Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Nerdboy123 »

Hej! Jag sysslar med bågskytte och är fundersam på hur snabba mina pilar är så jag tänkte jag skulle ta och bygga mig en liten kronograf.
Det finns ju lite olika sätt att göra detta på, antingen genom att mäta induktans eller ljus mellan 2 punkter med känt avstånd.
pilen består av en stålspets, antingen trä eller kolfiber skaft, kalkonfjädrar och nock i plast.
Jag har en arduino och en raspberry pi jag skulle kunna använda.
Vad tror ni är billigaste och enklaste sättet att göra detta på så man får en hyfsad säkerhet i svaret?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av danielr112 »

en kamera som kan filma i högre hastighet och s har du en tavla med avstnd bakom. Kan nog inte bli enklare om du nu har en gopro elle rliknande som kan köra högre fps.


Eller är pilarna snabbare?
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Nerdboy123 »

Det brukar ligga någonstans mellan typ 50 och 70 m/s för de bågar jag skjuter.
En gopro skulle nog kunna funka, verkar kunna fixa en fps på 240 vilket bör räcka för att få ut 4 bilder på en meter. Men dom kostar mer än 1000kr vilket är liiiite för mycket.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av grym »

bygg två laserbarrierer, sätt dom på en meters mellanrum, ha en räknare som startar när den pilen kommer in i den första och slutar räkna när den kommer in i den andra, 1/x och du har det i meter per sekund

på ett ungefär
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Nerdboy123 »

Hur kan man göra det på ett bra sätt? man kan ju inte ha bara en stråle för så bra siktar jag inte, speciellt inte om man ska träffa två stycken som ligger på linje.
Så man måste ha en "vägg" isf. Och när man använder ljus måste man på något sätt filtrera bort vanligt ljus.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av grym »

pilarna är ju ca 8mm tjocka, man kan ta en 10 st laserdioder, sätter dom på 5mm cc och riktar in dom mot var sin fotodiod som man då får myycket ljus på fotodioden skall sitta en centimeter in i ex ett block som är svart så minskar man på ovidkommande ströljus

på detta sättet för man en 5cm bred barrier som kan vara ex 50cm på höjden, missar man så mycket får man börja om istället :wink:
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Nerre »

Är inte det klassiska att man har en laser med linjeoptik och sen mäter reflektionen från det som passerar linjen?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av grym »

jopp, men det är ganska sunkig metod och just pilar har två nackdelar, djävligt långa och fjädrar som kan ge svårare avläsning, ex ena detektorn tar fjädern, den andra pilen och då totalt fel hastighet


fulvariant

att man skjuter genom två papper, och har kontaktmikrofon på papprena

dopplerradar är kul med :wink:
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Nerdboy123 »

Gillar tanken på linjeoptik.
Om man skriver koden på sådant sätt att den börjar räkna tiden när ljusnivån kommer under en viss nivå och slutar när den kommer under en viss nivå på andra sensorn borde det inte vara något problem vad på pilen som bryter strålen väl?

Ljudvarianten har jag läst om men där sa de att det var svårt att urskilja ljudet från omgivningen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av grym »

det funkar i praktiken, men är ganska känsligt för störningar, för snabbare saker kan man ha ett högpassfilter som tar bort en del av ev störningar

sedan behövs optik för linjedetektering , vet inte om man kan hitta det löst

en del bekymmer kan man råda bot på med att ha en ledstripe över så den jobbar med jämt ljus
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Nerdboy123 »

Vad sägs om att ha https://tinyurl.com/n79d9hy som källa på en sida och på andra har man linser som samlar ljuset till en punkt och ha en ljussensor där? Något i stil med detta.Bild också ha en sensor i focus punkten. borde vara relativt enkelt eller?
Senast redigerad av Nerdboy123 8 april 2017, 22:59:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Icecap »

Jag ser för mig två speglar som sitter parallellt. En laser skjuter in en stråle som stutsar mellan speglarna och en sensor tar emot på slutet.

Det mekaniska blir lite petigt men med rätt speglar kan man få bra upplösning på strålarna och då skapa en vägg med hög mätsäkerhet.
Senast redigerad av Icecap 9 juli 2017, 15:26:00, redigerad totalt 1 gång.
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Nerdboy123 »

Något i stil med detta? Bild
För det skulle kunna funka. krävs en väldigt stabil rigg dock isf
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av larky »

Finns riktiga för runt $100, en jag sneglat på heter ProChrono Digital
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av hanpa »

$100 var inte farligt. Inte mycket tyder på att man skulle kunna göra en själv som fungerar bättre, inte till det priset i alla fall. Men det är intressant rent tekniskt förstås.
Skriv svar