Tidsinställt lås

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Cnott
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 mars 2017, 16:16:54

Tidsinställt lås

Inlägg av Cnott »

Hej

Jag har länge nu funderat över att bygga ett tidsinställt lås, men är väldigt fast i ide-fasen. Jag studerar datavetenskap (mjukvara), men har väldigt lite koll på på elektronik och komponenter och skulle därför gärna lära mig mer. Efter att ha kollat runt på nätet har jag sett att man kan lösa det med en arduino, men student som jag är tycker jag det verkar lite väl dyrt(?). Känns som att en tidsinställt lås-krets inte skulle behöva speciellt mycket, men vad vet jag. Har också hittat PCB som man sätter komponenter på vilket verkar billigare(?) men kanske svårare att lära sig.

Finns det något program där man kan simulera en krets man skapat och där man kan importera befintliga IC-komponenter? Likt när man simulerar det man gjort i vhdl.

Som sagt har jag nästintill noll erfarenhet inom detta, men det jag kommit fram till är att jag behöver en lcd skärm som visar nedräkningen (eller 3 st 7 segment), en knapp som ökar tiden med en timma, en knapp som startar nedräkningen och en knapp som resetar den. När nedräkningen är klar ska en servo slås på som drar tillbaka haspen. Vad som styr dessa komponenterna vet jag inte riktigt än.

Tycker ni detta låter som ett vettigt nybörjarprojekt? Vad tror ni det kan kosta?

Många frågor frågor från en förvirrad nybörjare, men all hjälp uppskattas enormt!
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Jonaz »

45:- plus frakt för en Arduino nano på tradera.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Icecap »

Det känns som att det är en del oavklarade saker kvar.

Att bygga en timer är knappast ett problem.

3 siffror - vad ska den visa?
H:MM?
MMM?

Då det ju beskrivs som en "Tidsinställd lås" ska den tydligen driva något - men vad?

Batteri eller nätström?

Du förstår - det finns en del olika sätt att lösa saker på, vilken som är bäst beror på frågorna ovan + andra faktorer.
Cnott
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 mars 2017, 16:16:54

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Cnott »

Angående vad som ska visas så hade jag två tankar. Antingen att ha en lcd som visar tiden på formatet H:MM:SS, eller ha en 7 segment och 2 dioder som visar H:MM (där dioderna är : och blinkar varje sekund när man räknar ner). Tanken var väl att välja det enklaste att göra.

Sen har jag som sagt noll kunskap inom inom detta så namnen har jag inte riktigt koll på. Men för att försöka förtydliga mitt första inlägg så har jag tänkt att det ska koppla en hasp likt denna:

https://cdn.starwebserver.se/shops/bygg ... 1466513356

till en servo (tror det är servo jag är ute efter). Servon kan vara kopplad med ett snöre så det går manuellt att haspa/haspa av.

Så när tiden har gått ur, ska servon dra tillbaka haspen så dörren inte längre är låst.

Ursäkta att det är rörigt och saknas en massa, men det är ännu värre i min skalle! :D

Edit.
Glömde helt, men det får gärna drivas av ett batteri! Om detta är möjligt dvs utan att dra slut på batteriet på någon dag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av TomasL »

Det enkla svaret är ju naturligtvis en Arduino eller något annat liknande system (finns en del att välja på).
Du kan även göra det i VHDL, gissar att det går att simulera rätt bra.
Skall du göra det på det roliga sättet, så säg 4 st SN74LS190, en 555 och 4 st 74LS47/48 4 st tumhjulsomkopplare och en startknapp.

Vill du kunna simulera digital elektronik, så rekommenderar jag LogicCircuit http://www.logiccircuit.org/
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns naturligtvis många sätt att lösa detta på.

Mekaniskt kan det vara ett relä eller en elektrisk magnet med två statiska lägen.
Billigare kan det bli med en elektrisk motor och en stor skiva.
En liten 12V växellådemotor med en skiva kanske kostar 20:-

Hanteringsmässigt kan det vara ESP8266 tex ESP14.
En ESP kostar 10-20:- Du kan få en av mig ESP-12 eller ESP-14.

Kolla på Instructable och sök på ESP8266

Kommunikationsmässigt kan det då vara en mobil.
Den har du väl redan

Jag utgår från att det finns WiFi runt detta
Cnott
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 mars 2017, 16:16:54

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Cnott »

Tack för bra svar alla!

Har kollat upp lite snabbt och en arduino nano, 2x16lcd, 3 knappar, och en servo verkar helt klart ligga inom rimliga gränser prismässigt. Ska ta och beställa och se hur det går! Jag har bara skrivit vhdl kod till en fpga, och jag hade enkelt löst problemet så, men det hade känts som att lämna barnen på dagis i en formel 1 bil.

Det roliga sättet var helt klart det jag var ute efter. Men jag tror jag kan lösa problemet med en arduino med min befintliga kunskap så det roliga sättet får bli ett senare projekt! Mjukvarukillar borde aldrig hänga med hårdvarukillarna...
Cnott
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 mars 2017, 16:16:54

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Cnott »

Har nu köpt in lite delar och i väntan på att de ska komma har jag läst på lite.
Det verkar ju som att den lilla manicken drar lite ström! Finns det någon chans
att man kan få den att köra iaf 400 timmar med batteri?

Det som ska finnas på den är:
1x Arduino nano
1x 2x16 led
3x knappar
1x servo (MG90 tror jag den hette, ska drivas typ 1 sek var 8e timma)

Tänken var väl att driva det med 4st AA batteri, men efter att läst lite om det verkar
den ju knappt orka 5 timmar!

Edit.
SG90 hette servon
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Icecap »

400 timmar på 4*AA batterier är möjligt men inte enkelt. Det är ung. 3,75mA konstant ström som kan dras.

