Mobil skjutkamera med videolänk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Mobil skjutkamera med videolänk

Inlägg av G-man »

Jag var på skjutbanan och sköt lite från 200m, genom kikarsitket så är det förbannat svårt att se hur man träffar på det avståndet... för att inte tala om från 300m.. då jag inte var där enbart för smällens skull utan faktiskt ville veta var jag träffade så blev motionen för den dagen fixad....

Lat som man är och iom att jag gästar andra banor så vill jag kunna ha en lite mobil lösning för att kunna se var jag träffar till ett rimmligt pris... jag tänkte på en kamera, videolänk ala de de kör med på quadcopters och en monitor, jag vet att det finns folk som sysslar med såna prylar här så jag eftersöker tips på saker till detta.

Krav:
300m räckvidd
Kamera med Zoom så att man kan sätta tavlan i bilden så stort som möjligt.

Önskemål:
Möjlighet till 2 mottagare(för att ta med en liten montor fram till vallen och ställa in zoom och vinkel)

Jag behöver hjälp med:
Tips på kamera
Tips på video länk


Jag har på hyllan:
En hög med 12V blybatterier 9Ah
19" monitor med 14V drivspänning(endast DVI/VGA ingång)
20" montor med 230V matning(Composit, VGA, DVI, HDMI och RGB ingång)
300W växelriktare
DC-DC som klarar 6A
och en del annat men det var vad jag kom på var relevant för detta



19" monitorn sparade jag med tanke på ett sånt här projekt, dock inser jag efter en koll på Aliexpress att videosändare som kör något annat än compositsignal antingen är jävligt dyra eller inte finns för avstånden...
Att köra en växelriktare och driva den större lär väl ta lite kräm, men just nu har jag ingen annan lösning, den monitorn har dock compositingång så den biten är enkelt på den.

Så strömförsörjning får lösa sig på något vis, det är sekundärt, men kamera och länk och andra idéer är prio! Wlan verkar inte vara ett alternativ som jag har läst på nätet...

Tips? förslag?
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Mobil skjutkamera med videolänk

Inlägg av Johanb »

Varför skulle inte WiFi vara användbart?
300m ska inte vara några problem med en vettig radiolänk, tex 2st Ubiquiti Nanobeam eller liknande.
Eller rättare sagt, vad får det kosta? :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mobil skjutkamera med videolänk

Inlägg av Henry »

WiFi kameror har rätt låg uteffekt, tvivlar på att de skulle klara några 300m, fast annars räcker det nor att man bara micklar fast en patch antenn för att få det att funka, en parabol känns lite i överkant men är det billigt så visst. Skulle ev kunna gå att få HD med i sådana fall direkt till mobil tex, men då går valfri skärm bort.

Komposit kameror och dito sändare och mottagare finns det annars i mängder på nätet och billigt med, men max upplösning brukar ligga på aningen över 640x480 då bandbredden är lite skal fast detta kan mycket väl räcka för detta.

Nu nämndes det även zoomning och dylikt och då är det helt andra saker, finns väl att få tag på inom detta men det kan ev börja kosta lite. Har inte sett så mycket inom detta men inte heller aktivt sökt då jag inte har någon nytta av det.
Senast redigerad av Henry 19 april 2017, 19:09:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mobil skjutkamera med videolänk

Inlägg av mrfrenzy »

WiFi är absolut smidigaste lösningen.

Det behövs inte mycket grejer och det blir bra bildkvalitet:
En vanlig övervakningskamera.
Två blybatterier
En nanostation kopplas med kabel till kameran och riktas mot avfyrningsplatsen
Som monitor används den vanliga mobiltelefonen eller en surfplatta.

Jag tror att det bör fungera direkt mot mobilen med nanostation. Om det inte gör det får man ha en nanostation till på avfyrningplatsen och valfri billig accesspunkt.

Vi diskuterade liknande lösning här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... &p=1280701
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Mobil skjutkamera med videolänk

Inlägg av Zkronk »

Jag tror också att en WiFi-kamera är vettigast, då kan du få en upplösning på 720p eller 1080p till en överkomlig prislapp.
De analoga kameror och videolänkar som används på quadcoptrar ger ingen höjdarkvalité på bilden (men väldigt lite fördröjning, vilket är viktigt när man flyger), så det finns nog risk att man ändå inte ser riktigt hur man har träffat tavlan.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mobil skjutkamera med videolänk

Inlägg av Henry »

Just ja det där systemet fanns, totalt glömt bort.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mobil skjutkamera med videolänk

Inlägg av AndLi »

Filma med en mobil och dumpa upp videon live i molnet via mobilnätet, använd valfri mobil/platta/laptop och streama ner videon igen.
Kanske en lite högre driftkostnad än wifi, men betydligt lägre initialkostnad... (och inte så mycket saker att koppla upp/ihop)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mobil skjutkamera med videolänk

Inlägg av grym »

jag har kollat en del och alltid haft problem med för låg upplösning med anaolg video

skaffa en wifikamera med pzt och med m12 gängad lins, byt linsen till något med betydligt större brännvidd
helt skulle man bygga om pan och tillt till högre utväxling, det är inte stora rörelser man behöver ha för att kolla hela tavlan
skaffa en med yttre antenn och en riktantenn, i värsta falla kollar du på den i mobilen
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Mobil skjutkamera med videolänk

Inlägg av Jonaz »

Till Android finns bl.a en app som heter Ip webcam.
Länkar wia wifi eller mobildata, och du ansluter genom att gå in på dess ip adress och rätt port direkt i webläsaren.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Mobil skjutkamera med videolänk

Inlägg av Micke_s »

Kan väl vara stillbild också..,
Rpi + kamera + 3g modem.
Finns M12 fästen att köpa till rp kameran..

Du triggar kameran med sms t.ex
Mms kanske duger, annars maila/dropbox..
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Mobil skjutkamera med videolänk

Inlägg av larky »

Minimal uppställningstid och initialkostnad borde bli med en extra mobiltelefon, kanske med en extra lins som finns att köpa för att få lite mer zoom, uppställd inriktad mot tavlan i ett stativ.
Videolänk via 3G till en annan telefon/surfplatta/laptop med Skype/ip webcam.

Om datatrafik via nätet är uteslutet så blir det ett eget litet nät med nanobeam eller liknande, då kan du ha flera kameror för olika tavlor eller en kamera med pan/tilt/zoom.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mobil skjutkamera med videolänk

Inlägg av Nerre »

Det går ju att köra den där extra mobiltelefonen med IP Webcam som accesspunkt ("internetdelning"), men räckvidden blir kanske problematisk.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mobil skjutkamera med videolänk

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ju inte så dum idé Nerre. Många ip kameror har uttag för extern antenn. Då behöver man bara kameran, riktantenn och mobiltelefon.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Mobil skjutkamera med videolänk

Inlägg av G-man »

Tack för goda förslag! Ska fundera på om det är värt att satsa en lite större slant än bad jag hade tänkt från början här! Mobiler finns säkert att hitta, får mäta upp hur mycket data som går åt. Mest sugen är jag väl på antennerna där då men då är jag över 2000kr för sändare och kamera direkt. Men kanske kan det vara värt det!
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mobil skjutkamera med videolänk

Inlägg av Nerre »

Det finns ju också varianten om man har en gammal router som det går att installera t.ex. OpenWRT på och som har en USB-anslutning.

Då kan man konfigurera den som accesspunkt, ansluta en extern riktantenn och sen använda en USB-ansluten webkamera (med bra linux-stöd).

Men om man inte har grejerna ligger i skrotlådan redan så är det inte längre en så billig lösning.
Skriv svar