uppvärmning av hus

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var väl min poäng, att isolera runtom. Sedan finns det fönster med ädelgas mellan glasen eftersom innersta gaser har sämre värmeledning än t ex vanlig luft.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26319
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av danei »

Nja. Helium leder väl värme riktigt bra?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Argon eller krypton.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av TomasL »

Nja, det handlar inte så mycket om att gasen leder bra eller dåligt, snarare om att den är tung, vilket reducerar gasrörelser mellan glasen och på så sätt minskar förlusterna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dålig konvektion, kanske jag skulle skrivit. Det är ju så värmeförlusterna uppstår i fönster. Gasen värms upp mot innerfönstret och lämnar av mot ytterrutan. Det är därför viktigt att man i isoleringar inte har några luftspalter där man kan få konvektion.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av Pen »

Kul tråd.

Varför inte byta induktion till mikrovåg istället? En stor klystron och så ett exponentialhorn ut i huset. Man värmer inte huset överhuvudtaget utan bara människorna som vistas där. Huset kapslas in i metall så att strålarna studsar tills de träffar någon absorbent. Så stänger man av om ingen vistas i huset.

Vatten och dylikt måste förvaras i kärl av metall eller i kylskåp. Vattenkokare behövs inte för när man tappar ut vattnet så värms det automatiskt. Vill man ha kallt vatten får man dock dricka direkt ur kranen. Sedan värmer det gott innanför västen

:D
Senast redigerad av Pen 31 maj 2017, 20:43:03, redigerad totalt 1 gång.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14770
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av rikkitikkitavi »

TomasL skrev:Eftersom fönstren normalt sett är en av de största energibovarna, får man bygga hus utan dessa.
Mm. Tak, väggar och grund står för mycket värmeförluster med, så genom att ta bort dessa har vi ännu bättre värmeekonomi.

För övrigt förordar jag uppvärmning medels mikrometeroiter. Om dessa träffar en tank med vatten kan detta värmas uppoch användas tilluppvärmning.

Alternativt får de träfffa marken i trädgården, vari man lagt ner en härdig jordväemslinfa.

Det blir sk astral värme.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av Micke_71 »

Att gamla fönster läcker en del värme är inget nytt men ekonomin i det är inte så stor som man tror. Mina gamla två-glas läcker ca 3000kwh per år. Men jag får in den energin i huset med min värmepump genom att mata den med 1000kwh. Ekonomiskt så skulle det ta mig 75 år att betala ett fönsterbyte gjort av hantverkare. Dom skulle inte betala sig innan de är slut....

Men en gammal 300l varmvattenberedare drar ca 1500kwh per år i bara förluster. ca 750 av dom är under tiden på året när jag måste värma. Och det blir då ca 250kwh netto efter värmepumpens vinst. Alltså 1250kwh i ren förlust. En ny beredare kan spara det på 15-20år.

Solceller på taket, de skulle betala sig på 10-15år.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av elshorto »

Micke_71: Har du några beräkningar på solcellerna att visa oss. Jag tycker det figurerar mycket glädjekalkyler när det gäller solceller.
danielr112
Inlägg: 8041
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av danielr112 »

Mina solceller är beräknade att vara intjänade på under 8 år.( Jag brukar säga 9-10 år) Batteribanken var svårare att beräkna då den är begagnad så den låter jag vara osagd om den lönar sig.


Det är ju inte så svårt att beräkna solceller och om det är lönt eller inte. Och så länge du inte har någon skugga på taket är det lätt värt det om man använder lite el. Jag gör av med 14-1600kWh per månad och det är lätt värt det. Jag täcker nu 100% av min el 9 av 12 månader.
Min första setup var på ca 11kW och den producerar teoretiskt ca 10 000kWh per år.

Om vi nu tar ungefärliga siffror:
Solsystemet som sådant kostade ca 90 000 instalerat och klart.
ger detta 10 000kWh på 1 år så sparar det mig ca 12000 per år. (Om vi gör detta extremt enkelt. Nu säljer jag för 1.50/kWh så det är faktiskt mer)

90000/13000 = 7.5 år.

