Blinkers på bilen, modernisera

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Blinkers på bilen, modernisera

Inlägg av Icecap »

Ja alltså inte själva blinkers men styrningen av dom.

På min bil från 2001 är det spaken som reglerar, helt som vanligt. På arbetsbussen finns det en grej med att drar man blinkersspaken kortvarigt till endera sida blinkar den automatisk i ~5 sekunder vilket passar bra med filbyte osv.

Jag har blivit så van vid den funktion att jag vill bygga in den i min privata bil (Opel Vectra).

Enligt schemat finns det ett "multirelä" till att ta hand om blinkningen, intervalltorkning osv. så jag har inte beslutat mig helt hur jag ska lösa det hela. Skulle det bli så att jag bygger ett nytt "multirelä" vill jag samtidig fixa med intervalltorkningen.

Den har för tillfället bara ett läge med fast tid. Visst, denna tid passar ibland - men det kan bli bättre!

Min tanke är att om jag slår kort för "torka en gång" kommer en timer att börja räkna. Slår jag den i intervaltorkning efter ett tag kommer denna tid att upprepas som intervallen. Då kan man slå en gång när det behövs, andra gången slår man torkararmen i intervall-läge och tiden hålls då.

Självklart ska det finnas en default-tid motsvarande det normala som träder i kraft om man bara slår den i intervall-läge och tidsräkningen ska inte gå himla långt heller, kanske bara upp till 45 sek eller så.

När jag får tid ska jag kolla igenom scheman ordentligt och lokalisera multireläet så jag kan skapa mig en uppfattning av lättaste sättet att lösa det hela på.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Blinkers på bilen, modernisera

Inlägg av persika »

Här är en liknande intervalltorkare:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 04#p744904
Skriv svar