Värma litet utrymme med batteridrift?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Fjellis
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 april 2017, 20:43:25

Värma litet utrymme med batteridrift?

Inlägg av Fjellis »

Hej, jag är en riktig nybörjare som har ett par funderingar jag skulle behöva hjälp med. Tänkte bygga en liten låda för bilen med värme i för vintertiden. Lådan kommer vara på ca 20L, isolerad och en omslutning av plåt invändigt och denna vill jag kunna ha värmd så den håller över 5 grader C. Då den ska vara mobil så tänkte jag montera i något batteri på kanske 5v för viktens skull och kunna laddas genom bilens batteri när tändningen är påslagen. Så: termostat, batteri, värmekälla ~15w + liten fläkt. Vad tror ni, är det realistiskt?
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Värma litet utrymme med batteridrift?

Inlägg av konig7070 »

Beror på hur bra isoleringen är, tempdifferans mellan inner- och ytter-temperatur och hur länge lådan ska kunna stå uppvärmd utan extern spänningsmatning.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Värma litet utrymme med batteridrift?

Inlägg av mrfrenzy »

Hur länge ska den hålla värmen? Vid vilken utomhustemperatur?

Att alstra värme eller kyla med batterier är nästan alltid orimligt. En vanlig peltierkylbox med hyfsad isolering använder i genomsnitt ca 70W för att höja eller sänka temperaturen med 20 grader från omgivningen.

Förmodligen så ger vanliga frysklampar längre varmhållningstid än samma vikt av batterier.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Värma litet utrymme med batteridrift?

Inlägg av Meduza »

Vi gör ett litet räkneexempel (med reservation för att jag tänker fel här nu, har inte dubbelkollat)