Räkna antal stängda brytare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Räkna antal stängda brytare

Inlägg av G4jm0r »

Jag håller med Borre och Grym, koppla brytarna till arduinon direkt, du kan dessutom konfigurera ingångarna till att använda intern pull-up.
FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Räkna antal stängda brytare

Inlägg av FormerMazda »

Den här gången ville jag svara att bygga med logik, typ 8bit - BCD - 7seg eller nåt.
Men vad händer när nån sabbar allt genom att inte ta rätt rulle i ordningen? Alltså så att pinne 1, 2, 3 och 6 är belastade. Då faller mina snabba idéer med logiska kretsar..

Som sagt innan, en arduino, intern pullup. Sen är det väldigt enkelt att koda. Handlas arduinon på ali, dx, ebay eller liknande så lär det också vara det billigaste alternativet.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Räkna antal stängda brytare

Inlägg av hanpa »

Nu kanske det är överkurs med logiska kretsar för att lösa uppgiften men det går ju alltid att göra ett grindnät som översätter från 8 pinnar in (256 kombinationer) till 7-segment. Om det är TTL-kretsar som avses så finns det ju många olika sätt att lösa det på, typ att man läser en pinne i taget och klockar in till en adderare och när man klockat igenom alla 8 bitar till en summa så latchar man ut detta till en binär (eller BCD) tilll 7-segmentsdekoder. Eller så bränner man ett PROM/EPROM som översätter från de 8 pinnarna till 7-segment ut via adress->data. Det går att hitta på alla möjliga lösningar om man vill göra det krångligt. Eller FPGA... Men jag skulle nog tagit Arduinon... Eller göra det analogt och mata ut till ett analoginstrument...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4686
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Räkna antal stängda brytare

Inlägg av Swech »

Eller så tar du en sådan här och kopplar direkt till brytarna

Swech
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Räkna antal stängda brytare

Inlägg av hanpa »

Eller kör med en ESP8266 så kan du skicka påminnelsemail när rulllarna är under en viss nivå, tillsammans med aktuellt antal. Eller pushmeddelanden om du använder en gratisstjänst för detta som exempel. Då kan du eller frugan få redan på detta redan innan man är i affären... Kräver förstås att du har strömförsörjning med det behöver du ju ändå. Kan vara lite knepigt i badrum.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 571
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Räkna antal stängda brytare

Inlägg av Synesthesia »

Det allra komponent-snålaste borde väl vara ett eprom/flashminne (minst 256 byte * 8 bitar) där man kopplar en adressbit till varje brytare och data ut går till displayen.
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Räkna antal stängda brytare

Inlägg av MiaM »

En såndär stapel vore ju snyggast om den hade tvåfärgade lysdioder, så att den växlar från grönt till rött när rullar tagits.

Om du kan tänka dig att visa antalet brutna brytare istället för slutna brytare så gör en motståndsstege som redan föreslagits, och koppla till en (nätdriven, via batterielliminator) multimeter ställd i ohm-läge, så kommer den visa antalet brutna brytare förutsatt att varje motstånd är på 1, 10, 100, 1000, 10000, 100000 ohm vardera (och alla lika), och mätaren ställd på rätt område.

Om du ska ha nån mikrokontroller så är det väl lika bra att ha nån med nätverk, så att den kan maila berörda att det är dags att fixa.

Själv har jag löst problemet genom att ha hyllor som rymmer motsvarande mer än en bal direkt inne på dass. Tar jag sista rullen ur det enda åttapacket som går att nå utan att resa sig, så lägger jag tompåsen på golvet som påminnelse till jag rest mig. Om det börjar bli slut på åttapack så lägger jag en tompåse på väg ut mot ytterdörren så ökar chansen att jag kommer ihåg att handla innan det tar slut. :)
Bundi
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 maj 2017, 08:45:06

Re: Räkna antal stängda brytare

Inlägg av Bundi »

Har inte kollat tråden själv på några dagar, imponerad av alla förslag som tillkommit.
Att ha en bargraph display är ju en smart och snygg lösning, som inte kräver mycket pyssel.
Var inne på att bygga en enkel voltmätare, och en spänningsdelare och försöka att få varje rulle att motsvara 1 v, och sedan visa det på displayen. Som föreslogs.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1975
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Räkna antal stängda brytare

Inlägg av GastonDeVille »

En annan sorts lösning skulle vara att man lägger dassrullarna / balen med papper på en hylla som har en våg eller fjäderbelastad switch som ger signal när hyllqn blir gör lätt och det är dags att fylla på :humm:
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Räkna antal stängda brytare

Inlägg av gokartnisse »

Varför inte bara ha en serieslinga med resistorer där varje brytare kortsluter varsin resistor. Då får du "ett" motstånd som varierar mellan summan av alla resistorer ner till kabelresistansen. Då spelar det ingen roll vilken som saknar dassrulle utan du får en stegvis resistans beroende på antalet rullar.

Sen med en resistor gör du en spänningsdelare in i en LM3914 som i sin tur driver en sån där display som Swech nämnde. Då får du en "mätare" på antalet dassrullar som är kvar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Räkna antal stängda brytare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Såg just en elegant lösning! Öppnade den lilla dörren under tvättstället och det var fullproppat med rullar!
Undrar om det var de öppna Brytarna eller Hustrun som såg till att det fullt?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Räkna antal stängda brytare

Inlägg av lillahuset »

:D
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Räkna antal stängda brytare

Inlägg av Micke_s »

Två högar med dasspapper och två microbrytare med lång arm borde lösa problemet.
Koppla de två microbytare till en lampa/led. när ena högen är tom så larmar den och det kommer finnas minst 1 dassrulle kvar...

Kör du tre högar så har du 2 dassrullar kvar..
Formel: x = n-1, där x är antal dassrullar kvar och n är antal staplar :P
Skriv svar