Lab-nätaggregat drivet från laptopadapter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ekis
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 oktober 2012, 22:25:55

Lab-nätaggregat drivet från laptopadapter

Inlägg av ekis »

Hej,
jag skulle behöva ett enklare lab-aggregat här hemma. När jag tittar omkring i arbetsrummet finns flera nätaggregat från Dell som ofta ger 19v och >4A - finfin 230V anslutning för mig! Ebay bör ju kunna ge billiga LED-voltmätere för spänningen ut. Borde bli ganska billigt.

När jag i min ungdom pysslade med el så var det enklast att köpa en L200 + lite kringkomponenter. Nackdelen är att man nog har en strömbegränsing på 2A. Finns det något bättre/enklare alternativ idag?


/Andreas
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lab-nätaggregat drivet från laptopadapter

Inlägg av Glenn »

Enklast är ju att köpa en färdig modul på ebay som gör stepdown med justerbar spänning/strömbegränsnsning, samt en voltmeter/amperemeter, tror till coh med det finns komplette enheter som tyar din laptopladdare in och låter dej justera på en display.

Jag har en sån hemma som jag tänkte bygga ett mininätagg av, men den ligger fortfarande på arbetsbänken nånstans :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lab-nätaggregat drivet från laptopadapter

Inlägg av mrfrenzy »

Instämmer med Glenn.

Det finns en hel del tips i denna tråd på olika lösningar: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=85848

En film som visar ett bygge med färdiga ebay-moduler:
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Lab-nätaggregat drivet från laptopadapter

Inlägg av danielr112 »

Håller med om att kolla på de olika DC/DC enheterna där alternativt om du vill bygga en linjär istället.

Jag har visserlig en linjär maskin som jag kör till mycket men jag har också 2 st DC/DC som används till blandat och de gör sitt jobb.

Jag länkade in dem i ovan länkad tråd de jag har.
ekis
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 oktober 2012, 22:25:55

Re: Lab-nätaggregat drivet från laptopadapter

Inlägg av ekis »

Det verkar ju enklare och egentligen bättre även om det är lite fusk... Jag får göra en ebay-runda och plocka ihop moduler tror jag. youtube:n var ett bra tips.

Får göra andra projekt mer på riktigt istället!

/A
Skriv svar