pogo-pin hona-hane kabel till kameragrepp

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Gamer_s
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 december 2016, 12:34:59

pogo-pin hona-hane kabel till kameragrepp

Inlägg av Gamer_s »

Hej! vill kunna använda mitt kameragrepp till min systemkamera på lite mer kreativa sätt i olika kamerariggar, och vill därför bygga en förlängningskabel mellan kamerahuset och kameragreppet. Har inte mycket till erfarenhet på området, mer än som användare av elektronik, men tänkte att en förlängningskabel skulle kunna vara ett genomförbart första projekt.

Det rör sig om en 18-pin pogo-pin kontakt och har inte hittat någon färdig lösning för ändamålet och behöver således lite hjälp av folk med mer expertis :)

bifogar ett par bilder på kamerahus respektive kameragrepp
Kameragrepp 1.jpg
Kameragrepp 2.jpg
kamerahus.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: pogo-pin hona-hane kabel till kameragrepp

Inlägg av E Kafeman »

Enklast är om om du kan få tag på dessa kontakterna som reservdel.
Går inte det, leta hos http://www.precidip.com/ om något passar.
Billigast är att köpa fyra rader POGO-pinnar från AliExpress och limma ihop dessa till passande kontakt.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: pogo-pin hona-hane kabel till kameragrepp

Inlägg av Nerre »

Ett knep är att använda nåt som är formbart men inte fastnar (jag såg nån använda sugru, men jag tror mer på sån här formbar termoplast som man smälter i hett vatten) och trycka mot kontakten för att få en avgjutning. Sen borrar man bara hål där man ser att stiften ska sitta och limmar fast stiften (lämpligen löder man innan man limmar, i alla fall om man använder plasten som smälter vid 70 grader).
Gamer_s
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 december 2016, 12:34:59

Re: pogo-pin hona-hane kabel till kameragrepp

Inlägg av Gamer_s »

tack för tipsen! finns inga enkla reservdelar att använda sig av då kontakten ingår i en större modul både i kameran och greppet, så bara att bygga själv. Vad mer bör jag tänka på gällande val av kabel, isolering, max längd på kabel, lödning på pogopinnar? strömmingen som kommer gå igenom den är 7.2V, 1860mAh. Länkar till produkter och återförsäljare mottages med stor tacksamhet :)
Skriv svar