Budget rfid tidtagningssystem

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Cano »

Jag brukar hjälpa till ideellt vid löpartävlingar i en liten förening och tycker att det borde gå att fixa läsare, mjukvara, antenn och chip till en relativt liten kostnad.
Att hyra är inget alternativ då det är så små tävlingar(ca 150-200 startande).

Vad tror ni, är det möjligt för en elektronikanalfabet att bygga/plockaihop ett ”long range” system för passiva chip billigt?

Som jag förstår det är det rfid uhf 865-868 MHz som gäller i Europa.

Vad tror ni med mer erfarenhet, går det få tag på läsare + mjukvara för max ca 1000-1500:-?

Är det svårt att anpassa en antenn för ändamålet?
Jag tänker mig att kostnaden för antenn skulle få vara en egen post, då det skulle bli beroende på hur ”proffsigt” man bygger. :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Icecap »

En tanka bara: för tidtagning i tävlingssammanhang är just "long range" nog inte det bästa om man inte kombinerar det med någon optisk port. Placeringen av RFID-brickan har ganska säkert betydelse för detekteringsavståndet varför två löpare som är sida vid sida kan få olika tider fastän de borde vara identiska.

Jag hade gjort ett antal "normala" RFID-avläsningar som sitter vid en brytare. Löparen springer då till brytaren och slår till den, på handen som man slår ned brytaren med är då RFID-brickan. Då har man dels en mycket distinkt position och dels ID vid tidtagningen.
danielr112
Inlägg: 8041
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av danielr112 »

Kör ni som på de flesta tävlingarna med mark-sensorer så behöver man ingen direkt longrange. Det ska bara plockas upp med 20-30cm och det klarar många. Att slå handen mot en läsare är inte görbart ens med 50 startande för man kommer springa i klungor utan det ska vara när man passerar och ofast är just den på foten bäst. Givet går det att ha på nummerlappen också men då måste sensorn sitta ovanför med riktverkan för att det ska bli exakt nog.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Cano »

Jag tror inte på en lösning med att trycka på en knapp med chip. Det lämnar för stort ansvar på löparen, som dels är trött när denne kommer i mål och så är de yngsta som springer 5-6år.
Det känns som om det kommer bli en hel del fel.
Systemet måste fungera automatiskt vid målgång om det ska underlätta för funktionärerna.

Long range behövs kanske inte, jag har för dålig kunskap om dessa system.

En antenn byggd som en matta och att löparna har chip på skon är en helt acceptabel lösning.

Vad behöver jag titta efter för läsare? Frekvens? Behöver den ligga på någon speciell effekt? Finns de billiga passiva engångs taggar?

Bygga antenn…
Går det typ laminera en slinga mellan ett par gummimattor, tror ni det dämpar för mycket?
Vet någon eller har någon länk till hur man ska tänka vid utformning? Flat spole? Längd och diameter på slingan?

Det här kanske blir mig övermäktigt. :oops: :D
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16967
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av AndLi »

All världens orienterare lyckas peta ner sin stämpelpinne i ett hål vid målgång (och vid varje kontroll längs banan)
Ungarna älskar att få stämpla....

Orienterar är ju dock överlägsna vanliga löpare, som måste springa i stor grupp för att hitta rätt och på jämn mark för att inte snubbla :)

Systemet klarar också bäst av att hantera minutstart, vid först i mål tävlingar används domare för att bestämma i vilken ordning löparna kommer in ( i toppen).

Men det är inget billigt system, varje löparbricka koster från 500kr och bara en avläsningsenhet kostar över 1000kr...

Snickrar just nu ihop två raspberry Pi enheter med 3G modem för att fungera som online kontroller ute på banan...
Backard
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 april 2011, 15:33:07

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Backard »

Jag har sysslat lite med tidtagning och kan direkt säga att det går inte få tag i läsare och mjukvara för 1500:-, från 15000:- och uppåt om det ska fungera out of the box.

I löptävlingar kommer ofta deltagarna i klungor om 5-10 personer över mållinjen samtidigt och det fixar inte de billigaste lösningarna. Du ska använda UHF Gen 2 (868 MHz) om du vill ha ett passivt system, då gå det få tag i taggar för under 5 kr/st.

Men det kommer krävas en hel del programmering fast det antar jag att du kan?
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Cano »

Jag har beställt en billig USB rfid läsare/skrivare 13.56MHz som jag tänkte labba lite med.
Det är för min del inte intressant med ett system för +15k, därav mina frågor här(annars hade jag ställt frågan direkt till leverantörer).
Varför ska jag använda UHF?
Backard
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 april 2011, 15:33:07

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Backard »

UHF har längre läsavstånd, snabbare datatransport, billigare taggar.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Cano »

Det är väl det där med tid för data transport jag är lite osäker på.
Rfid HF taggar är inga problem att hitta för runt 1,5kr/st och läs avstånd borde väl inte vara några problem att få 30-40cm.
Jag tänker mig att löparna har taggen på skon.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av mrfrenzy »

Du måste ju ha kollisionshantering och så snabbt protokoll att du kan läsa X st taggar "samtidigt" ifall flera går i mål i klunga.
Backard
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 april 2011, 15:33:07

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Backard »

Ja det är väldigt viktig med ett snabbt chip i läsaren så man hinner läsa in alla som passerar. Bra UHF system klarar 400 taggar/sekund, jag törs påstå att det inte finns några "billiga" system som är snabba. Det krävs också en hög känslighet så taggen hinner upptäckas den korta tid den är i läs-zonen.


Det är möjligt att det finns snabba/känsliga HF-läsare men i så fall kostar dom en slant, det känner jag inte till.

Jag har själv varit inne på samma linje som du för att hålla priset nere men det är att bita sig i svansen, Det är inte kul när var tredje/fjärde löpare missas och man måste förlita sig på manuella backuper, då kan man lika gärna vara ute systemet.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Cano »

Har inte fått hem läsaren än, så jag har inte börjat labba.
Jag tänker mig för enkelhetens skull att vi skulle kunna ha typ en fålla vid målgång, för att inte mer än max två går i mål "samtidigt".
Det skulle också underlätta utformning av antennen om vi skulle satsa på "matt-antenn".
Men jag tänkte börja labba med läsare, taggar och mjukvara innan jag ger mig på att bygga hårdvaran.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Cano »

Backard skrev:Bra UHF system klarar 400 taggar/sekund,
Som jag skrev i första inlägget rör det sig om max 150-200 löpare och de är dessutom uppdelade i flera grupper/starter.
Backard
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 april 2011, 15:33:07

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Backard »

Har du länk till läsare/taggar du tänker testa?
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Cano »

Ebay
Osäker på om länken fungerar.
Skriv svar