Gemensamt EF-projekt 7-axlig 3D-skrivare. VALFRÅGA Tillagd.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Kan du tänka dig att delta i detta eventuella projekt?

Omröstningen slutade 10 juli 2017, 13:55:31

Ja.
4
31%
Nej.
2
15%
Kanske.
7
54%
 
Antal röster: 13
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Gemensamt EF-projekt 7-axlig 3D-skrivare. VALFRÅGA Tillagd.

Inlägg av SeniorLemuren »

Att bygga en mindre kopia av denna 3D-skrivare med hjälp av de traditionella 3D-skrivare som finns inom EF vore väl ett riktigt kul gemensamt projekt för alla som vill delta. Nu tänker jag inte på tävlingen utan bara som ett riktigt maffigt gemensamt projekt med projektledare och hela köret.

Med en bra youtubedokumentation genom hela processen så kan det ju bli en bra reklam för elektronikintresserade och för EF utåt. Tillräckligt med kunskap för ett sådant projekt finns ju i övermått inom EF så det borde inte vara oöverkomligt att genomföra.

Om man eftersträvar att använda billiga komponenter såsom motorer givare uC m.m kunde man kanske hålla kostnader och komplexitet nere genom att köpa färdiga Arduinokomponenter från ebay, fast pratar man Arduino så faller väl de bästa assemblerproffsen bort. Inte för att man behöver assemblerkunskap i detta projekt i och för sig, men mycket annan kunskap är ju av godo i ett sådant här projekt :D

Edit: Ändrat rubriken. Skapat omröstning 60 dagar. (Valet kan ändras om man ångrar gjort val.)
Senast redigerad av SeniorLemuren 11 maj 2017, 13:55:31, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gemensamt bauta 3D-skrivarprojekt.

Inlägg av säter »

Vilket arbetsområde har du tänkt dig?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Gemensamt bauta 3D-skrivarprojekt.

Inlägg av SeniorLemuren »

Svårt att svara på innan det finns en någorlunda tydlig projektbeskrivning som ju måste tas fram gemensamt till att börja med. För min del så har jag möjligheter att rita delar i Inventor. Skriva ut delar om inte precisionskraven och storleken på detaljerna är för stora. Delta i kontruktionsarbetet m.m.

Det är ju många olika områden som ingår i ett sådant här projekt så jag tror inte att man skall låsa sig för hårt till vilka som skall göra vad från början, det kommer säkert att utkristalliseras under projektets fortskridande.

Någon skulle ju t.ex kunna lägga upp ett frågeformulär till att börja med för att se om det finns intresse överhuvudtaget. Jag vet inte hur man gör detta.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Gemensamt bauta 3D-skrivarprojekt.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om man nu skulle kunna komma med en Robot som har varit en svetsrobot tidigare.!
Vart skall den stå då?

Specifikation:
Maximal räckvidd på armen 1600 mm
Maximal lyftkapacitet 10 kg
Antal axlar 5 st
Tyngdpunkt 150 mm
Effektbehov 2 kW
Maskinvikt 0.35 t
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Gemensamt bauta 3D-skrivarprojekt.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag var nog mer inne på en mindre kopia som var och en kan bygga och ha hemma på köksbordet.


Edit: Rubriken kanske blev lite missvisande. Detta med bauta avsåg inte storleken på skrivaren utan på projektet som sådant. :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Gemensamt bauta 3D-skrivarprojekt.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ahaa, men visst är det rätt tänkt med en RobotArm. Den enklaste är ju denna Velleman, det finns en riktigt bra beskrivning ute på nätet hur man modifierar växellådorna så att det riktigt bra precision i styrningarna till denna enhet.
RobotArm M USB.jpg
Här har jag bara USB boxen kopplad, men den kräver ju Windows för att fungera ;-(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Gemensamt EF-projekt 7-axlig 3D-skrivare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, den 3D-skrivare som visas på videon är ju en robotarm. Vellemanroboten klarar en last av 100 gram och det är kanske lite klent med tanke på att man vill ha den att klara lite större accelerationer. Jag tänker mig kanske 2 eller 3 ggr den storleken.

