Snigelstoppare av elflugsmälla

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Snigelstoppare av elflugsmälla

Inlägg av Repen »

Har satt upp några hängrännor på en trävägg som jah planterat 3 sorters jordgubbar i.
Funerar på att dra 2 trådar runt om och koppla till en elektrisk flugsmälla som jag tänkt koppla bort urladdningsmotståndet och mata med en vårta.
Kan det hålla över en sommar?
något annat att tänka på?
Dom e snart på g ..... sniglarna alltså.
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Snigelstoppare av elflugsmälla

Inlägg av Nerre »

Om jag inte minns fel så ligger snigelstopparna på betydligt lägre spänning är flugsmällorna. Men å andra sidan sitter det väl spänningsmultiplikator i flugsmällorna så det kanske räcker med att klippa bort några steg där.
Akai
Inlägg: 1339
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Snigelstoppare av elflugsmälla

Inlägg av Akai »

Det räcker bra med ett avdankat bil eller larmbatteri på 12v med en strömbegränsningsresistor i serie med matningen ut. - i backen med kopparrör nerslaget och rostfri tråd som stängsel.
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Snigelstoppare av elflugsmälla

Inlägg av Repen »

Så här ser odlingen ut som ska snigelskyddas
20170312_143754 (800x359).jpg
Rör och kabelskrot ska tas väck
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Snigelstoppare av elflugsmälla

Inlägg av Icecap »

Du behöver ingen högspänning, bara två trådar som går parallellt på ett så sätt att sniglarna måste passera båda samtidig. Sedan räcker det långt med 12V eller liknande.

Det svåra blir väl att säkra att det inte finns någon väg bortom trådarna.
Castor
Inlägg: 1977
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Snigelstoppare av elflugsmälla

Inlägg av Castor »

Undvik att ha högre spänning, katter, hundar barn o likn mår inte bra av det, och 12V ska tydligen hindra sniglar effektivt. Finns att köpa kommersiell utrustning för detta, fick dock dåligt betyg i test. Länk till någon som hembyggt, finns flera om du söker.
http://www.aftonbladet.se/sommar/article21250062.ab
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Snigelstoppare av elflugsmälla

Inlägg av Repen »

Har i helgen monterat 2 koppartrådar med klammerpistol så att dom ligger tätt mot väggen även mellan bräderna med ca 20-30 mm avstånd.jag matar med en 24 V/600mA vårta som ligger på ca 30 V på tomgång och med torr vägg och då är där ca 0,15 mA, när jag spolade väggen våt så sjönk spänningen till ca 24,5 V och 50-60 mA så jag tror det ska bli ok.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14770
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Snigelstoppare av elflugsmälla

Inlägg av rikkitikkitavi »

Har aldrig sett sniglar slemma sig uppför träpanel så högt...
Pallkragar ja, men de är ju fuktiga av jorden på insidan.
Maxnatte
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2017, 13:25:40

Re: Snigelstoppare av elflugsmälla

Inlägg av Maxnatte »

Enligt en forumtråd jag läst tidigare från annat projekt så behöver du bara gräva ner koppartrådarna i marken för att få en spänning som är tillräckligt hög för att sniglarna inte skall ta sig förbi. Det handlar om väldigt låg spänning men tydligen fullt tillräcklig för sniglar.

Är du ute efter sniglarna på ett mer personligt plan så kan nog flugsmällarna funka ;)
helmut
Inlägg: 317
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Snigelstoppare av elflugsmälla

Inlägg av helmut »

Har testat. Sniglarna kommer att bli skitsura när dom kliver över tråden. Med livet i behåll kommer sniglarna att ta ett kliv bakåt och välja en annan väg. Behövs betydligt mer av både ström och amper. Inte ens om du lägger en flugsmällare över snigeln kommer den att dö. Den kommer bara att ligga still tills den där otrevliga typen tar sin flugsmällare och drar.
Har inga mördarsniglar däremot har vanliga skogssniglar förökat sig de sista åren. Så fixa med lite fågelmat, fågelbad så fåglarna trivs. Hittar du en snigel, mosa den och placera resterna vid fågelmaten så fåglarna lär sig att det som finns inne i sniglarna är jättegott så blir du av med sniglar.
Mina grannar brukar vara ute varje kväll och letar efter "mördarsniglar" = skogssniglar = sniglar som inte käkar upp hela växter. Får ofta frågan varför jag inte har mördarsniglar i min trädgård som ser ut som en botaniska park. Har förklarat att jag bara har svenska skogssniglar och dresserat mina fåglar och en folkilsken grävling att käka upp mina sniglar.
olof_n
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 februari 2011, 21:36:46

Re: Snigelstoppare av elflugsmälla

Inlägg av olof_n »

Måste bara inflika att jag testat idén med flugsmälla.
Jag kopplade en ställbar AC/DC adapter till en flugsmälla och ersatte "racket" med två ståltrådar.

Vid matning med 3V slog blixten ett hål i snigeln, snigeln låg ihoprullad i en boll en bra stund. Har svårt att se att den kunde överleva skadan.
Jag vågade aldrig använda den ifall katter och barn skulle nudda trådarna.
12v och rostfri ståltråd är nog en bättre lösning :)
Skriv svar