Sling kontroll för 3d skrivar filament

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Sling kontroll för 3d skrivar filament

Inlägg av teljemo »

Jag har ett extremt flexibelt filament som är helt nytt på marknaden..
För er som håller på med 3d skrivare så vet ni om Ninjaflex.
Det har ett Shore värde på 85A, detta nya ligger på 60A.. Alltså jätte mjukt..

Hur som hellst...

En nackdel är att ytan på filamentet limmar sig en aning på spolen.
Så det lindar inte upp sig så lätt, samtidigt är det så flexibelt så att när extrudern drar ifrån spolen så flexar materialet en bra bit innan det rullar upp sig.

Detta är inte bra då man självklart inte vill ha motstånd på materialet som dras ner i extrudern.

Så jag tänkteom man skulle försöka fixa nån typ av sling kontroll med en vipparm som känner av när filamentet kommer i ett visst spänt läge mellan spole och extruder.
Sen antingen ha en impuls som kör en motor en snabbis bara och stannar tills vipparmen påverkas igen?.. är väl det lättaste eller va tror ni..

Jag postar det här för jag vet att nikommer komma med mkt bättre lösningar på det hela.. ;)
20170314_131946.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Sling kontroll för 3d skrivar filament

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det verkar väl vara en bra idé med en Antisträck mekanism! Att mata ut borde lösa problemet med töj!
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Sling kontroll för 3d skrivar filament

Inlägg av NULL »

Kanske sätta en till stegmotor alldeles intill rullen, med ett hjul som är lika stort eller aningens större än det på extrudern...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Sling kontroll för 3d skrivar filament

Inlägg av Icecap »

Jag skulle använda armen för att säkerställa ett "visst böj".

Avrullningen skulle jag nog försöka att lösa vid att ha ett hjul som tråden dras förbi, såklart med ett fjäderbelastat hjul som klämmer och håller på ett lämpligt sätt. Motorn som drar hjulet bör vara växlat eller stegmotor.

Armen behöver inte att sitta med potentiometer, jag hade vald en beröringsfri styrning med t.ex. en magnet + magnetsensor, då håller det i evighet utan att det reagerar på/störs av smuts.

Mitt val ville vara att ha en relativ analog styrning så att en låg belastning på armen ger en långsam gång, en hög belastning ger full rulle. Självklart hade jag styrt det med en liten µC, då kan man lägga in dead-band, förstärkningsfaktor, filtrering, PWM osv. för en billig peng.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Sling kontroll för 3d skrivar filament

Inlägg av Eli »

Skriv svar