Med LED som display är det dödfödd! Med möjligt undantag för en "tryck för att se"-funktion som man använder mycket sällan.
Med ett LCD textdisplay kan det bli svårt också, de brukar dra ~1mA så det kan gå.

Jag är tveksam till att det går att få en Arduino så långt ner i energibehov, det beror mest på USB-delen, hur den är löst.

Men en rimlig modern µC (mikroprocessor) kan klara det om man använder low-power funktionerna så långt det går.
Servon ska såklart vara avstängbar så att den inte drar ström alls när den inte ska köra.

Det gå i essens ut på att köra µC'n så långsamt det bara går och/eller använda funktionerna till strömspara-funktionerna.

Man kan t.ex. ställa en timer till att ge interrupt kanske 10 gg/sek och då ha den att "väcka" µC'n som då kollar knapparna och tiden, ska inget hända somnar den om igen, annars gör den vad som ska göras varefter den somnar.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av rvl »

2x16 led var antagligen typo och LCD avsågs.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Lennart Aspenryd »

För att stimulera fram fler lösningar har jag satsat en liten summa för bästa lösning på detta projekt!
Enbart för att skapa mer genomtänkta och fungerande förslag.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=86436
Bra om TS sätter riktiga förutsättningar typ Batteridrivet. Men om det är inomhusmiljö kanske annan ellösning finns.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av adent »

Hej och välkommen till forumet!

En kul idé och som många säger finns det många olika sätt att lösa det på.
Lite beroende på hur du tänkt dig lösningen/hur låst du är till en specifik lösning så kan det gå att få den och gå hur länge som helst på ett litet batteri (Viss överdrift :).

Batteri-spar:

Så länge displayen/LED:ar är släckta och servot inte går kan en Arduino (Egentligen Atmels mikrokontroller: AVR/ATmega-something som sitter på Arduinon) dra nästan hur lite som helst (1uA ?)

Om du kan leva med att man måste trycka på knappen för att få se hur mycket tid som är kvar så spar du massor med ström.
Alternativet är en LCD-display utan egen kontroller och utan bakgrundsbelysning, en sådan drar också fruktansvärt lite.

Att köra servot drar förstås en hel del ström, men med max en sekund per körning så det blir också försumbart, så länge batteriet klarar att leverera effekten (Ett CR2032 klarar det nog inte t.ex), men två eller tre AA har inga problem.

Men att som fullständig nybörjare gå in med strömspar-tankar direkt är kanske att ta sig lite väl stora hinder, det får du avgöra själv.
Men ska du spara ström måste du titta på processorns sömn-lägen och på pin-change-interrupt för att vakna från dem.

MVH: Mikael

Edit: Lite formuleringar.
Cnott
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 mars 2017, 16:16:54

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Cnott »

Tack för det roliga intiativet Lasp! Förslagen som kommer in där är på tok för hög nivå för mig,
men förhoppningsvis kan det skapa lite glädje åt andra!

Tack Mikael

Jag är inte låst till något alls, utan jag får ändra tankar hela tiden. Om inte projektet lyckas så
har jag förhoppningsvis lärt mig lite på vägen i alla fall. Du har helt rätt i att det är för mycket
att redan tänka på energispar. Det är inte där jag börjar, utan bara tankar som kommit upp!

Idag kom delarna på posten! Har varit borta nästan hela dagen men kunnat sitta lite ikväll.
Lyckades koppla in tre knappar som satte servon i 0,90 och 180 grader. Har också försökt
få in lcdn (ja det var "typo" i förra inlägget), men det får jag inte alls att stämma!

Nästa steg tänkte jag koppla in "start","stop", och "add time" (1 sek istället för 1h), utan någon lcd.
När det är klart tänkte jag ge mig på lcdn igen.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Börja gärna med att beskriva ett scenario!

Jag låser nu dörren (skåpet). Det går till så att jag ställer in en tid i antal m eller h som det är låst!
Andra kan sedan se hur lång tid det är kvar tills låset öppnas. En signal kanske ljuder!
Man kan sedan stänga detta igen och beroende på tiden så kan detta vara batteriförsett eller nätförsett med energi.

Så ett scenario beskriver händelseförloppet! Skall man kunna se kvarvarande tid eller bara få en signal?
Fundera och skriv ner.
Ju bättre beskrivning man kan åstadkomma i ett projekt. Desto bättre blir svaren.
Detta är generellt Sef, så därför gör jag detta som en tävling!
Cnott
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 mars 2017, 16:16:54

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Cnott »

Tänkte komma med en liten uppdatering.

Har nu lyckats koppla in allt och skrivit koden. Det funkar i princip som jag tänkte att det skulle från början.
Det jag har nu är tre knappar (+1sec, start,reset), en lcd som visar tiden och en servo. Programmet funkar
så att det först scannar efter knapptryck. Klickar man på +1sec så ökar tiden med 1 sek och displayen visar
den nya tiden. Klickar man på start så börjar den räkna ner (visas på displayen). När tiden når noll visas "finished"
och servon körs från 0grader->180 grader-> 0 grader.

Ska nu försöka bygga en prototyp jag kan sätta in hårdvaran i (kartong kanske funkar?) och se så den körs vettigt.
Är rätt dålig på att förklara så när jag gjort detta ska jag försöka lägga upp en bild på hur det fungerar!

Efter det får jag se vad som händer. Antingen gör jag om så att knapparna istället har fasta tider (1sek,3sek,6sek exempelvis)
och börjar räkna ner direkt. Då vill jag koppla in en led som indikerar att programmet startats. Dock måste jag köpa till leds
samt resistorer. Eller får jag helt enkelt läsa på en himla massa om elåtgång...

Har tentor och annat i veckan så får se vad man hinner med!
Skriv svar