Så varför är min beräkning lägre än allas andra? Jo dels köpte jag in sakerna själv och fick billigt material. För det andra så gjorde jag min egen montering och där sparade jag in mycket pengar.
Nu har jag inte plockat ut något bidrag ännu och får se om jag får något.. Isåfall så kommer där tillbaks ytterligare en hel del och ett par år :)


Edit: Nej jag har inte räknat in min tid det tog att göra det.. Hade jag gjort det så hade det varit bra mycket dyrare ja!
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1975
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av GastonDeVille »

Pen skrev:Kul tråd.

Varför inte byta induktion till mikrovåg istället? En stor klystron och så ett exponentialhorn ut i huset. Man värmer inte huset överhuvudtaget utan bara människorna som vistas där. Huset kapslas in i metall så att strålarna studsar tills de träffar någon absorbent. Så stänger man av om ingen vistas i huset.

Vatten och dylikt måste förvaras i kärl av metall eller i kylskåp. Vattenkokare behövs inte för när man tappar ut vattnet så värms det automatiskt. Vill man ha kallt vatten får man dock dricka direkt ur kranen. Sedan värmer det gott innanför västen

:D
Väldigt kul och praktiskt till vissa delar men rent tekniskt förkortas livslängden på människorna och djuren i huset eftersom man blir exponerad för mikrovågorna. Därför vore ett kroppsnära vattenburet system mycket effektivare, miljövänligare och hälsosammare alltså en s k rymddräkt i lättversion för svenskt klimat och normalatmosfär. Lätt att modifiera med inbyggd (mull?) toalett reningsverk mm :? Huset blir då ett klimatneutralt skal som varelserna kan bebo med minsta möjliga energiåtgång. En stengrotta skulle fungera utmärkt eftersom man inte behöver några faciliteter med matlagning eftersom näring tillförs i droppform. Vid extrema fall av uttråkning kan man komma ut ur sin klimatdräkt och semestra i en fullutrustad uppvärmd villa med lagad mat mm
helmut
Inlägg: 317
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av helmut »

Har själv monterat in termostater som drar upp värmen till 21,5 grader mellan 06,00 - 08,00 och 16,30 - 21,00. Lördag och söndagar samt röda dagar är det 21,5 grader på dagen. Övriga tider går värmen ner till 17 grader. Har sänkt min energi förbrukning rejält. Har kollat med en termostat och kom fram till att under dagen när solen lyser in och ventilationen stänger av går temperaturen sällan ner till 17 grader vilket innebär att energiförbrukningen blir lika med noll. På nätterna fungerar det bra med självdraget eftersom det alltid är 23 grader i badrummet vilket resulterar i ett kraftigare självdrag. Även på nätterna behövs det sällan nån extravärme.
Funderar på att sätta på någon panel på källarväggen som värmer till luften med solljus och sedan blåser in luften i källaren varefter den går upp till hallen och ovanför sovrumsdörren har jag små fläktar som blåser in luften vilket i sin tur blåser ut i hallen genom dörrspringorna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26319
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av danei »

Det låter otroligt att en sådan åtgärd ska ge en stor påverkan. Energiförbrukningen brukar vara proptionell mot snitt temperatur differensen mellan ute och inne. Att tillfälligt sänka lite brukar inte ge stora effekter.
danielr112
Inlägg: 8041
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av danielr112 »

Vi sänker också på nätterna och det märks skillnad. Framförallt då vi har ett hus som det blåser igenom. Genom att sänka 3 grader på natten så räcker våra tankar längre. Syns ganska tydligt på visualiseringen på kvarvarande energi kontra aktuell temperatur ute.

Ger kanske inte lika mycket på ett välisolerat hus.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av laban12 »

Man kan nog utgå ifrån att om det var mer effektivt att värma vatten med hjälp av induktionsmetoden som TS föreslår så hade det redan funnits sådana lösningar på marknaden ...

Men tänk så här då, om man tar vattnet från egen brunn där vattnet har hög järnhalt ... och så lindar man bara en stor spole runt varmvattenberedaren som är i plast ... ;)
Skriv svar