Raspberry med 1wire och modbus

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Raspberry med 1wire och modbus

Inlägg av FormerMazda »

Detta kanske mynnar i en köpes/tjänst-tråd, men jag tänkte ställa frågan först om det ens går?

Men hemmavid har jag haft en liten PC som jag kört 1-wire nät på, och kopplat en väderstation till också.
Nu bor jag i nytt hus och det är dags igen för nåt mätsystem, men jag är inte sugen på att ha en PC till detta längre, den är förvisso lite och relativt strömsnål, men ändå.
Nu ska jag dessutom fälla in en Beijer iX panel i väggen, och där skulle jag vilja presentera lite saker på.

Så, lite googlande säger mig att det borde gå, men jag drömmer om att en rPi samlar in data från 1-wire och väderstation, och sen kan panelen ansluta via modbus TCP och hämta upp denna data.
Mitt problem är att jag inte har kunskapen att sätta upp rPi´n för detta, det går garanterat att lära sig och googla fram lösningen, men om nån sitter på kunskapen redan och vill lasta av mig från några hundringar så väljer jag hellre det. :)

Men först: går detta göra?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2315
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Raspberry med 1wire och modbus

Inlägg av nifelheim »

Klart att det går!

Om det inte blir en köpes/tjänst-tråd är jag intresserad att försöka vara med och bidra. :)

Jag har väl hygglig koll på hallonpajen men skulle behöva riktningen utpekad
när det gäller iX Developer. :humm:
FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Raspberry med 1wire och modbus

Inlägg av FormerMazda »

Fast om du vill vara med och bidra så är det precis vad jag söker ju, för det borde gå, och du säger ju det nu dessutom. :)
Om du sen får några kronor för besväret så kan du kalla det köpes om du vill, mig spelar det ingen roll. ;)

Som sagt, det jag behöver hjälp med är uppsättningen i rPi´n, iX-developer har jag koll på, det är ju mitt arbete.

Och riktningen är egentligen enkel;
Input:
- 1-wire via USB-dongel DS9490R (Länk)
- Väderstation via USB. Kommer inte ihåg exakt modell nu, men nån FineOffset från classe som använder nåt generiskt och funkar i cumulus. (Länk)

Output:
- Modbus över TCP

Bonus:
- rPi´n trycker även upp väderdata på internet till en ftp-server för visning på hemsida. (Hemsidan fixar jag)

Hur man löser det praktiskt vet jag inte, förmodligen att jag skickar prylarna i ett paket för dig att utveckla på?
danielr112
Inlägg: 8041
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Raspberry med 1wire och modbus

Inlägg av danielr112 »

går fint.

Jag kör med usb ansluten 1wire och sedan en modbus adapter på usb. Läser data från lite olika enheter via python
FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Raspberry med 1wire och modbus

Inlägg av FormerMazda »

Ja det borde ju gå, men jag vill ju läsa data från 1-wire, via rPi med modbus över ethernet. Läs sakta och noga. :D

Ingen fråga för mig, men frågan är kanske hur data från 1-wire ska portas till modbus-register.
Kanske via textfil internt?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Raspberry med 1wire och modbus

Inlägg av Micke_s »

Du skulle kunna köra sqlite med python också...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Raspberry med 1wire och modbus

Inlägg av Micke_s »

FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Raspberry med 1wire och modbus

Inlägg av FormerMazda »

Till vad? (En ärlig fråga ;))
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Raspberry med 1wire och modbus

Inlägg av TomasL »

FormerMazda skrev:Ja det borde ju gå, men jag vill ju läsa data från 1-wire, via rPi med modbus över ethernet. Läs sakta och noga. :D

Ingen fråga för mig, men frågan är kanske hur data från 1-wire ska portas till modbus-register.
Kanske via textfil internt?
Du har en översättningstabell, där ett register motsvarar en OW-adress, alternativt har du en Tabell, som uppdateras hela tiden med OW-värden, samt en registertabell som pekar på datatabellindexet, typ.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Raspberry med 1wire och modbus

Inlägg av Micke_s »

Python för det finns massa färdiga biblotek som är bra.

Sqlite för det är enkelt, blir bara en fil på disken..
Sqlite har även stöd för flera applikationer skriver/läser till samma sqlite fil.

Så du har en python instans som fixar sqlite till modbus TCP
och en för 1-wire till sqlite och yttligare en för väderstation till sqlite.

Sedan kan du spara historik enkelt...

Testa varje block för sig blir också enklare...

Edit: sqlite3 jag refererar till..
Senast redigerad av Micke_s 17 maj 2017, 20:49:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Raspberry med 1wire och modbus

Inlägg av Micke_s »

Du kan även köra 1wire direkt utan USB dongeln...
https://www.modmypi.com/blog/ds18b20-on ... spberry-pi
danielr112
Inlägg: 8041
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Raspberry med 1wire och modbus

Inlägg av danielr112 »

Funkar bra tills man behöver ganska många sensorer. Kommer inte ihåg vad limiten var men den var för låg för att funka i ett av mina projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Raspberry med 1wire och modbus

Inlägg av FormerMazda »

Hade ju på ett sätt varit nice att läsa dom direkt med rPi´n, men finns det begränsningar så är ju nåt för klent. Bättre med USB-adaptern då, den verkar skottsäker.
olof_n
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 februari 2011, 21:36:46

Re: Raspberry med 1wire och modbus

Inlägg av olof_n »

Hej!

Hur många sensorer behöver du i ditt projekt?
Jag tror att det är längden på kabeln (och typ av kabel) som är begränsningen. Det beror också på hur nätet är utformat.
Här är en bra länk med information: https://www.maximintegrated.com/en/app- ... mvp/id/148

Raspberry PI är knappas för "klen" för att läsa av sensorerna.

Håller med tidigare skribenter om att Python och Sqlite är en utmärkt lösning.
Själv brukar jag lägga databasen på en RAM-disk för att skona SD-minnet. Vill man lagra historiken kan man kopiera undan databasfilen till säker plats med ett visst intervall.

/Olof
FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Raspberry med 1wire och modbus

Inlägg av FormerMazda »

Antal sensorer är nog inte så många, säg 10 kanske? Och ett par pulsräknare och ett par analoga in typ.
Kabellängd totalt kanske max 15meter. Begränsningen lär väl inte ligga i 1-wire, utan som jag fattade det i rPi´n, men vad gränsen är vet jag inte, det bara lät som det var lite.

Spontant gillar jag också idén med nån typ av sql för mellanlagring/lagring av läst data, men jag har inte kompetensen själv nu utan att sätta mig in i det. Så det är något jag lämnar öppet till den som kanske hjälper mig.

Hade jag haft lust att lägga mer tid på detta så hade det nog varit vägen jag gått, men som jag skrev tidigt så behöver jag nog be om hjälp.
Skriv svar