Kanske man använder sig av vattenskuren aluminium och 3-D plastdetaljer utskrivna med kolfiberförstärkt plast. Eller kanske det blir lika bra eller bättre med enbart kolfiberförstärkt plast. Men hur den skall se ut och byggas hör ju till själva projektplaneringen.

Den första frågan man ställer sig är ju om det finns intresse för projektet. :)
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Gemensamt EF-projekt 7-axlig 3D-skrivare.

Inlägg av ViktorSigg »

Jag gillar idén! Då börjar jag med att anmäla mitt intresse.

1) Jag tror att det behövs någon som "håller i alla trådar" och gör en planering med de resurser som finns till förfogande. Annars blir det bara blaj. Vem som skall göra vad till exempel. Sen kommer det naturligtvis upp grejjer som får planeras om, det gör det alltid.

2) Jag tycker också att en någorlunda större version än velleman vore kul, MEN jag tror också att man måste göra en tydlig begränsning både när det gäller storleken och komplexiteten. Det bär fort åt skogen annars när alla förståsigpåare ska göra allt onödigt avancerat. Jag är en av dom som snabbt vill att den skall lyfta bilar och flyga till månen när jag får en idé annars och en tydlig riktlinje är A och O för sådana personer.



Jag kan bidra med
*Konstruktion och beräkningar i inventor, samt upp till 5 axlig CAM i inventor HSM
*3 axlig bearbetning av plast, alu och stål i min cnc maskin
*Praktiskt montage av detaljer
*Har tillgång till svarv, planslip och liknande men via en vän.

Elektronikdelen lämnar jag gärna bort, för att "projektet" inte skall ta för mycket av min tid.

Tillgänglig i stort alla dagar i veckan då jag kör eget. Reser mycket till ludvika och åt göteborgshållet ibland, så kan även vara med på fysiska träffar.

Har även en del komponenter som kan vara av intresse till prototyp att låna ut.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Gemensamt EF-projekt 7-axlig 3D-skrivare.

Inlägg av Gimbal »

Men är inte vitsen med att använda en sådan robot att man kan "printa" i olika vinklar och riktningar jämfört med en "vanlig" portalvariant? Eller ska man ändå printa nerifrån och upp ett lager i taget?

Med andra ord, ska man utnyttja de flera axlarna blir väl mjukvaran en stor utmaning, eller finns det slicers som är konfigurerbara till att skriva ut på annat än traditionellt vis?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Gemensamt EF-projekt 7-axlig 3D-skrivare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Exakt. Där kommer matematik och programmeringsexperterna in i bilden. :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Gemensamt EF-projekt 7-axlig 3D-skrivare.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja jag är med på ett slikt projekt! Har ännu inte skaffat mig en 3D skrivare. Mitt förslag med den lilla Velleman roboten var att den har en mycket enkelt konstruerad växellåda och det finns en bra beskrivning hur man sätter dit en gaffel för att räkna rörelser. Så själva motor och lådkonstruktionen borde vara genomförbar.
Vad går den undre gränsen för ett slikt projekt? 10 -30 enheter!
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Gemensamt EF-projekt 7-axlig 3D-skrivare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Har inte ägnat en tanke om vad som skall ske när det finns en fungerande prototyp. Det får framtiden utvisa. Det viktiga (och svåra) är kanske att få till en organisation som kan samarbeta med ett gemensamt projekt av denna storlek.

Vilka hjälpmedel kan man använda för att kommunicera på ett enkelt sätt, hur kan man lösa biten med att få så mycket bra videodokumentation på utvecklingsarbetet som möjligt som är kompatibelt från alla inblandade, vem skall göra vad. m.m. Sist men inte minst hur skall man finansiera inköp av nödvändigt material.

Många frågor att lösa innan man ens är igång med konstruktionsarbetet.
Skriv svar