Mina solceller är beräknade att vara intjänade på under 8 år.( Jag brukar säga 9-10 år) Batteribanken var svårare att beräkna då den är begagnad så den låter jag vara osagd om den lönar sig.
Det är ju inte så svårt att beräkna solceller och om det är lönt eller inte. Och så länge du inte har någon skugga på taket är det lätt värt det om man använder lite el. Jag gör av med 14-1600kWh per månad och det är lätt värt det. Jag täcker nu 100% av min el 9 av 12 månader.
Min första setup var på ca 11kW och den producerar teoretiskt ca 10 000kWh per år.
Om vi nu tar ungefärliga siffror:
Solsystemet som sådant kostade ca 90 000 instalerat och klart.
ger detta 10 000kWh på 1 år så sparar det mig ca 12000 per år. (Om vi gör detta extremt enkelt. Nu säljer jag för 1.50/kWh så det är faktiskt mer)
90000/13000 = 7.5 år.
Så varför är min beräkning lägre än allas andra? Jo dels köpte jag in sakerna själv och fick billigt material. För det andra så gjorde jag min egen montering och där sparade jag in mycket pengar.
Nu har jag inte plockat ut något bidrag ännu och får se om jag får något.. Isåfall så kommer där tillbaks ytterligare en hel del och ett par år

Edit: Nej jag har inte räknat in min tid det tog att göra det.. Hade jag gjort det så hade det varit bra mycket dyrare ja!