (Sitter i feedback'en)
De större kondingarna, är man för nära gränsen med 250voltare om spänningen ligger runt 230 som högst i stärkaren ?
Vad är vettigt alternativ till Bennic 0,47uf, som ej är för dyrt ?

Kommer ju troligtvis köra med originalgrejerna i prototypstadiet, för allt funkade innan isärskruvning, jag ska egentligen bara bygga eget chassi, men vore kul att höra från mer kunniga. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Funderingar kring kommande rörslutstegsombyggnad.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Att byta styrelse till mica är överkurs eller underkurs. Styroler där stabila ena.
Att byta dioder ... en del menar att de snabbare dioderna antingen väsnades mer eller betedde sig fult på annat sätt visavi vanliga 1N4007.
Elektrolyter ska inte köras med högre arbetsspännibg än 85-90% av påstämplad märkspänning. 230V på 250V ger inte mycket marginal egentligen.
Och vad är Bennic för sorts konding. Jag skulle säga att en vanlig 470nF polyprop, gärna pulskonding vore perfekt. Fast jag tar oftast vad jag har hemma. 630V (eller i nödfall, alla fall är nödfall, 400V) är väl lagom.
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Funderingar kring kommande rörslutstegsombyggnad.

Inlägg av Hedliden »

Tack för tips :)
Då håller jag mig över 300V för kondingarna i strömförsörjningen.
Bennic-kondingarna är de smala svarta som ligger på kortet. På engelska brukar de säga "blocking caps" (?)
Men jag ska mäta och behålla allt, som mäter bra nu i början. Kul att få andras syn på saken och erfarenheter :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Funderingar kring kommande rörslutstegsombyggnad.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det fanns en tid när alla skulle modifiera ALLT som kunde moddas. Stadardcapar skulle bytas mot audio-capar, standardsladdar mot supersladdar, tennkontakter mot guldkontakter osv. Det förekommer fortfarande att folk tror att byten mot "bättre" komponenter gör massor av decibel i ljudförändringar/bättringar.
Jag har en lätt pragmatisk inställning och tycker att i många fall duger det som det är OM nu inget är galet som att det sitter ett 0.25W-motstånd som katodresistans i en KT88-stärkare.
Det är annars upp till var och en att göra rationella överväganden och har man liksom inget att förlora kan man ju köra på.
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Funderingar kring kommande rörslutstegsombyggnad.

Inlägg av Hedliden »

Smidigt att fixa hålmallen i programmet till min lilla hobbyplotter.
Skar ut i papper och kollade mot rörhållarna och det är sen man sparar mesta tiden...
... då man måste korrigera ett hål pga snedlödning.
hålmall.jpg
Järnspikar... nu vill jag ju fixa ett gravyrverktyg till plottern :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar