Budget rfid tidtagningssystem

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Backard
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 april 2011, 15:33:07

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Backard »

Cano skrev:Jag tänker mig för enkelhetens skull att vi skulle kunna ha typ en fålla vid målgång, för att inte mer än max två går i mål "samtidigt".
Då kan det fungera med en enklare läsare men det blir ändå inte helt enkelt då jag antar att nästa par kommer direkt efteråt.

Återkoppla gärna när du fått hem grejorna och börjat testa.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Man skulle kanske kosta på sig att läsa av tag ett antal meter innan målgång. Då finns det kanske underlag för att bättra på målgångstidtagningen. Det är ju inga siffror som skall ut publikt sekundoperativt! Fundera på detta!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av rvl »

Målgångskamera som backup är kanske inte heller helt fel.
hummel
Inlägg: 2257
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av hummel »

Ursäkta om detta ses som en trådkapning men jag har länge funderat på hur man hanterar multipla avläsningar samtidigt...

Hur hanterar man krockar om flera RFID-tags passerar avläsaren samtidigt (Tänk R/C bilar som har en hastighet över 100 km/h, även om man självklart försöker placera avläsaren på ett långsamt parti).
Vilken precision kan man räkna med i tid för avläsning? Måste man ha fotocell för exaktare tidmätning?
Hur hanterar man krockar vid avläsning?

/Nyfiken och frågvis.
Backard
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 april 2011, 15:33:07

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Backard »

hummel skrev:Hur hanterar man krockar om flera RFID-tags passerar avläsaren samtidigt
Då måste man använda ett protokoll som stödjer anticollision, dyrare läsare har stöd för detta, det igår också i standarden för UHF Gen 2. Köper man komponenter och smider ihop en egen läsare så får man lite huvudbry, del flesta kollisionshanteringar bygger på aloha-baserade eller träd-baserade protokoll (det får ni googla på).
hummel skrev:Vilken precision kan man räkna med i tid för avläsning?
Det beror helt på den fysiska miljön och vilka algoritmer man använder, att tagga människor ger de svåraste förutsättningar som finns då dessa tenderar att uppföra sig lite oberäkneligt. Man kan räkna men att ligga inom en sekund vilket ofta duger bra för löptävlingar på motionsnivå. Med mer avancerade passiva system kan man få en upplösning på 0.2 sekunder.

Aktiva system kan ge en upplösning på 0.01-0.001, men då kostar taggarna betydligt mer från 500:- och uppåt mellan tummen och pekfingret.
hummel skrev:Måste man ha fotocell för exaktare tidmätning?
Ja det måste man, Sätter man en fotocell på mållinjen får man en indikering när mållinjen bryts.

Problemet med tid via RFID är inte själva tiden som kan vara väl så korrekt, problemet är att veta taggens position när tiden tas. Med RFID får man ingen distinkt mållinje utan det är en avläsningszon där taggen läses av x antal gånger när den passerar.

Många tävlingsarrangörer som inte förstår, eller vill inte förstå, detta resonemang.
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Sforskarn »

En lite undran?
Du säger att löparen ska ha taggen monterad vid foten.
Normalt vid löpning är väl att tiden tas vid bröstet? Tagg monterad vid foten ger ju inte alltid rätt resultat om man kommer med "fel" fot först.
Nu vet jag inte om det är vem som kommer först du ska mäta eller om det enbart är ett tidtagningssystem för löparna själva så frågan kanske inte är relevant?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av rvl »

Svaret till den undran finns ganska bra i föregående inlägg. För subsekundsnoggrannhet krävs andra metoder. Här är en bild från ett 800 m amatörlopp, som råkade få låna litet bättre tidtagningsgrejer.
maalkamera.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Cano »

Min tanke var om det på något enkelt och billigt sätt går att förenkla nuvarande tidtagning.
Idag står tre funktionärer vid målgång:
En prickar av tiden för målgång manuellt via stoppur.
En prickar av vilket startnummer löparen har som går i mål, så att ordningen blir rätt.
Den tredje är ett par extra ögon för att läsa av startnummer.

Om felmarginalen för tiden ligger runt en sekund så är det nog inte sämre än idag. :)
Min tanke är inte att förbättra tidtagningen utan att förenkla.
Backard
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 april 2011, 15:33:07

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Backard »

Hur har det gått med detta projekt? Lite nyfiken på din lösning
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Cano »

Har inte hänt så jättemycket.
Har lite grejer hemma för att börja lite test, men tiden räcker inte riktigt till just nu.
Har en billig läsare jag tänkte labba lite med, samt material till antenn och förstärkare.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av ghost_rider »

lite inspiration .
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det var en bra länk. Mattan som trigger plus en kamera så borde man vara hemma för de flesta löptävlingar.
Det börjar komma upp en del bra exempel på RFID även inom Arduinobubblan
https://www.facebook.com/groups/arduino ... query=rfid
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av rvl »

Ja det var bra inspiration. Att tagen triggar kameran är bra, men nån alternativ sensor på mållinjen för att ta bilder, NÄR RFIDtagen inte lyckas läsas kunde vara bra. Och ja en extra avläsningsenhet före målet låter också bra, för att underlätta automatisk identifiering av själva målgången en stund senare.

Nummerlappen är en praktisk plats, men bevisligen litet problematisk. För ett par månader sen fick jag ingen tid (eller ja jag råkade av misstag få en tid kanske en kvart efter målgång, när jag gick en runda till målet -givetvis ytterom banan- för att se några andra komma i mål). Varför fick jag inte min rätta tid? Sannolikt för att jag stannade min egen klocka och därmed skymde tagen med armen.
4854.jpg
RFID-tag fäst längst ned på nummerlappen.
Kameran triggade förmodligen på föregående löpare, men bilderna användes inte för att för tidtagningen. Har fortfarande fel tid i resultatlistan, trots att jag kontaktade arrangören. Nej, inget midjemått för riktiga löpare, kanske borde kalla loppet för söndagspromenad i mitt fall istället. :oops:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SEK
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 september 2016, 10:09:16

Re: Budget rfid tidtagningssystem

Inlägg av SEK »

När det gäller tidtagning med målkamera så finns ju en överkomlig (svenskutvecklad) app för IOS:
https://appmaker.se/home/sprinttimer/
Skriv svar