uppvärmning av hus

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Maxnatte
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2017, 13:25:40

uppvärmning av hus

Inlägg av Maxnatte »

Jag har funderat ett tag på varför man inte värmer upp huset med ett induktions system. En rejäl vatten dunk med cirkulation och en järnbit (rostfritt :doh: ) mitt i som värms upp via induktions platta utanför dunken (för att måla upp en förenklad bild). Vinsten skulle vara att järnbiten blir ögonblickligt uppvärmd (i det närmaste) samt i kontakt med vattnet, vid puls (av och på) värmning borde trögheten i nerkylningen av järnbiten vara en vinst??
Har jag otur när jag tänker eller ???
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av haben12 »

Det låter som en minst sagt udda lösning, som tillför en hel del komplexitet och kostnad till systemet utan att medföra något positivt. Järn har väldigt låg specifik värmekapacitet i förhållande till vatten, ungefär 1/10-del bara, så ju mer vatten som byts ut mot järn i systemet, desto snabbare nedkylning kommer man att få.
Maxnatte
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2017, 13:25:40

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av Maxnatte »

Jag tänker att man värmer t.ex. i 2 min, sedan uppehåll av induktions strömmen tills tempen i järnbiten sänkts en del, säg 30 sek, för att sedan gå på igen. Förstår att det skulle gå att göra likadant men motstånd (vattenkokare av gamla modellen) men det blir en mindre uppvärmnings yta då endast motstånden i materialet blir varma och skall sprida värmen runtom i materialet. Magneterna i induktionen skulle kunna värma ett större stycke. Detta utan att behöva överföra värmen...
Någon som förstår min poäng??

Behöver ju såklart inte vara järn utan ett material som tar lång tid på sig att svalna men som såklart kan värmas med induktion.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av haben12 »

Det är lite svårt att följa dig i resonemanget tyvärr. Kan du bättre beskriva vad du tjänar på lösningen, får man mer värme per kWh tillförd energi? Går det snabbare att reglera? Blir det en jämnare temperatur i huset? Skulle du kanske kunna försöka förklara genom en ritning/bild?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av Glenn »

Men exakt vad är det du vill uppnå ? du måste ju ändå konvertera el till värmeenergi i vattnet, varför skulle det bli bättre med induktion än att ha en värmeslinga á la doppvärmare ?

Hur man än vänder sej måste ju energin överföras.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4093
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av adent »

Jag tänker bara att du får förluster vid genereringen av magnetfältet, d.v.s. värme, som inte värmer vattnet utan luften, och det vill man undvika?

MVH: Mikael
Maxnatte
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2017, 13:25:40

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av Maxnatte »

Tack för svar :)
Jag menar att i och med att uppvärmningen av järnet blir i det närmaste ögonblickligt då magneterna skakar järnmolekylerna i järn biten. Borde rimligtvis kraftöverföringen från watt för att driva induktionsplattan, till värme i järnbiten, Vara bättre än att värma med t.ex. en doppvärmare. Där blir ett motstånd varmt och värmen måste sprida sig till ytterhöljet som ligger mot vattnet på droppvärmaren. Detta likt en stekpanna som måste värmas av plattan på spisen. Vid induktionsspisen värms ju stekpannan upp av magneterna och kringgår ju då värme/kraftöverföringen. Alltså, det går fortare att koka vatten på induktionshäll än valfri annan uppvärmning då man kringgår kraftöverföringen. Frågan är således om inte detta borde gå att uppnå oxå inom husuppvärmning. Att det sedan skulle gå att (genom denna direkt överföring) tjäna watt genom att puls köra är bara en tanke. Men jag tycker det känns rimligt??
Som sagt jag kanske bara har otur när jag tänker :) :roll:
danielr112
Inlägg: 8041
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av danielr112 »

Det går inte fortare att värma vatten med induktion kontra en riktig doppvärmare. Induktionen som sådan så har du förluster innan du når själva delen som värmer (Om det nu går att förklara så)

Oavsett vilket så är uppvärmning med direktverkande el inte direkt effektivt för att hålla det varmt i ett hus.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av säter »

Maxnatte skrev:Någon som förstår min poäng??
Nej, faktiskt inte.

Kan du klargöra vad du vill vinna på det hela?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av säter »

danielr112 skrev:Oavsett vilket så är uppvärmning med direktverkande el inte direkt effektivt för att hålla det varmt i ett hus.
Jaså, jag trodde det var det mest effektiva som fanns?
danielr112
Inlägg: 8041
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av danielr112 »

Luft eller vattenpump ger ju mer värme ut kontra inmatad effekt. Som exempel. Direktvärmda hus är ju inget man vill ha i dagsläget.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av elshorto »

Värma med el brukar ju ge en verkningsgrad på nära 100%. (Om man räknar från mätarskåpet.)
Men det duger inte nu för tiden, nu ska det köras värmepumpar som spyr ut kalluft ute. Inte konstigt att våren har svårt att komma igång!

Maxnatte: du hade nog lite otur, kul ändå att du delar med dig av dina tankar.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av elshorto »

danielr112: Duger nog inte med vilken vattenpump som helst. Bör vara någon form av värmepump för önskad effekt. :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av TomasL »

det beror ju å hur man räknar, en värmepump har väl en verkningsgrad på kanske 50% eller nått sånt.
Däremot så kostar ju inte energin man plockar upp nånting, så då blir det helt plötslig ekonomiskt.
Men det duger inte nu för tiden, nu ska det köras värmepumpar som spyr ut kalluft ute. Inte konstigt att våren har svårt att komma igång!
Vi skall vara tacksamma för lite nerkylning, med tanke på växthuseffekten :D

Induktionsuppvärmning är förhållandevis dyrt och ineffektivt om vi pratar husuppvärmning.
danielr112
Inlägg: 8041
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av danielr112 »

elshorto skrev:danielr112: Duger nog inte med vilken vattenpump som helst. Bör vara någon form av värmepump för önskad effekt. :D

Äsh då :)
Skriv svar