"Bästa" klockkretsen?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: "Bästa" klockkretsen?

Inlägg av mrfrenzy »

GFEF skrev:mrfrenzy

>På kort sikt kan frekvensen som bekant variera +/- 2 Hertz.

Är inte toleransen +/- 0,2 Hertz. ?
Vid normal drift är toleransen +/- 0.1 Hz.
Regleringen sker helt automatiskt, när frekvensen sjunker så ökar produktionen hos vattenkraftverk med mera.
Dessutom är det så finurligt att asynkronmotorer med mera minskar sin effekt vid minskad frekvens, samma sak med större elpannor har krav på att reglera efter frekvens.

Vid störningar till exempel produktionsbortfall på ett större verk så sjunker frekvensen mer, då finns det ett antal åtgärder som sker för varje 0,1Hz som det avviker, allt från att starta gasturbiner, öka vattenkraftens produktion till 120% av nominell, koppla från DC-export osv. Det är vid dessa händelser frekvensen kan sjunka så långt som till 48,5 Hz innan last automatiskt börjar frånkopplas.

Sedan är det upptill personalen i kontrollrummet att göra långsiktiga justeringar av produktionen så man kommer tillbaka till rätt läge.

Nu har ju TS sagt att han inte ska använda elnätet så det här blir OT. Om man vill läsa mer om detta ämne så finns mycket intressant data här: http://www.svk.se/siteassets/jobba-har/ ... lering.pdf
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: "Bästa" klockkretsen?

Inlägg av E Kafeman »

Frågan är då vilken tid du anser som "rätt tid". om den håller tiden. Det finns åtminstone ett 10-tal olika större standarder som alla visar olika tid.
De två vanligaste är UTC (Coordinated Universal Time) och TAI (International Atomic Time)
TAI är för närvarade 37 sekunder före UTC.
UTC har problemet att sekundens längd definieras som 1/86400 av medeldygnets längd år 1820 och jordens rotationshastighet ha sedan dess sjunkit, varför man inför dessa skottsekunder.
SI-definitionen av en sekund är varaktigheten av 9 192 631 770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomen isotopen cesium-133. (källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sekund).

Enklast är om du definierar en egen tids-standard, GUT (Time Universal Gimbal), där din klocka är referensen. Då går den klockan aldrig fel.
Notera baklänges förkortningen, såsom UTC och TAI gör.

Så här bygger du en någorlunda exakt klocka, men som inte kan visa tid!
Gimbal
Inlägg: 7851
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: "Bästa" klockkretsen?

Inlägg av Gimbal »

rvl skrev:GPSsignalen innehåller info om skottsekunder, (hur många de är och när eventuellt nästa kommer) fastän själva "systemet" inte använder dem. Men användarinterface och timestamps (för t.ex. track- och waypoints) använder oftast UTC eller lokala tider, alltså MED offset för ackumulerde skottsekunder jämfört med GPStiden.
Ok, det förklarar saken. :tumupp:

Rätt tid blir i mitt fall om den hänger med DCF77 klockan året runt, förutom sommartidstimmen (som kanske kan skötas med en manuell switch) eller eventuella skottsekunder.

Men nu tror jag väl inte att jag kommer att lyckas fullt så bra att det enbart är skottsekunderna som kommer få den ur synk. Men det är förstås målet, lika uppnåeligt som nollvisionen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: "Bästa" klockkretsen?

Inlägg av TomasL »

DFC77 hanterar även Sommartid/Vintertid, eftersom mina klockor ställer om sig på ett korrekt sätt, och det är ingen inställning i klockan, enbart tidszon.
Gimbal
Inlägg: 7851
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: "Bästa" klockkretsen?

Inlägg av Gimbal »

Ja det gör mina armbandsur också, det gör de iofs även om de inte får kontakt med DCF77 just den natten, då de omställningarna är förprogrammerade.

Men mitt bygge kommer inte göra det automatiskt, därav kan det bli en skillnad såvida jag inte själv slår om en switch när det är dags.
Skriv svar