Tidsinställt lås

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Cnott
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 mars 2017, 16:16:54

Tidsinställt lås

Inlägg av Cnott »

Hej

Jag har länge nu funderat över att bygga ett tidsinställt lås, men är väldigt fast i ide-fasen. Jag studerar datavetenskap (mjukvara), men har väldigt lite koll på på elektronik och komponenter och skulle därför gärna lära mig mer. Efter att ha kollat runt på nätet har jag sett att man kan lösa det med en arduino, men student som jag är tycker jag det verkar lite väl dyrt(?). Känns som att en tidsinställt lås-krets inte skulle behöva speciellt mycket, men vad vet jag. Har också hittat PCB som man sätter komponenter på vilket verkar billigare(?) men kanske svårare att lära sig.

Finns det något program där man kan simulera en krets man skapat och där man kan importera befintliga IC-komponenter? Likt när man simulerar det man gjort i vhdl.

Som sagt har jag nästintill noll erfarenhet inom detta, men det jag kommit fram till är att jag behöver en lcd skärm som visar nedräkningen (eller 3 st 7 segment), en knapp som ökar tiden med en timma, en knapp som startar nedräkningen och en knapp som resetar den. När nedräkningen är klar ska en servo slås på som drar tillbaka haspen. Vad som styr dessa komponenterna vet jag inte riktigt än.

Tycker ni detta låter som ett vettigt nybörjarprojekt? Vad tror ni det kan kosta?

Många frågor frågor från en förvirrad nybörjare, men all hjälp uppskattas enormt!
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Jonaz »

45:- plus frakt för en Arduino nano på tradera.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Icecap »

Det känns som att det är en del oavklarade saker kvar.

Att bygga en timer är knappast ett problem.

3 siffror - vad ska den visa?
H:MM?
MMM?