Backspeglar i bil.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Backspeglar i bil.

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja.

Jag håller på och renoverar min ena bil och har fått tag i ett par väldigt ovanliga backspeglar som endast fans som extra extra tillbehör i Japan under en kort period.

Dock så finns inte längre kabelsatsen att tillgå och evt databox.

Iaf.

Speglarna styrs med fast 12V och 12V signal på tråd 1 för att fälla in och 12V på tråd 2 för att fälla ut. Etc.
Det finns även en extern brytaren som vid ett push tryck antagligen vrider in eller ut speglarna och kanske även åtsidosätter funktionen att de är samman vävda med centrallåset/larmet så att de går in och ut vid låsning av bilen.



Kanske skulle det vara någon som vill ge sig an att knåpa ihop något som fungerar som man sen i framtiden kan endast snygga till kabellängderna på så att det passar som jag vill ha det.

Det som jag funderar på är egentligen bara hur signalen från larmet/centrallåset ska fälla in/ut de. Men det kanske räcker med att koppla in sig på blinksekvensen till blinkersen.
EDIT: Vid närmare eftertanke så måste signalen tas direkt från larmet beroende vad för utgångar det finns eller via centrallåset. Annars blir det nog väldigt roliga felaktiveringar vid tex vanlig blink med sidoblinkers eller vid varningsblinkers.




Dvs.

Ut/In funktion vid centrallås/larm av/på.
Manuell in/utfällnad vid kort tryck på push brytaren.
Manuell avaktivering av infällning vid centrallås/larm med långt tryck. (evt en liten lampa som lyser konstant vid avaktivering. ) Ska även sparas i minne så att det kommer ihåg om de är i avaktiverat läge eller ej.
Jag skulle även vilja ha löstagbara kontakter på databoxen så att man har tex en separat för följande.*

12V - Jord.
Larm signal?
Brytare och indikering.
Spegel vänster
Spegel höger.

Något jag tänkt galet på eller som kan göras bättre?

Min sida är inte den starkaste att löda ihop något som funkar utan eftersöker hjälpen här.

//Martin
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Backspeglar i bil.

Inlägg av säter »

Jag tycker jag känner igen frågeställningen sedan tidigare.
Finns det redan en tråd?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Backspeglar i bil.

Inlägg av säter »

Det var den här tråden jag tänkte på.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=82523
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Re: Backspeglar i bil.

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Det var som fasen.. Hmm nästa ett år sedan med.

Minnet är bra men kort ;)
Skriv svar