Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av ankan »

Finns många som har försökt lösa det på nätet men typ alla baserar lösning på vibrationer eller att displayen har en diod som lyser när den är klar.

Helst skulle jag vilja hijacka displayen då man kan se samma sak på mobilen tex. Men att sätta upp en webbkamera känns inte som en snygg lösning. Finns det någon typ av transparent fotosensorplatta man skulle kunna sätta över som man sedan läser av.

Annars har jag varit inne på att sätta en mikrofon på tex en Raspberry och registrera när en viss signal ljuder. Det vill säga maskinen-är-klar-pipet.

Alternativt använd annat sig av en elförbrukningplugg och kolla när förbrukningen går ner till standby. Dvs när maskinen är klar.

Har ni några fler lösningar eller vilken skulle vara lättast att genomföra utan att behöva skriva upp maskinen?

Har en tellstick net så det skulle vara trevligt att ta in färdigt signalen på det sättet men en Raspberry med wifi funkar ju också tex. Har tyvärr egentligen inte så mycket tid att lägga på projektet så finns det färdiga billiga lösningar så kan erbjuda vara intressant också.
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av ToPNoTCH »

Att kika på elförbrukningen låter ju som en ganska smart "non intrusive" förslag.
Hall sensor och lite hystress (den pausar ju lite mellan rotationerna) så borde det funka.

Om du inte har något emot att kladda i maskinen så kanske du har en sådan "luckan låst" lysdiod som du kan kolla om den har spänning.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av ankan »

Elförbrukningsvarianten borde annars gå att tillämpa med färdiga saker och lite kod. Egentligen samma sak med ljudvarianten. Någon borde redan ha gjort det tycker jag så man bara kan kopiera och köra.

Båda är ganska universiell lösning vilket borde funka på många maskiner, även tex diskmaskin.

Att hijacka skärm och knappar på ett snyggt sätt utan att öppna apparaten hade varit coolast med antagligen svårast att få till
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av Nerre »

Köp en modern tvättmaskin med WiFi! :)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av RDX* »

Jag använder eliq (el-förbrukningsplot) för att se när tvättmaskinen är färdig. Men jag har inte automativerat det utan utvärderar grafen personligen.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av hanpa »

Kanske en tråkig och för enkel lösning men oftast tar det väl ungefär samma tid med samma program, dvs en vanlig timer löser uppgiften. Kolla hur lång tid det tar med resp. program och lägg på lite marginal.

Apropå timers så har jag i pipen (haft länge...) att göra en generell timerfunktion som utgår från köket med touchskärm och möjlighet att ha flera timers parallellt. Tänkte ha förval för typ platta1-4, ugn etc. Det finns appar men jag vill ha något som finns där hela tiden. Med det upplägget kan man ju definera ett par fasta timers för kulörtvätt 40 och 60 grader etc. baserat på hur lång tid det brukar ta och så startar man dessa när man dragit igång tvättmaskinen. Ev. gör jag något med röststyrning men någonstans vill man ju ändå presentera vilka timers som går. Eller kanske på en infodisplay man har i varje rum, där aktiva timers visas.

Att kolla elförbrukningen centralt funkar väl men kan vara svårt att automatisera om man gör annat parallellt, typ lagar mat med hög förbrukning.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av Purre »

Finns många som kör med z-wave och mäter elförbrukning. Går att applicera på diskmaskinen också och sen styra all belysning när du ändå är i farten.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av hanpa »

Vågar man ha z-wave-prylar i våtutrymmen? Det kanske finns sådana som är godkända för detta?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av Purre »

Finns puckar som man sätter bakom det vanliga uttaget eller så monterar man en din-version i centralen
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av ankan »

z-wave lösningen är aningens dyr eftersom jag bara en gammal Tellstick Net som inte stödjer z-wave. Men annars borde det bara räcka med lite kod som kollar förbrukningen.

Tror ni man skulle kunna få till en lösning med nya Tellstick Net som har zwave stöd och telldus live eller behöver Telldus göra något för att lösningen skulle fungera tro? Har Telldus Live stöd för strömförbrukning förresten?

En billig lösning är annars Raspberry med mikrofon som lyssnar efter färdigt-pipet, men det lär krävas lite mer för att få till filtreringen av rätt pipljud.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om det finns en display eller en led på maskinen borde väl en kapslad LDR och en ESP8266 klara av att signalera.
Batteriförsedd för den behöver ju bara vara på när maskinen går.
Men tidigare förslag om normal brukaretid och en timer är väl inte fel.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av ankan »

Glömde säga att systemet behöver vara helautomatiskt. Dvs oavsett vem som sätter på maskinen så får man meddelande när det är klart.

Ldr blir knepigare när det står i klartext att maskinen är klar och inte med någon lysande led.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av hanpa »

Någon typ av vibrationsdetektor på maskinen borde funka också. Typ en enkel accelerometer och så skickas meddelandet en viss tid efter sista vibrationen.

Det som talar emot är ju att man kanske inte vill ha eldrivna prylar i våtutrymmena. Man kan ju förstås ha sensorn monterad i en tätad plastslang eller liknande och sen ha elektroniken i ett annat rum.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av ankan »

En liten batteridriven burk tycker inte jag gör så mycket i en tvättstuga iallafall.
Vibrationer är det många andra som har gått på men hur sorterat man om det är den ena eller den andra maskinen som är klar? Det skulle krävas en frekvensanalys vilket man lika gärna kan göra på pipljudet i så fall och placera elektroniken på väggen tex.
Strömförbrukningen kanske är enklast och rätt universal. Funkar även med diskmaskin osv. Vad ska man ta för prylar att basera lösningen på då? Vill varken lägga allt för mycket tid eller pengar. Något som funkar med Telldus Live?
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av hanpa »

Blir lite sugen själv på detta faktiskt. Inte för att jag har behov egentligen men lite kul är det.

Ett kit med sensorer av den här typen

https://www.aliexpress.com/item/Non-inv ... 92160.html

kan ju funka och sen en ESP8266 för att ta hand om mätdata och skicka till servern. Servern kan skicka SMS/push på något enkelt kriterium att ström först dragits regelbundet en viss tid följt av att ström inte längre dras under en viss tid. Och om man skickar över mätvärdena kontinuerligt, då kan man ju på statusdisplay eller motsvarande även visa att maskinerna går just nu, hur länge de gått etc.
Skriv svar