Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av ankan »

Alternativt skulle man kunna köra på samma CT sensor ihop med valfri uc och enkel 433mhz transmitter så skulle man kunna emulera en temperatur sensor och på så vis få in data via tellstick.
Tänker på 1wire temp till 433mhz projektet. Bara byta sensor och skala signalen så är man klar.

Dock skulle jag föredra en modernare processor som någon ur stm32l0 familjen tex.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av hanpa »

Det går ju att lösa utan trådlös kommunikation också. En summer eller ansluten högtalare som börjar pipa när maskinen är klar. Sen är det ju en smaksak om man vill ha hög/stegrande ljudvolym, burst som upprepas efter några minuter etc. Hur som helst borde det vara enkelt att avgöra att maskinen är klar baserat på att ingen/låg ström har dragits under 5 minuter eller liknande.

Ska det vara helautomatiskt vill man inte behöva sätta på prylen utan den kan triggas automatiskt av att maskinen dragit ström under en viss tid. Lyxvarianten har rörelsedetektor eller möjligen ljussensor, som stänger av pipet när man kommer in i rummet.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av ankan »

Maskinen står i källaren och piper redan nu när den är klar, men det hörs inte upp så trådlöst tror jag krävs. Stoppar man in det i Telldus Live så kan man sedan logga strömförbrukningen på samma gång.

Varför inte utveckla apparaten och använda samma enhet för att mäta på alla grupper i proppskåpet. I så fall skulle man kunna hålla koll på både förbrukningen och när olika apparater är på.

Denna kanske man skulle kunna använda: http://lechacal.com/wiki/index.php/Rasp ... or_Adaptor

Då är det bara att köpa till CT sensorer och en Raspberry. Dock börjar det dra iväg i pris men det skulle vara en färdig lösning som man kodar att ett mail eller sms skickas när något är klart.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av hanpa »

Visst vore det bra att kunna mäta på allt i proppskåpet, funderade lite på det. Men jag vet inte hur jag kommer åt kablarna då de är inte tillgängliga för inkoppling av mätutrustning som det ser ut nu. Eller om det går att öppna upp proppskåpet, el är inte min starka sida.

Jag har inget behov av Telldus så jag lär ta in data direkt till hemmaservern och slipper gå onödiga omvägar via omvandling till temperatur och liknande.

Tack för länken.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av ankan »

Då låter det som Raspberry varianten är din väg att gå med expansionskortet jag länkade till.
Jag ska nog beställa några ct sensorer till att börja med så får jag se om en månad eller när de dyker upp, hur jag gör.

Här kommer en länk till någon som har tryckt in allt i proppskåpet med Raspberry. https://boredomprojects.net/index.php/p ... gy-monitor
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av hanpa »

Intressant länk. Tyvärr har jag inget så stort proppskåp utan ett gammalt hederligt i plåt. Har inte vågat ge mig på att öppna men misstänker att det inte finns plats.

Man väljer den lösning man är mest van vid så i mitt fall räcker en ESP8266 med tilläggskort för att få fler analoga ingångar.

CT-sensorer finns dels i 100A-variant men även en 30A med 1V ut max. Beställde den senare häromdagen från alieexpress för runt $4 med frakt, tänkte leka lite med den sen när den kommer om några veckor och sen får vi se vad jag gör. Skulle kanske kunna få en elektriker att byta ut till ett större proppskåp men det lär väl bli rätt dyrt gissar jag.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av ankan »

Har funderat på 100A eller 30A modellen men funderar på vilken som ger bäst upplösning. 100A varianten får man själv ställa in med eget burden-motståndet men den klarar större område så upplösningen borde vara lägre om man vill att peak-to-peak max får vara 3.3V. 30A varianten ger väll 2V peak-to-peak så den borde vinna eller har jag missat något?
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av hanpa »

Vad spänningen blir beror på vilket motstånd man ansluter över spolen.

https://learn.openenergymonitor.org/ele ... th-arduino
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av Magnus_K »

Jag meckade lite med det här i min tråd om 3-fas-loggning.
Då man är lite trög så är det kanske vid det här inlägget som det kanske börjar bli intressant -> Färdig

Tänkte bara flika in med det då det kom ändå finns lite information i tråden om dessa CT's.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av ankan »

hanpa skrev:Vad spänningen blir beror på vilket motstånd man ansluter över spolen.

https://learn.openenergymonitor.org/ele ... th-arduino
Jo jag vet. Men om man max vill få in 3.3Vpp så kan inte upplösningen bli hur hög som helst. 100A fördelat på 3.3Vpp alternativt 30A fördelat på 2Vpp så ger 30A varianten bäst upplösning.

Vad som gjorde mig fundersam var att de valde 100A varianten på https://learn.openenergymonitor.org/ele ... th-arduino
Senast redigerad av ankan 5 april 2017, 22:21:50, redigerad totalt 1 gång.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av ankan »

Magnus_k, tack för tipset av liknande tråd. Nu vet du att det finns färdiga kort för ändamålet med Raspberry vilket du Caddade och fixade själv så fint.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av Magnus_K »

Ja, det var jättebra :tumupp:
Fördelen med det kortet ni länkade till är ju också spänningsmätningen. Det saknar jag verkligen på mitt.

Lycka till med meckandet!
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av ankan »

Magnus_k: Vad får du för upplösning med 30A varianten? Med en adc på 12-bit fördelat på 3.3V får jag den teoretiska upplösningen till drygt 5W.
Eller är det referensspänningen man går på? I så fall om man sätter den på 2V så får jag upplösningen teoretiskt till drygt 3W.
Kan man få ännu bättre upplösning genom att klippa bort negativa spänningen på något sätt och sätta referensen till 1V?
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av hanpa »

ankan skrev:
hanpa skrev:Vad spänningen blir beror på vilket motstånd man ansluter över spolen.

https://learn.openenergymonitor.org/ele ... th-arduino
Jo jag vet. Men om man max vill få in 3.3Vpp så kan inte upplösningen bli hur hög som helst. 100A fördelat på 3.3Vpp alternativt 30A fördelat på 2Vpp så ger 30A varianten bäst upplösning.

Vad som gjorde mig fundersam var att de valde 100A varianten på https://learn.openenergymonitor.org/ele ... th-arduino
Funderade också över varför man valde 100A-varianten. Känns lite överdimensionerad. Kan vara för att den är något billigare. 100A kanske produceras i större volymer.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av ankan »

Såg att det finns 20A variant också men mitt hus är uppsäkrat till 25A så jag bör nog ha 30A varianten ifall jag maxar någon gång.
Skriv svar