Tidsinställt lås

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4093
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av adent »

Vad pluggar du?
Cnott
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 mars 2017, 16:16:54

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Cnott »

Datateknik på lth
Cnott
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 mars 2017, 16:16:54

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Cnott »

Har spelat in ett litet klipp på hur det fungerar nu! Hoppas man ser något.
Ska fixa lite småsaker sen när jag har tid som att servon ska det vara en
cylinder så man tjänar lite längd. Men ni kan nog få en bild över hur jag
tänkt nu i alla fall!

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra

Med en sådan här display och något som styr borde man vara nästan hemma ;-)
Display + 4 knappar +3 Led.jpg
Jag har flera, hör av Er ni som saknar slikt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Cnott
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 mars 2017, 16:16:54

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Cnott »

Hej igen!

Har dels varit upptagen med tentor och sommarjobb och återigen tentor. Nu skulle jag egentligen påbörjat exjobb i måndags, men i väntan på svar så har jag inte haft något bättre för mig än att kolla lite mer på detta! Jag kände att den lösningen jag gjorde var ett bra första steg och vill nu ta det till nästa. Kommer förmodligen inte ha tid för allt, men mitt mål är att utföra följande steg:

1. Lära mig programmera direkt på en microkontroller istället. Sätta upp allt på en breadboard för att se om det funkar.
2. Rita och skriva ut PCB så jag kan sätta alla komponenter där.
3. Göra "lådan" där all elektronik å grejer ska vara i. Antar att det är enklast att 3d printa en box? Detta steget tror jag kommer bli svårast.

Jag ritade ihop det här igår. Det är en attiny85, men insåg igår att pin 1 inte är en i/o utan reset så jag har en pin för lite för den lösningen. Som ni ser har jag också skippat LCDn och lagt till två leds istället. Tanken är att den gula leden ska lysa om batteriet är lågt, och den gröna är till för att visa att den är igång/kör. De fyra knapparna ska bara starta tiden med en räkning på 2/4/6/8 timmar eller något. Bry er inte om ohmen på resistorerna, de är inte dimensionerade! Kolla gärna youtube-klippet för att få en idé hur jag tänkt!
tidslas.jpg
Hur ser det annars ut? Strömförsörjningen av komponenterna vet jag inte alls hur det funkar. När jag använde arduinon så kopplade jag bara allt till 5v-utgången. Jag funderar på att köra på atmega328 istället för jag som sagt saknar en pin. Det enda jag behöver lägga till då är en 16khz oscillator men annars är det ungefär samma? Sen funderar jag på vet ni var man får tag på komponenter till ett rimligt pris? Framförallt har jag svårt att hitta knappar, men även i viss mån leds.

Det blir klurigt när man gör det klurigt, men det är roligt att pilla med!

Edit.
Visst ser det ut som något som löst exakt alla mina problem Lasp! Vet du hur mkt ström den drar? Målet hade ju varit att låset helst ska kunna köra i 300h+ utan att byta batteri! Kanske drömtänkande men det märker man :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har något på G men vill ändå slänga in två foton som visar att det finns färdiga lösningar beroende på vad man vill uppnå.

Programmerbar timer med något sorts ellås:
IMG_3428.jpg
Elektrisk hänglås. Lyssnar man noga, hör man något surra i låset när det stänger resp. öppnar.
IMG_3430.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Cnott
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 mars 2017, 16:16:54

Re: Tidsinställt lås

Inlägg av Cnott »

Den första bilden ser väl ungefär ut som jag tänkt mig! Jag har ritat en sketch som jag tror kommer fungera och beställt saker så jag testa. Får se när sakerna kommer! Hoppas man inte bränner upp alla sina komponenter bara :lol:
lassketch_schem.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar