Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av Magnus_K »

ankan skrev:Magnus_k: Vad får du för upplösning med 30A varianten? Med en adc på 12-bit fördelat på 3.3V får jag den teoretiska upplösningen till drygt 5W.
Eller är det referensspänningen man går på? I så fall om man sätter den på 2V så får jag upplösningen teoretiskt till drygt 3W.
Kan man få ännu bättre upplösning genom att klippa bort negativa spänningen på något sätt och sätta referensen till 1V?
Nu är jag inte jättebra på sånt här men kan göra ett försök.

Teoretiskt sett så ska jag ha ungefär 18mA (~4W) baserat på nedan uträkning. Ni/Du planerar ju även att blanda in spänningsmätning för effekt, och då måste det också blandas in.
Det här är verkligen bara teoretiskt. Du kommer ha störningar och beroende på nivå på Vref, temp och annat så påverkas linjäriteten ganska bra, vilket också är viktigt. I min installation har jag (ännu) inget behov att mäta med bättre upplösning än 100mA (~24W). Dock verkar kortet klara av kring 30mA (~7W).

2,5V Vref / 4096 = 610µV
1V / 610µV = 1639
30A / 1639 = ~18mA

Skulle du använda en Vref på 1V och likrikta bort den negativa halvperioden så hade du nyttjat din klämma/ADC maximalt.
Om du inte väljer att flytta upp nollpunkten på AC:n så måste den negativa spänningen bort, annars mår inte ADC:n bra.
Personligen hade jag inte använt så här låg Vref då det blir klurigt att får bort den negativa halvperioden och dålig linjäritet (med en MCP3204/8 i alla fall). I och med att jag fick "fel" klämma så gjorde jag så gott jag kunde. Det blev 2Vpp (1V) med 2,5V ref och 1,1V förspänning/biasering.

Att dom valde 100A-klämmorna gissar jag berodde på att dessa brukar säljas utan interna "burden"-motstånd. På så sätt kan du anpassa svinget mellan 0-30A till din Vref bättre.
Jag hittade en klämma på eBay som såldes som 0-30A, 0-30mA (har jag för mig) men när dom kom så var det samma jäkla klämma med interna motstånd.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av ankan »

Verkar bara finnas 100A med mA utgång. Övriga verkar ha 1V utgång vad jag har sett.

Man skulle visserligen kunna anpassa utgången på 100A varianten med valfritt motstånd så man får högre upplösning på tex 0-10A området. Men om strömmen blir högre så blir ju även spänningen vilket ADC inte heller lär må bra av. Hur skyddar man den i så fall?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av Magnus_K »

Precis. Om den har mA-utgång så innebär det att den saknar interna motstånd och det är en ren strömtrafo. Med spänningsutgång så måste den innehålla ett motstånd.

Du kan ta en 0-100A klämma och "modda" den till 0-10A = 0-Vref, det var så jag ville göra, men då med en 0-30A klämma (om det ens är någon skillnad).
Spänningen kan du skala ner med en spänningsdelare och för att skydda ingången på ADC:n så kan du mecka dit en zenerdiod.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av Pen »

Min avkännare för tvättmaskin och torktumlare var gjord på samma princip men mycket enklare. Jag gjorde bara en enkel krets i sensorändan med strömtrafo (handlindad 1000varv), mätmotstånd, (germanium-) diod, glättning och transistor med open collektor utgång. Sedan en tåt upp till övervåningen och displayen var helt enkelt en LED.

Germaniumdioden är bra för att den har litet framspänningsfall. Behövs för att klara att detektera de ganska måttliga strömmar som tvätt- och torktumlar-motorerna drar.

När vi bytte elcentralerna till normcentraler så passade de inte in och det blev aldrig av att bygga om till normformfaktor. Ligger på att-kanske-göra-listan.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Meddelande när tvättmaskin eller torktumlaren är färdig

Inlägg av ankan »

Magnus_k: Har du fått ihop något?
Själv har jag inte prioriterat projektet utan det lutar åt att köpa något färdigt från lechacalshop.com
Vet dock inte riktigt om jag ska köpa med många CT sensor ingångar eller med både ström och spänningsmätning.
Vet inte hur mycket spänningsmätningen ger i noggranhet.
Skriv svar